Torów coraz więcej

23 03 2015

W kolejnych miejscach powstającej sieci pojawiają się kolejne fragmenty torów, a od pół miesiąca prace toczą się już na ponad 10 z 11 kilometrów przyszłych torowisk. Zaawansowana jest też budowa zajezdni.

Budowa toru wjazdowego do zajezdni tramwajowej przy ulicy Towarowej (20 marca 2015)

Budowa toru wjazdowego do zajezdni tramwajowej przy ulicy Towarowej (20 marca 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl

Na rozpoczętym najwcześniej odcinku południowym, który buduje Skanska, efekty prac najbardziej widoczne są na samym końcu przyszłej linii – wzdłuż ulic Witosa i Płoskiego. W miejscu przyszłego przystanku końcowego wylane są już betonowe podstawy pod tory odstawcze (będzie ich cztery), obok nich buduje się budynek socjalny dla motorniczych, w którym ma znaleźć się też kasa biletowa. U wjazdu na jarocką krańcówkę ułożono już zwrotnice, a dalej wzdłuż ulicy Witosa ciągnie się ok. 400-450 metrów podwójnego toru. Na dalszej części ulicy Witosa prowadzone są prace ziemne w pasie torowiska. 10 marca zamknięto ulicę Płoskiego – w ciągu dwóch miesięcy ma powstać przejazd torowy przez nią przy skrzyżowaniu z Witosa i Bukowskiego. Wzdłuż samej ulicy Płoskiego już praktycznie na całej długości ułożono torowisko. Na mniej więcej kilometrowym odcinku podwójny tor albo jest już gotowy, albo pozostaje umocować do podkładów leżące już na nich szyny. Wzdłuż alei Sikorskiego torów jeszcze nie widać, choć składowane są już przy niej podkłady i szyny. Na razie kończy się tam etap prac przy instalacjach podziemnych, rynna torowiska jest już gotowa na większości odcinka. Od 23 marca prace mają objąć także ostatni odcinek alei Sikorskiego – przy centrum handlowym Galeria Warmińska. Miasto uzyskało właśnie dofinansowanie unijne na „podniesienie nośności” alei Sikorskiego, więc przy okazji budowy linii tramwajowej ulica zostanie wyremontowana na całej długości.

Skanska buduje także jednotorową odnogę do Kortowa wzdłuż ulicy Tuwima. Na „linii uniwersyteckiej” prace najbardziej zaawansowane są na zachód od Łyny. Podobnie jak na Jarotach wybetonowano już miejsce pod tory odstawcze w miejscu przyszłego przystanku końcowego, ułożono rozjazd przy wjeździe na krańcówkę i ok. 350 metrów toru pojedynczego w kierunku Pozort. Budowany jest budynek socjalny dla motorniczych – i tu pojawić się ma punkt obsługi klienta. Przejazd torowy przez ulicę Iwaszkiewicza jeszcze nie powstał, ale tuż za skrzyżowaniem z tą ulicą gotowa jest już praktycznie mijanka – na podkładach leżą szyny, które pozostaje zamocować, rozjazdy znajdują się na swoich miejscach.

W śródmieściu odnogę do Wysokiej Bramy buduje hiszpańska Balzola. Na zamkniętej ulicy 11 Listopada zerwano już asfalt i trwają prace ziemne, w trakcie których natrafiono na pierwsze relikty archeologiczne, których zresztą należało się spodziewać na Górnym Przedmieściu. Drewniana rura dawnego systemu wodociągowego nie zatrzymała jednak budowy. W alei Piłsudskiego, gdzie też trwają prace ziemne, takich niespodzianek może nie będzie, bo ulicę nie tak dawno gruntownie przebudowywano.

Na odcinku, gdzie torowisko buduje Torpol, rozpoczęto prace na ulicy Kościuszki. Obecnie trwają one tam między Dworcem Głównym a aleją Piłsudskiego. Prace ziemne są w różnym stopniu zaawansowane: najbardziej między placem Konstytucji 3 Maja a ulicą Kętrzyńskiego, gdzie rozpoczęły się najwcześniej – tam wymieniono już część instalacji podziemnych. Na placu Konstytucji 3 Maja, obok przyszłego przystanku końcowego przy Dworcu Głównym buduje się budynek socjalny dla motorniczych z punktem obsługi klienta. Na całej długości toru technicznego do zajezdni wzdłuż ulic Dworcowej i Towarowej nie leżą – z drobnym wyjątkiem – tory, ale za to na całym, ponadkilometrowym odcinku stoją już praktycznie wszystkie słupy trakcyjne. Jedyne fragmenty torowiska na tym odcinku to rozjazdy, które ułożono w miejscu wjazdu do zajezdni.

W samej zajezdni, która jest najbardziej zaawansowaną częścią projektu tramwajowego, stoją już zadaszone hale parkingowa i warsztatowa. Wewnątrz nich układ torowy jest już praktycznie gotowy. Do wykonania pozostaje zamocowanie sieci trakcyjnej (w halach będzie ona sztywna, poza nimi tradycyjna, podwieszana), układ torowy poza halami, uporządkowanie terenu oraz wyposażenie zajezdni.


Działania

Information

14 Komentarzy

23 03 2015
olsztyniak

Tak patrze na te zdjecia i zastanawiam sie gdzie podziali sie robotnicy,ktorzy zeby wyrobic sie w terminie powinni pracowac tam „pelna para”?.Gdzieniegdzie widac male grupki dwoch,trzech ludzi najczesciej podpierajacych lopaty czy cos dlubiacych w ziemi .Pamietam dokladnie jak przedstawiciel firmy”Skanska” po podpisaniu umowy powiedzial dziennikarzom ze w pewnym momencie na budowie ich odcinka bedzie pracowac 500 osob!Gdzie ci ludzie?Oprocz budowy zajezdni przy takim zaangazowaniu prac mam duze watpliwosci co do ukonczenia tej inwestycji w tym roku

Polubienie

23 03 2015
OlsztyńskieTramwaje.pl

500 osób to na pewno nie było, ale Skanska pracowała na Płoskiego (pojedynczy robotnicy), niewidocznej na zdjęciach części Tuwima i na al. Sikorskiego. Balzola i Torpol pracowały też w sobotę, w niedzielę niestety nie wiem.

Polubienie

23 03 2015
WIeslaw Nakielski

ja mysle tych 500 osob moze byc lecz sa podzieleni na roznych odcinkach poniewaz kazdy specjalizuje sie w swoim to znaczy przy dobrej organizacji jeden drugiemu nie przeszkadza dokladnie jak juz bylo wspomiane jeden trzyma lopate a 10 osob sie przyglada tu sie konczy dotrzymanie terminu, jakosc, efektywnosc, itd .Do niedawna tak sie robilo partactwo szybko wyszlo !!!
pozdrawiam Nakiel.

Polubienie

24 03 2015
Chemi

A wie ktoś czemu na Płoskiego zrywają asfalt i nie chodzi o odcinek kolo Witosa, bo tam wiadomo, ale o kawałek przy Wilczyńskiego?
Przecież to jest całkiem nowa ulica, więc nie mam pojęcia o co chodzi.

Polubienie

24 03 2015
Buzon

O przełożenie sieci wod kan, odprowadzenia wody a także telekomunikacyjnej kanalizacji Orange

Polubienie

25 03 2015
Rani

Kilka nowości z budowy:
– na części ul. Towarowej wypełniają tłuczniem wcześniej przygotowaną rynnę torowiska, poza tym zalewają betonem rozjady torów w okolicach skrętu do zajezdni
– na ul. Witosa (między Myszki Miki a Janowicza) przygotowana jest rynna torowiska i lada moment powinni zacząć kłaść krawężniki i wylewać betonowe cokoły pod słupy trakcyjne. W godzinach popołudniowych pracowała maszyna do robienia otworów pod fundamenty cokołów i zwozili potrzebne do tego zbrojenie.
– na połowie długości ul. Płoskiego (tuż przy domku jednorodzinnym) dźwig układał betonowe elementy podłoża w których będą umieszczone szyny
– na ul. Płoskiego został wyraźnie wyprofilowany ślad srętu torowiska w ul. Witosa. Wygląda na to, że prace ziemne w tym newralgicznym miejscu są już ukończone.

Polubione przez 1 osoba

27 03 2015
Rani

Kilka najświęższych, szczegółowych nowości z budowy:
– dużo dzieje się przy ul. Witosa (między Myszki Miki a Janowicza), tzn. układają krawężniki wytyczające ślad torowiska oraz przybywa fundamentów cokołów pod słupy trakcyjne
– odcinek przyszłego torowiska przy ul. Witosa – między blokiem Mroza 31 a skrzyżowaniem za ul. Janowicza – „zyskał” betonową podbudowę.
– na w/w odcinkach pracowało dziś około 40 robotników
– na ul. Płoskiego (w kierunku skrzyżowania z ul. Witosa/Bukowskiego) przybyły trzy kolejne cokoły pod słupy trakcyjne i tym samym są już w komplecie na wspomnianej ulicy.
– łuk torowiska na ul. Płoskiego posiada betonową podbudowę
– na skyżowaniu ul. Obiegowej/Pstrowskiego/Sikorskiego trwają prace przy układaniu prefabrykatów betonowych pod szyny.

Podsumowując: Na większości z budowanych odcinków postępy są coraz większe i zauważalne „gołym okiem”. Jedynie mało optymistycznie wygląda postęp prac (a w zasadzie ich brak) przy ul. Obiegowej. Już 9 marca informowałem o tym, że wytyczają ślad torowiska krawężnikami i od tamtego czasu niewiele zmieniło się.

Polubienie

29 03 2015
Tom Dee

W tym miejscu będzie to mały off-topic, ale nurtuje mnie pewien problem związany z prędkością poruszania się wozów po torowisku. Czy ktoś może podać wartość przeciętnego, praktycznego przyspieszenia przy ruszaniu z przystanku i opóźnienia w hamowaniu ( wyrażonego w metrach/sekundę do kwadratu ) ? Mając te dane jestem w stanie obliczyć symulację ruchu przy braku przeszkód – typu skrzyżowania z sygnalizacją świetlną czy ograniczenia prędkości i oczywiście podzielić się z Państwem wynikami moich przemyśleń.

Polubienie

4 04 2015
OlsztyńskieTramwaje.pl

Przeciętnych nie, ale znalazłem przykładowe maksymalne dla małych (22-metrowych) Citadisów Alstom Compact. Producent określa maksymalne przyśpieszenie na 1,3 m/s2, a „opóźnienie serwisowe” na 1,2 m/s2.

Polubienie

6 04 2015
Tom Dee

Dziękuję za informację. Ja oceniłem wcześniej / na czuja / te wartości jako 1 m/s2 przyspieszenia i 1,5 m/s2 opóźnienia, czyli wcale się mocno nie pomyliłem. A moja symulacja jest następująca. Założyłem brak przeszkód w ruchu i przejazd odcinka 800 m między przystankami – start z zatrzymania z jednostajnym przyspieszeniem 1,2 m/s2, osiągnięcie prędkości 70,2 km/h i hamowanie do zatrzymaniania z opóźnieniem również 1,2 m/s2. Wtedy pierwsza i trzecia faza ruchu trwa ok. 16 sekund i odbywa się na odcinku 158,5 metra każdy. Ciągła jazda z prędkością 70,2 km/h zajmuje 25 sek i drogę 483 m. Łączny czas przejazdu to oczywiście 57 sek a średnia prędkość 50,4 km/h. Żeby w ogóle osiągnąć prędkość maksymalną i nie „przestrzelić” następnego przystanku odległość między nimi nie może być mniejsza niż 317 metrów. Zdaję sobie sprawę że to jest wyliczanka na poziomie podstawówki, ale chyba dość dobrze ilustruje realia ruchu tramwaju.

Polubienie

30 03 2015
piotr

Czy ktoś wie kiedy będzie gotowy pierwszy tramwaj dla Olsztyna?

Polubienie

30 03 2015
OlsztyńskieTramwaje.pl

W maju.

Polubienie

31 03 2015
Rani

Przy ul. Płoskiego zwieźli słupy trakcyjne, które „grzecznie” leżą i czekają na montaż. O dziwo są one w kolorze grafitowym (podobnym do kolorystki słupów przy ul. Obiegowej) co sprzeczne jest ze standardem SIM. W tej cześci – o ile dobrze pamiętam – powinny być w kolorze szarym (takim jak przy ul. Towarowej)

Polubienie

22 07 2015
dron

Polubienie

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.