W ostatnich dniach przetoczyła się przez media fala spekulacji na temat tego, czy olsztyńską sieć tramwajową uda się zbudować i uruchomić w zakładanych terminach.
Nie będziemy tu streszczać całej dyskusji, ale powodem wspomnianych dywagacji były wnioski o przedłużenie budowy, jakie złożyli wykonawcy. Wnioski owszem do ratusza trafiły, ale w większości zostały już odrzucone. Nie ma jeszcze decyzji w sprawie wniosku Skanskiej, która ma wrześniowy termin zakończenia budowy, a chce jej przedłużenia o trzy miesiące. Zgoda na to oznaczałaby, że Skanska zejdzie z placu budowy pod koniec roku, a na ostatni dzień grudnia przypada oficjalnie ostateczny termin rozliczenia inwestycji tramwajowej. Piszemy „oficjalnie”, bo wiadomo, że przedłużenie, o które wnioskuje Skanska, wynika z rozszerzenia kontraktu o całkowitą wymianę nawierzchni alei Sikorskiego. To zadanie jest jednak realizowane z funduszy województwa i formalnie jest zupełnie innym projektem niż inwestycja tramwajowa. Czy ten fakt może Olsztynowi zapewnić prolongatę rozliczenia, by nie stracić dofinansowania z funduszy unijnych? To pytanie do prawników. Tak czy inaczej atmosfera paniki, jaką rozpętano, jest zdecydowanie na wyrost. Na swoim blogu prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz zapewnił, że w grudniu 2015 projekt tramwajowy będzie już rozliczany, a tramwaj jeszcze jesienią pojedzie olsztyńskimi ulicami. Sformułowanie „pojedzie” nie oznacza co prawda „zacznie kursować”, ale miejmy nadzieję, że Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu oraz operator tramwajowy, czyli MPK Olsztyn, sprężą się i będzie to regularny ruch liniowy. Z uporem maniaka będziemy powtarzać, że warto zrobić wszystko, by tramwaje w Olsztynie zaczęły kursować 20 listopada 2015, czyli dokładnie w pół wieku po ich – jak się okazuje: tymczasowej – likwidacji. Ten dzień przypada w piątek, więc przez kolejne dwa, czyli cały weekend, olsztyniacy i przyjezdni mogliby zapoznawać się z nowym środkiem transportu, czemu powinna towarzyszyć potężna akcja promocyjna i naturalnie darmowe przejazdy dla wszystkich 21 i 22 listopada. Tymczasem na budowie – wbrew pesymistom – widać postępy. Mamy kolejne, łączące się w coraz dłuższe fragmenty, odcinki torów jak choćby na Witosa od Kanta do Janowicza czy Obiegowej. W Śródmieściu, gdzie po torach tramwajowych poruszać się będą także autobusy, a w niektórych miejscach także samochody, widać już gotową podbudowę pod torowisko – tak jest na długich fragmentach ulicy Kościuszki i alei Piłsudskiego. Na słupach trakcyjnych, które można zobaczyć już wzdłuż większości przyszłych tras, powoli montowane są już elementy sieci. A 14 czerwca, najpewniej bladym świtem, miłośnicy tramwajów, komunikacji miejskiej czy po prostu Olsztyna będą witali na ulicy Towarowej pierwszego Solarisa Tramino, który dotrze do stolicy Warmii i Mazur i zostanie „zwodowany” na tory w pobliżu zajezdni tramwajowej.
POSTSCRIPTUM. 8 czerwca Urząd Miasta rozesłał do mediów treść odpowiedzi, jakiej udzielił prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz posłowi Jerzemu Szmitowi. Dotyczyła ona zaawansowania poszczególnych etapów projektu tramwajowego. Dane przedstawiają się w skrócie następująco:
- Odcinek A (ul. Witosa, ul. Płoskiego, al. Sikorskiego, ul. Tuwima + budowa ul. Bukowskiego)
Wykonawca: konsorcjum Skanska S.A. (Warszawa) i Skanska a.s. (Chodov [Czechy])
Data podpisania umowy: 19 sierpnia 2014
Termin wykonania: 400 dni – 23 września 2015
Zaawansowanie prac: 52,65 % (stan na 31 maja 2015)
W związku z rozszerzeniem kontraktu o wymianę konstrukcji jezdni o łącznej długości 1,8 km w al. Sikorskiego firma Skanska zgłosiła w kwietniu potrzebę wydłużenia terminu. Gmina Olsztyn po analizie wpływu jednoczesnej realizacji robót podstawowych i uzupełniających na komunikację w mieście rozważa wprowadzenie dodatkowego, miesięcznego terminu, który pozwoli na ukończenie zadań w korelacji z pozostałymi odcinkami kontraktu.
- Odcinek B (ul. Obiegowa)
Wykonawca: konsorcjum Strabag sp. z o.o. (Pruszków), Strabag Rail GmbH (Lauda-Königshofen [Niemcy]) i Viamont DSP a.s. (Ústí nad Labem [Czechy])
Data podpisania umowy: 9 maja 2014
Termin wykonania: 460 dni – 12 sierpnia 2015
Zaawansowanie prac: 87,25 % (stan na 31 maja 2015)
Nie ma żadnych zagrożeń dla realizacji zadania ani zagrożenia dotrzymania terminów. Wykonawca deklaruje zakończenie realizacji robót przed terminem.
- Odcinek C (ul. Żołnierska, ul. Kościuszki, pl. Konstytucji 3 Maja, ul. Dworcowa, ul. Towarowa)
Wykonawca robót: Torpol S.A. (Poznań)
Data podpisania umowy: 19 września 2014
Termin wykonania: 400 dni – 24 października
Zaawansowanie finansowe: 20,61 % (stan na 31 maja 2015)
Ze względu na pracę w trudnym, zabudowanym terenie, wykonawca wydłużył czas pracy, zmobilizował i zwiększył zaangażowanie osobowe oraz bardziej skomplikowanych przełączeń sieci dokonuje w porze nocnej, aby nie pozbawić mieszkańców możliwości korzystania z mediów. Termin wskazany w kontrakcie zostanie dotrzymany.
- Odcinek D (al. Piłsudskiego, pl. Jana Pawła II, ul. 11 Listopada + przebudowa pl. Jedności Słowiańskiej i ul. Pieniężnego)
Wykonawca: konsorcjum Balzola Polska sp. z o.o. (Warszawa) i Construcciones y Promociones Balzola SA (Madryt)
Data podpisania umowy: 21 października 2014 (rozpoczęcie robót – 6 marca 2015)
Termin wykonania: 360 dni – 16 października 2015
Zaawansowanie prac: 16,95% (stan na 31 maja 2015)
Brak zagrożenia dla dotrzymania terminów.
- Odcinek E (zajezdnia tramwajowa)
Wykonawca: konsorcjum Budimex S.A. (Warszawa) i KZN RAIL sp. z o.o. (Kraków)
Data podpisania umowy: 7 lutego 2014
Termin wykonania: 18 miesięcy – 7 sierpnia 2015
Zaawansowanie prac: 75,88% (stan na 31 maja 2015)
Brak zagrożenia dla dotrzymania terminów.
- Dostawa i montaż inteligentnego systemu sterowania ruchem (ITS)
Wykonawca: Sprint S.A. (Olsztyn)
Data podpisania umowy: 28 czerwca 2013
Termin wykonania: 31 października 2015
Zaawansowanie prac: 64,78% (stan na 31 maja 2015)
Brak zagrożenia dla dotrzymania terminów.
- Dostawa taboru tramwajowego
Wykonawca: Solaris Bus & Coach S.A. (Bolechowo-Osiedle)
Data podpisania umowy: 21 września 2012
Termin wykonania: 30 września 2015
Zaawansowanie rzeczowo-finansowe: 0,00 % (stan na 31 maja 2015) [Dwa z 15 tramwajów są już gotowe, jeden przechodzi testy homologacyjne w Poznaniu, drugi do 15 czerwca zostanie przywieziony do Olsztyna. Kolejne tramwaje będą docierały do Olsztyna co tydzień do 30 września 2015 – OlsztyńskieTramwaje.pl]
Brak zagrożenia dla dotrzymania terminów.
- Budowa ciągów pieszo-rowerowych na osiedlu Jaroty (ul. Diamentowa, ul. Antonowicza i ul. Friszke)
Wykonawca: konsorcjum Kasia Henryk Wasilewski Purda, Firma Handlowo-Usługowa Hydrol Tomasz Leonard (Olsztyn) i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego Sp. z o.o. (Morąg)
Data podpisania umowy: 24 kwietnia 2014
Termin wykonania: 27 lipca 2015
Zaawansowanie prac: 29,88 % (stan na 31 maja 2015)
Brak zagrożenia dla dotrzymania terminów.
Jak bedzie wygladalo to torowisko(krzyzowka) na placu Konstytucji 3 Maja po zakonczeniu budowy?Zostanie zalane asfaltem czy cementem?
PolubieniePolubienie
Zapewniam wszystkich Państwa, że 19.06.2015 roku będę obecny na prezentacji naszego pierwszego składu, chyba że wcześniej nastąpi wybuch kolejnej wojny światowej albo kolejne trzęsienie ziemi. Jeżeli będzie możliwość bezpośredniego podejścia do tej maszyny, podejdę i nakleję na nim taką małą papierową nalepkę. Na tym niewielkim papierze będzie napisane: City Of Allenstone.
PolubieniePolubienie
A ja ucaluje chyba slupy trakcyjne :)))))Z tramwajem czuc w Olsztynie duch miasta 🙂
PolubieniePolubienie
Prośba do autora bloga o podanie jak najbardziej, precyzyjnej, planowanej godziny wjazdu tramwaju do Olsztyna.
Informacja niezbędna do powitania go na rogatkach stolicy Warmii i Mazur.
PolubieniePolubienie
A ja z kolei mam pytanie do czytelników bloga. Czy ktoś poza Ranim wybiera się na powitanie tramwaju i czy mógłbym z tą osobą zabrać się, aby także być podczas tej historycznej chwili?
PolubieniePolubienie