Czym pojedziemy

(ARTYKUŁ ARCHIWALNY Z LISTOPADA 2013 – AKTUALIZACJA WKRÓTCE)

Solaris Tramino Olsztyn w żółtym malowaniu - wizualizacja z maja 2013

Solaris Tramino Olsztyn w żółtym malowaniu – wizualizacja z maja 2013

Gdy na ulice Olsztyna powrócą wreszcie tramwaje, będą to pojazdy polskiego producenta – firmy Solaris Bus & Coach z Bolechowa pod Poznaniem. Po wielu zawirowaniach związanych z przetargiem na tabor dla Olsztyna, w końcu to podpoznański producent okazał się zwycięzcą i 21 września 2012 roku podpisano umowę na dostawę 15 w pełni niskopodłogowych, dwukierunkowych tramwajów dla stolicy Warmii.

Solaris znany jest głównie z produkcji autobusów, których kilkanaście można zobaczyć także na ulicach naszego miasta we flocie MPK Olsztyn, ale produkuje także autokary, trolejbusy i – od kilku lat – tramwaje. Pierwszym tramwajem Solarisa był prototypowy model Tramino S100, który swoja premierę miał 14 października 2009 na targach kolejowych Trako w Gdańsku. Testy odbywał później na ulicach Poznania, który stał się pierwszym miastem, na którego ulice wyjechały tramwaje Solarisa. Zresztą do dziś jest ich tam najwięcej, bo w wyniku wygranego przetargu firma z Bolechowa dostarczyła stolicy Wielkopolski 45 w całości niskopodłogowych, jednokierunkowych tramwajów. S100 dzierżawiony przez poznańskie MPK przewozi do dziś [listopad 2013] pasażerów w regularnym ruchu liniowym. Prototypowe Tramino ma 31,7 m długości, 2,35 m szerokości, zabiera 207 pasażerów (69 na miejscach siedzących, 138 na stojących).

Solaris Tramino wjeżdża na Most Teatralny

Solaris Tramino S100 wjeżdża na Most Teatralny w Poznaniu Fot. Bartosz Borkowski © OlsztyńskieTramwaje.pl

Na poznańskie tory trafił jednak już nieco zmieniony model. Noszący oznaczenie S105P tramwaj różni się w kilku szczegółach od prototypu – jest od niego o 30 cm dłuższy i 5 cm szerszy, ma proste ściany boczne, bez tzw. podcięcia pudła, inna jest konstrukcja wózków, inne jest także ustawienie pantografu („z włosem” zamiast „pod włos”). S105 pomieści 234 pasżerów (53 z nich sobie usiądzie, 181 będzie stać).

Solaris Tramino S105P (Tramino Poznań) na pętli Franowo

Solaris Tramino S105P (Tramino Poznań) na pętli Franowo w Poznaniu © OlsztyńskieTramwaje.pl

Kolejny model Tramino został wyprodukowany dla niemieckiej Jeny – 105-tysięcznego miasta w Turyngii. Pięć polskich tramwajów kursować będzie w ruchu liniowym od stycznia 2014 roku. Model S109J (według niemieckiej systematyki – Tramino GT6N-ZR Jena) jest typem nieco innym niż pięcioczłonowy wóz dla Poznania i – co istotne – konstrukcją bliźniaczą do tej, którą zobaczymy w Olsztynie. Nie ma członów podwieszanych – ponieważ jest ich mniej (trzy), pod każdym z nich mógł znaleźć się wózek. Ma 29,3 m długości, 2,3 m szerokości, może nim podróżować 168 pasażerów (61 siedząc, 107 stojąc).

