Trasa

TRASA PODSTAWOWA JAROTY – DWORZEC GŁÓWNY

Od przystanku początkowego u zbiegu ulic Wincentego Witosa i Immanuela Kanta linia pobiegnie po północnej stronie ulicy Witosa , następnie skręci na północ w nowy odcinek alei generała Władysława Sikorskiego (od maja 2010 roku nosi on nazwę ulicy biskupa Tadeusza Płoskiego) i będzie prowadzić po jego zachodniej stronie. Tą stroną tory będą prowadziły aż do ulicy Wincentego Pstrowskiego, którą przetną, by iść po zachodniej stronie ulicy Obiegowej (jej wybudowanie – w standardzie 2×2, czyli po dwa pasy ruchu w każdym kierunku – na odcinku od Pstrowskiego do alei marszałka Józefa Piłsudskiego będzie „efektem ubocznym” powstania linii tramwajowej) do ulicy Żołnierskiej, w którą torowisko będzie skręcać na zachód przy budynku Sanepidu. Następnie linia poprowadzi obok obserwatorium astronomicznego i hotelu Relaks do ulicy Tadeusza Kościuszki, którą dotrze do placu Konstytucji 3 Maja, gdzie za rondem, na wysokości dworca PKS znajdzie się przystanek końcowy.

Długość linii – 7285 m

Przystanki:

  • Jaroty [dziś Kanta] (skrzyżowanie ul. Wincentego Witosa i ul. Immanuela Kanta)
  • Myszki Miki (skrzyżowanie ul. Wincentego Witosa i ul. Myszki Miki) (usunięty z pierwotnych planów jako zlokalizowany zbyt blisko przystanku Jaroty)
  • Laszki [dziś Witosa] (skrzyżowanie ul. Wincentego Witosa, ul. Jana Janowicza i ul. Bronisława Laszki)
  • Płoskiego (skrzyżowanie ul. Wincentego Witosa, ul. bpa Tadeusza Płoskiego [przedłużenie al. gen. Władysława Sikorskiego] i ul. Jerzego Bukowskiego)
  • Wilczyńskiego (skrzyżowanie ul. bpa Tadeusza Płoskiego, al. gen. Władysława Sikorskiego i ul. bpa Tomasza Wilczyńskiego)
  • Andersa (skrzyżowanie al. gen. Władysława Sikorskiego i ul. gen. Władysława Andersa)
  • Minakowskiego (nieistniejący; między skrzyżowaniem al. gen. Władysława Sikorskiego i ul. gen. Władysława Andersa a skrzyżowaniem al. gen. Władysława Sikorskiego, ul. prof. Wacława Minakowskiego i ul. Jarockiej, w miejscu przyszłego skrzyżowania al. gen. Władysława Sikorskiego z tzw. Trasą NDP) (usunięty z pierwotnych planów jako zlokalizowany zbyt blisko przystanku Andersa)
  • Real (skrzyżowanie al. gen. Władysława Sikorskiego i południowego wjazdu na parking hipermarketu Real)
  • Galeria Warmińska (skrzyżowanie al. gen. Władysława Sikorskiego, ul. Melchiora Wańkowicza i drogi dojazdowej do hipermarketu Real i mającego powstać centrum handlowego Galeria Warmińska) (usunięty z pierwotnych planów jako zlokalizowany zbyt blisko przystanku Synów Pułku)
  • Synów Pułku (skrzyżowanie al. gen. Władysława Sikorskiego, ul. Synów Pułku i ul. Juliana Tuwima – początek odnogi do Kortowa) [dwa przystanki pod tą nazwą: po obu stronach skrzyżowania]
  • Al. Sikorskiego Ogrody (okolice wejścia głównego do ogrodów działkowych im. Armii Krajowej przy al. gen. Władysława Sikorskiego) (usunięty z pierwotnych planów jako zlokalizowany zbyt blisko przystanku Dywizjonu 303 )
  • Dywizjonu 303 (skrzyżowanie al. gen. Władysława Sikorskiego i ul. Dywizjonu 303)
  • Al. Obrońców Tobruku (nieistniejący; skrzyżowanie al. gen. Władysława Sikorskiego i al. Obrońców Tobruku) (usunięty z pierwotnych planów jako zlokalizowany zbyt blisko przystanków Dywizjonu 303 i Pstrowskiego)
  • Pstrowskiego (skrzyżowanie al. gen. Władysława Sikorskiego, ul. Wincentego Pstrowskiego i ul. Obiegowej)
  • Szpital Wojewódzki (skrzyżowanie ul. Obiegowej i ul. Żołnierskiej, przy budynku Sanepidu, w pobliżu Szpitala Wojewódzkiego)
  • Kościuszki (nieistniejący; skrzyżowanie ul. Tadeusza Kościuszki i al. marsz. Józefa Piłsudskiego – początek odnogi do Wysokiej Bramy)
  • Mazurska (nieistniejący; skrzyżowanie ul. Tadeusza Kościuszki, ul. Kołobrzeskiej i ul. Mazurskiej; w pobliżu Hotelu Warmińskiego i centrum handlowego Manhattan) (usunięty z pierwotnych planów jako zlokalizowany zbyt blisko przystanku Filharmonia)
  • Filharmonia (skrzyżowanie ul. Tadeusza Kościuszki i pl. Kazimierza Pułaskiego)
  • Kętrzyńskiego (nieistniejący; skrzyżowanie ul. Tadeusza Kościuszki i ul. Wojciecha Kętrzyńskiego) (dodany po usunięciu przystanków Filharmonia i Jasna; następnie usunięty po przywróceniu przystanku Filharmonia)
  • Jasna (nieistniejący; skrzyżowanie ul. Tadeusza Kościuszki i ul. Jasnej, w pobliżu hotelu Gromada i wlotu ul. Tadeusza Kościuszki na pl. Konstytucji 3 Maja) (usunięty z pierwotnych planów jako zlokalizowany zbyt blisko przystanku Dworzec Główny)
  • Dworzec Główny (nieistniejący; na środku ronda na pl. Konstytucji 3 Maja) (pierwotnie planowany u wlotu ul. Lubelskiej na pl. Konstytucji 3 Maja, przy rondzie, obok dworca autobusowego PKS; po konsultacjach społecznych przesunięty na środek ronda)

ODNOGA DO KORTOWA

Odgałęzienie do Kortowa będzie jednotorowe i od głównej linii będzie odchodzić przy skrzyżowaniu alei generała Władysława Sikorskiego z ulicami Juliana Tuwima i Synów Pułku. Linia pobiegnie po północnej stronie ulicy Tuwima aż do Kortowa, gdzie zakończy się przy skrzyżowaniu ulicy Tuwima z aleją Warszawską i ulicą prof. Romana Prawocheńskiego.

Długość odcinka – 1903 m

Przystanki:

  • Synów Pułku (skrzyżowanie al. gen. Władysława Sikorskiego, ul. Synów Pułku i ul. Juliana Tuwima – początek odcinka)
  • Pozorty Sady (nieistniejący; planowane skrzyżowanie ul. Juliana Tuwima i drogi dojazdowej do mającego powstać centrum handlowego Galeria Warmińska) (usunięty z pierwotnych planów jako zlokalizowany zbyt blisko przystanku Synów Pułku)
  • Pozorty (skrzyżowanie ul. Juliana Tuwima, ul. prof. Wiktora Wawrzyczka i ul. prof. Grzegorza Nowaka)
  • Iwaszkiewicza (skrzyżowanie ul. Juliana Tuwima i ul. Jarosława Iwaszkiewicza)
  • Kortowo [dziś Uniwersytet - Prawocheńskiego] (skrzyżowanie al. Warszawskiej, ul. Juliana Tuwima i ul. prof. Romana Prawocheńskiego)

ODNOGA DO WYSOKIEJ BRAMY

Odgałęzienie do Wysokiej Bramy będzie rozpoczynać się na skrzyżowaniu ul. Tadeusza Kościuszki i al. marszałka Józefa Piłsudskiego i będzie prowadzić tą drugą do pl. Jana Pawła II, a następnie ul. 11 Listopada do placu przy Wysokiej Bramie.

Długość odcinka – 792 m

Przystanki:

    • Kościuszki (nieistniejący; skrzyżowanie ul. Tadeusza Kościuszki i al. marsz. Józefa Piłsudskiego – początek odcinka)
    • Urząd Wojewódzki (nieistniejący; skrzyżowanie al. marsz. Józefa Piłsudskiego, ul. Mikołaja Kopernika i pl. Xawerego Dunikowskiego) (usunięty z pierwotnych planów jako zlokalizowany zbyt blisko przystanków Kościuszki i CH Alfa)
    • CH Alfa (skrzyżowanie al. marsz. Józefa Piłsudskiego i ul. Dąbrowszczaków, przed Pedetem i centrum handlowym Alfa)
    • Wysoka Brama (pl. Jedności Słowiańskiej, przy skrzyżowaniu ul. 11 Listopada, ul. Marii Skłodowskiej-Curie, ul. Feliksa Nowowiejskiego, ul. Staromiejskiej i pl. Jedności Słowiańskiej) (pierwotnie planowany na placu po zachodniej stronie Wysokiej Bramy, przy skrzyżowaniu ul. 11 Listopada, ul. Marii Skłodowskiej-Curie, ul. Feliksa Nowowiejskiego, ul. Staromiejskiej i pl. Jedności Słowiańskiej; przesunięty po odkryciu na przedbramiu Wysokiej Bramy pozostałości gotyckich fortyfikacji)
Sieć tramwajowa w Olsztynie (1907-1965 i 2014- ) Autor: Jakub Kaniewski

Sieć tramwajowa w Olsztynie (1907-1965 i 2014- ) Autor: Jakub Kaniewski

O innych propozycjach tras przeczytasz we wpisach na blogu Olsztyńskie Tramwaje:

Schemat przebiegu linii tramwajowej według propozycji miasta

Schemat przebiegu linii tramwajowej według propozycji miasta © Urząd Miasta Olsztyn




Obserwuj

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

Join 72 other followers

%d bloggers like this: