Ratuszu, mamy problem

20 04 2010

Potwierdziły się niestety przewidywania, którym dałem wyraz we wpisie z początku grudnia: przy budowie przedłużenia alei Sikorskiego, a jak się okazuje – także ulicy Witosa, nie uwzględniono poprowadzenia tymi ulicami linii tramwajowej. Jak napisała (bez wzmianki o tym, że OlsztyńskieTramwaje.pl alarmowały pięć miesięcy temu) „Gazeta Wyborcza Olsztyn”, pracom przy budowie wspomnianych ulic grozi wstrzymanie, ponieważ dokumentacja budowlana nie uwzględnia linii tramwajowej, której budowa ma się zacząć tuż po oddaniu do użytku nowych dróg.

Budowa alei Sikorskiego (po prawej blok przy ulicy Mazowieckiej 3)

Budowa przedłużenia alei Sikorskiego (po prawej blok przy ulicy Mazowieckiej 3). To jedno z najwęższych gardeł nowej trasy i to tu najprawdopodobniej może zabraknąć miejsca na torowisko tramwajowe. Zdjęcie przedstawia stan z 18 kwietnia 2010 © OlsztyńskieTramwaje.pl

Tak się złożyło, że zaledwie dwa dni temu przechadzałem się długo po trasie nowych odcinków alei Sikorskiego i ulicy Witosa. W okolicy bloku przy ulicy Mazowieckiej 3, gdzie szerokość pasa drogowego będzie najmniejsza, nawet prymitywne pomiary pokazują, że nie zarezerwowano miejsca pod przyszłe torowisko (potrzebny jest na to pas szerokości 7 metrów). Nieco dalej, na wysokości bloku przy ulicy Jarockiej 78f rozpoczęto już wykonywanie muru oporowego oddzielającego drogę od położonego po jej wschodniej stronie gospodarstwa, co znacznie utrudni przesunięcie jezdni tak, by zmieściły się tramwaje. W „GW Olsztyn” czytamy, że Warmińsko-Mazurskie Przedsiębiorstwo Drogowe obecnie wykonuje jedynie prace, które nie pójdą na marne po ewentualnej zmianie projektu uwzględniającej torowisko tramwajowe. Może się zdarzyć tak, że będzie trzeba przerwać budowę w oczekiwaniu na nowy projekt budowlany, którego przygotowanie ratusz dopiero chce zlecić, a trzeba dodać, że dla nowej dokumentacji trzeba będzie zdobyć nowe pozwolenie na budowę. Nowa dokumentacja ma być gotowa na przełomie lipca i sierpnia, ale jest to scenariusz optymistyczny, zakładający, że nie będzie protestów w przetargu na wykonawcę nowych projektów.

Budowa alei Sikorskiego (po lewej blok przy ulicy Jarockiej 74b)

Budowa przedłużenia alei Sikorskiego. Po lewej widać blok przy ulicy Jarockiej 78f, po prawej budowany już mur oporowy. Zdjęcie przedstawia stan z 18 kwietnia 2010 © OlsztyńskieTramwaje.pl

Zmiany na obecnym etapie prac to ostatni moment, by się za to zabrać. Gdyby budowa była bardziej zaawansowana, powodowałoby to ewidentne marnotrawstwo pieniędzy i być może także opóźnienie w budowie linii tramwajowej na tym odcinku. Opamiętanie, które przyszło teraz, tramwajom jeszcze nie zagraża, opóźni natomiast budowę samych ulic, co dla kierowców z Jarot oznacza kolejne miesiące tkwienia w korkach zamiast jazdy dwupasmową arterią.

Miasto argumentuje, że dokumentacja przedłużenia alei Sikorskiego i ulicy Witosa powstała w połowie 2008 roku, kiedy jeszcze nie wiadomo było, czy Olsztyn zdecyduje się na nowy środek komunikacji miejskiej i czy będą to tramwaje czy trolejbusy. To prawda. Pozostaje jednak pytanie, dlaczego przez ostatnie 11 miesięcy, od maja 2009 roku, kiedy to miasto otrzymało raport z trzeciego etapu studium wykonalności linii tramwajowej i zdecydowało, że tramwaj pojedzie aleją Sikorskiego i ulicą Witosa, nie pracowano nad nową dokumentacją? Dlaczego przez blisko rok urzędnicy miasta nie podjęli działań, żeby tę nową istotną informację uwzględnić i przygotować nowy projekt? Nie przekonuje tłumaczenie prezydenta Piotra Grzymowicza na łamach „GW Olsztyn”, że miasto nie mogło nic robić, bo starało o dofinansowanie budowy z budżetu województwa i nie mogło opóźniać złożenia wniosku o dofinansowanie, ani rozpoczęcia prac. Miasto mogło złożyć wniosek o dodatkowe pieniądze od urzędu marszałkowskiego i jednocześnie pracować nad nową dokumentacją. Decyzja o przyznaniu pieniędzy zapadła na początku grudnia 2009 roku, prace budowlane ruszyły od lutego 2010 roku, a teraz mamy kwiecień 2010 i urzędnicy dopiero myślą o wyborze firmy, która uzupełni projekt o torowisko tramwajowe.

Budowa ulicy Witosa w pobliżu ulicy Mroza

Budowa przedłużenia ulicy Witosa w pobliżu ulicy Mroza (widok w kierunku ulicy Kanta). Miejsce przygotowano na dwie jezdnie z rozdzielającym je pasem zieleni, chodniki i ścieżkę rowerową - na tramwaje już nie. Zdjęcie przedstawia stan z 18 kwietnia 2010 © OlsztyńskieTramwaje.pl

A już zupełnie kuriozalnie brzmi próba zrzucania części odpowiedzialności za opóźnienia na Forum Rozwoju Olsztyna, które zaproponowało inny przebieg torowisk tramwajowych. Po pierwsze: miasto od połowy 2009 roku mówiło twardo, że nie ma możliwość znaczących zmian przebiegu trasy tramwaju – czyżby urzędnicy sami nie wierzyli w to, co deklarowali? Po drugie: kiedy spotkało się z FRO w listopadzie 2009 roku, potwierdziło, że o zmianach w projekcie nie ma mowy (w tym czasie mijało już pół roku bezczynności w sprawie poprawienia projektu alei Sikorskiego i ulicy Witosa). Wreszcie po trzecie: kierowca, któremu zabrakło w drodze paliwa, tłumaczący się, że nie zatankował, bo żona zapytała, czy nie lepiej pojechać pociągiem, jest po prostu śmieszny.


Działania

Information

7 Komentarzy

20 04 2010
BorOl

Chciałbym usłyszeć oficjalną wersję ze strony ratusza…

Polubienie

21 04 2010
OlsztyńskieTramwaje.pl

Na stronie konsultacyjnej Urzędu Miasta znajduje się plik z odpowiedzią prezydenta Grzymowicza. Nie ma w nim ani jednego konkretu, bo co to znaczy „Równolegle do budowy Sikorskiego pracujemy nad dopasowaniem obu inwestycji”?

„Dodatkowo wykonawca w chwili podpisywania umowy posiadał wiedzę, że podczas budowy ul. Sikorskiego w pasie przewidzianym pod linię tramwajową będzie musiał wyłączyć z realizacji zaplanowane wcześniej sieci i instalacje.” Co to znaczy, że wykonawca posiadał wiedzę? Czy zapisano to w umowie? I co wyłączyć? Pan X z ratusza powie „tej i tej sieci nie kładźcie, bo tu będzie torowisko”? Przecież takich rzeczy nie załatwia się na gębę, tu jest potrzebny projekt.

„Z wykonawcą jesteśmy w stałym kontakcie – a zaplanowane zmiany są niewielkie i w żadnym stopniu nie narażą miasta na dodatkowe koszty,
a wykonawcę na opóźnienia.” A przygotowanie nowej dokumentacji to nie są koszty? Zaplanowane zmiany są niewielkie? A skąd to wiadomo, skoro nie ma jeszcze nowego projektu, bo dopiero trwa kompletowanie dokumentacji? Przecież to nie ratusz, a autor projektu będzie przesuwał sieci, jezdnię i murki oporowe. Czym w takim razie będzie zajmował się wykonawca do czasu wykonania nowego projektu? Drzewa już wyciął, piach nawiózł, wstępnie wytyczył pas drogowy i co dalej? Jezdni nie może zacząć budować, bo co jeśli trzeba będzie ją przesunąć?

Polubienie

22 04 2010
SpeX

A może byś tak się zwrócił do UM o udostępnienia dokumentów na podstawie których wykonawca w momencie podpisania umowy był powiadomiony o fakcie wprowadzenia w przebieg drogi tramwaju.

PS. Jakie dokumenty, ważne ze względu na kształt linii tramwajowej nie zostały jeszcze opublikowane przez UM? Z tego co kojarzę z forum SSC chodziło o jakieś warianty trasy.

Polubienie

20 04 2010
zygzak

Może jednak przewalczyć Wilczyńskiego? 🙂

ps. ogólnie cała sprawa jest żenująca.

Polubienie

20 04 2010
OlsztyńskieTramwaje.pl

Wilczyńskiego zająłbym się w kolejnym etapie – do mającego się rozbudowywać na poligon Pieczewa tramwaj mógłby jechać właśnie tędy. Ale czy ktoś słyszał o jakiejś wizji rozwoju sieci tramwajowej po 2013 roku? A tymczasem planujemy kolejne ulice nie wiedząc, czy będzie po nich jechał tramwaj, czy nie.

Polubienie

20 04 2010
fox35

Nie, no to są kpiny to co UM wyprawia to krew zalewa. Trzeba wysadzić cały ten ratusz z całą tą zgrają nierobów. Dziś czarny dzień dla Olsztyna bo jeszcze info jest o wstrzymaniu prac na DK 16,czyli żegnaj obwodnico. Jedyne sensowne wyjście to chyba wypowiedzieć wojnę Niemcom a na drugi dzień się poddać może jakiś nowy Adolfus zaprowadzi w naszej Warmii jakiś porządek. Naprawdę ciężko się powstrzymać żeby nie walnąć jakiejś porządnej wiązanki pod adresem tych prostaków.

Polubienie

20 04 2010
OlsztyńskieTramwaje.pl

Wtopa poważna, ale proszę nie tak ostro. Trzymajmy poziom dyskusji.

Polubienie

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.