Solaris Tramino GT6N-ZR Jena

Solaris Tramino GT6N-ZR Jena © Solaris (www.solarisbus.pl)

Tramwaj dla Olsztyna swojego oznaczenia jeszcze nie ma, ale wiadomo już o nim całkiem sporo. Tramino Olsztyn będzie miał 29,3 metra długości i będzie składał się z trzech członów. Środkowy będzie miał 9,45 m, skrajne – w których na końcach znajdą się kabiny motorniczych – po 9,93 m. Olsztyńskie tramwaje ze swoją szerokością 2,5 m będą najszerszymi w kraju i tym samym najbardziej przestronnymi. Jest to możliwe dzięki temu, że budujemy swoją sieć tramwajową od nową i – w ramach możliwości – możemy sami decydować o szerokości taboru. Do szerokości tramwaju zostaną dostosowane przystanki – szczelina między progiem pojazdu a krawędzią peronu będzie miała tylko 6 centymetrów.

Solaris Tramino Olsztyn

Solaris Tramino Olsztyn © Solaris (www.solarisbus.pl)

W każdym z członów tramwaju, po obu jego stronach znajdą się po dwie pary podwójnych drzwi o szerokości 1,3 metra – w sumie będzie ich po sześć par z każdej strony. Wagon ze złożonym pantografem będzie miał 3,8 m wysokości, a minimalna wysokość wnętrza (między podłogą nad wózkami napędowymi a sufitem) będzie wynosić 2,3 m.

Wnętrze Solarisa Tramino Olsztyn

Wnętrze Solarisa Tramino Olsztyn

Tramwaj dla Olsztyna będzie też bardzo pojemny: pomieści 234 pasażerów – 36 z nich na siedząco, pozostałe 198 będzie podróżować stojąc. Wspomniane 36 miejsc siedzących to wyłącznie te stałe – oprócz nich w tramwaju znajdą się fotele składane, z których można będzie korzystać przy mniejszym napełnieniu wozu.

Solaris Tramino Olsztyn

Solaris Tramino Olsztyn © Solaris (www.solarisbus.pl)

Tramwaj będzie oczywiście klimatyzowany, ale będzie też wyposażony w osiem otwieranych okien tzn. z przesuwną górną ich częścią. Klimatyzację nie zawsze opłaca się włączać, a pasażerowie bardzo lubią mieć możliwość przy wyższych temperaturach otworzyć okno (za to chwalone były zawsze nieobecne już w Olsztynie przegubowe Ikarusy 280). Klimatyzacja ma być włączana przy temperaturze powyżej 25°C i w kabinie motorniczego obniżać upał o 4-6°C, a w przestrzeni pasażerskiej o 3-5°C. Wiemy też, jaka temperatura powinna panować w tramwaju mroźną warmińską zimą: miasto wymaga od producenta, by przy temperaturze -20°C w kabinie motorniczego było 16°C, a w części dla pasażerów co najmniej 10°C. Skoro wspomnieliśmy o oknach, to dodajmy, że w wagonie znajdzie się sześć okien będących wyjściami awaryjnymi. 

Wnętrze Solarisa Tramino Olsztyn

Wnętrze Solarisa Tramino Olsztyn

Pusty tramwaj będzie ważył 43 tony, z pasażerami, przy maksymalnym napełnieniu – 58,9 t. Tramino Olsztyn będzie mógł rozpędzić się do 75 km/h i pokona – przy całkowitym napełnieniu – wzniesienie o nachyleniu 50 promili (czyli 5%). Oznacza to, że Grunwaldzką, którą do 1965 roku kursowały tramwaje, pewnie by nie podjechał, ale wzniesienie na Żołnierskiej, Tuwima czy Płoskiego pokona już bez najmniejszych problemów. 

Solaris Tramino Olsztyn

Solaris Tramino Olsztyn © Solaris (www.solarisbus.pl)

Tramwaj będzie wyposażony w trzy dwuosiowe wózki, po jednym w każdym z członów – dwa w członach czołowych będą napędowe, jeden w członie środkowym będzie toczny. Tramino Olsztyn będzie napędzane przez cztery silniki o mocy 120 kW każdy. Warto dodać, że nasz tramwaj będzie wyposażony w akumulatory – nie utknie więc na środku skrzyżowania w przypadku awarii sieci, bo bez prądu powinien móc przejechać co najmniej 200 m.

Wnętrze Solarisa Tramino Olsztyn

Wnętrze Solarisa Tramino Olsztyn

Olsztyńskie tramwaje będą ciche – 74 dB to jeden z najniższych wskaźników w produkowanych obecnie pojazdach. Będą też przestronne – szerokość przejścia między siedzeniami wyniesie co najmniej 70 cm. Poszycie tramwaju będzie wykonane ze stali o podwyższonej odporności na korozję, ma się ono też opierać soli, którą zimą posypywane są ulice. Trwałość jest ważna, bo zgodnie z planem Solarisy Tramino Olsztyn mają kursować po naszych torach przez co najmniej ćwierć wieku – na tyle określono wymaganą trwałość pojazdów.

Wnętrze Solarisa Tramino Olsztyn

Wnętrze Solarisa Tramino Olsztyn

Tramwaje będą wyposażone w informację pasażerską. W każdym pojeździe znajdą się po trzy dwustronne wyświetlacze podsufitowe (ekrany ciekłokrystaliczne), na których wyświetlane będą: numer linii, nazwa przystanku końcowego, informacja o ulicach, którymi jedzie tramwaj i przystankach, na których się zatrzymuje. Gdy tramwaj będzie stał na pętli (a precyzyjnie – na przystanku początkowym), na tablicy wyświetli się informacja o tym, ile minut pozostało do odjazdu. Podczas jazdy pojawi się informacja o bieżącym lub następnym przystanku, a także komunikat “stop”, jeśli któryś z pasażerów nacisnął przycisk “na żądanie”. Ekran będzie mógł prezentować nie tylko tekst, ale i grafikę oraz wideo, zarówno informacyjne, jak i reklamowe.

W pojazdach pojawią się także wewnętrzne wyświetlacze boczne. Na czterech ciekłokrystalicznych ekranach o przekątnej minimum 38 cali (w formacie 17:5 – będą to tablice szerokie, ale niewysokie) wyświetlane będą informacje o trasie linii, z jej numerem, przystankiem docelowym i graficznymi przedstawieniem wszystkich przystanków na trasie, aktualnej pozycji pojazdu na trasie (które przystanki już minęliśmy, a które jeszcze przed nami), nazwami ulic, przy których znajdują się przystanki i informacjami o możliwościach przesiadek. Dzięki tablicom dowiemy się też, ile powinien wynosić czas przejazdu między poszczególnymi przystankami.

Solaris Tramino Olsztyn

Solaris Tramino Olsztyn © Solaris (www.solarisbus.pl)

Wszystkie tramwaje zostaną wyposażone w system zapowiadania przystanków. Zapowiadany będzie bieżący przystanek, a po odjeździe z niego kolejny, dodatkowo mamy usłyszeć informację, że przystanek jest na żądanie albo przekraczamy granicę strefy biletowej. Z głośników może tez popłynąć informacja o możliwościach przesiadek. Głośność komunikatów będzie można regulować w zależności od potrzeb – napełnienia pojazdu, pory dnia itp. Nowością, z której ucieszą najbardziej osoby niewidome, będzie zapowiadanie numeru linii i nazwy przystanku końcowego przez głośniki umieszczone na zewnątrz tramwaju. Takie komunikaty usłyszymy po przyjeździe pojazdu na przystanek.

Najbardziej nowoczesnym udogodnieniem dla pasażerów będzie – po raz pierwszy w Polsce – możliwość darmowego korzystania w tramwaju z bezprzewodowego internetu.

Wnętrze Solarisa Tramino Olsztyn

Wnętrze Solarisa Tramino Olsztyn

Olsztyn za 15 tramwajów, wyposażenie zajezdni do ich obsługi, pakiety części zamiennych oraz szkolenia obsługi (motorniczych i mechaników) zapłaci 120,6 mln zł.

Reklamy



%d blogerów lubi to: