Trasa

Schemat olsztyńskiej sieci tramwajowej z trasami II etapu (z liniami i przystankami I podetapu)

Schemat olsztyńskiej sieci tramwajowej z trasami II etapu (z liniami i przystankami I podetapu) © Witold Urbanowicz

TRASA JAROTY – DWORZEC GŁÓWNY

Od przystanku początkowego u zbiegu ulic Wincentego Witosa i Immanuela Kanta linia biegnie po północnej stronie ulicy Witosa, następnie skręca na północ w nowy odcinek alei generała Władysława Sikorskiego (od maja 2010 roku nosi on nazwę ulicy biskupa Tadeusza Płoskiego) i prowadzi po jego zachodniej stronie. Tą stroną tory idą aż do ulicy Wincentego Pstrowskiego, którą przecinają, by iść po zachodniej stronie ulicy Tadeusza Mazowieckiego [wcześniej Obiegowej] (jej wybudowanie – w standardzie 2×2, czyli po dwa pasy ruchu w każdym kierunku – na odcinku od Pstrowskiego do alei marszałka Józefa Piłsudskiego jest „efektem ubocznym” powstania linii tramwajowej) do ulicy Żołnierskiej, w którą torowisko skręca na zachód w okolicy budynku Sanepidu. Następnie linia prowadzi obok obserwatorium astronomicznego i hotelu Relaks do ulicy Tadeusza Kościuszki, którą dociera do placu Konstytucji 3 Maja, gdzie na środku ronda znajduje się przystanek końcowy.

Długość linii – 7285 m

Przystanki:

  • Kanta (skrzyżowanie ul. Wincentego Witosa i ul. Immanuela Kanta)
  • Myszki Miki (skrzyżowanie ul. Wincentego Witosa i ul. Myszki Miki) (usunięty z pierwotnych planów jako zlokalizowany zbyt blisko przystanków Kanta i Witosa)
  • Witosa (skrzyżowanie ul. Wincentego Witosa, ul. Jana Janowicza i ul. Bronisława Laszki)
  • Płoskiego (skrzyżowanie ul. Wincentego Witosa, ul. bpa Tadeusza Płoskiego [przedłużenie al. gen. Władysława Sikorskiego] i ul. Jerzego Bukowskiego)
  • Wilczyńskiego (skrzyżowanie ul. bpa Tadeusza Płoskiego, al. gen. Władysława Sikorskiego i ul. bpa Tomasza Wilczyńskiego)
  • Andersa (skrzyżowanie al. gen. Władysława Sikorskiego i ul. gen. Władysława Andersa)
  • Minakowskiego (w momencie projektowania nieistniejący; między skrzyżowaniem al. gen. Władysława Sikorskiego i ul. gen. Władysława Andersa a skrzyżowaniem al. gen. Władysława Sikorskiego, ul. prof. Wacława Minakowskiego i ul. Jarockiej, w miejscu przyszłego skrzyżowania al. gen. Władysława Sikorskiego z tzw. Trasą NDP) (usunięty z pierwotnych planów jako zlokalizowany zbyt blisko przystanku Andersa)
  • Auchan [dawniej Real] (al. gen. Władysława Sikorskiego, między północnym a południowym wjazdem na parking hipermarketu Auchan)
  • Galeria Warmińska (skrzyżowanie al. gen. Władysława Sikorskiego, ul. Melchiora Wańkowicza i drogi dojazdowej do hipermarketu Real i centrum handlowego Galeria Warmińska) (usunięty z pierwotnych planów jako zlokalizowany zbyt blisko obecnego przystanku Galeria Warmińska, dawniej Tuwima)
  • Galeria Warmińska [dawniej Tuwima] (skrzyżowanie al. gen. Władysława Sikorskiego, ul. Synów Pułku i ul. Juliana Tuwima – początek odnogi do Kortowa) [dwa przystanki pod tą nazwą: drugi na odnodze do Kortowa]
  • Al. Sikorskiego Ogrody (okolice wejścia głównego do ogrodów działkowych im. Armii Krajowej przy al. gen. Władysława Sikorskiego) (usunięty z pierwotnych planów jako zlokalizowany zbyt blisko przystanku Dywizjonu 303)
  • Dywizjonu 303 (skrzyżowanie al. gen. Władysława Sikorskiego i ul. Dywizjonu 303)
  • Al. Obrońców Tobruku (nieistniejący; skrzyżowanie al. gen. Władysława Sikorskiego i al. Obrońców Tobruku) (usunięty z pierwotnych planów jako zlokalizowany zbyt blisko przystanków Dywizjonu 303 i Pstrowskiego)
  • Pstrowskiego (skrzyżowanie al. gen. Władysława Sikorskiego, ul. Wincentego Pstrowskiego i ul. Tadeusza Mazowieckiego [wcześniej Obiegowej])
  • Szpital Wojewódzki (skrzyżowanie ul. Tadeusza Mazowieckiego [wcześniej Obiegowej] i ul. Żołnierskiej, przy budynku Sanepidu, w pobliżu Szpitala Wojewódzkiego)
  • Skwer Wakara (wcześniej nieistniejący; skrzyżowanie ul. Tadeusza Kościuszki i al. marsz. Józefa Piłsudskiego – początek odnogi do Wysokiej Bramy)
  • Filharmonia (wcześniej nieistniejący; skrzyżowanie ul. Tadeusza Kościuszki i ul. Mazurskiej; w pobliżu centrum handlowego Manhattan) (w pierwotnych planach jako przystanek Mazurska planowany na ul. Tadeusza Kościuszki pomiędzy ul. Kołobrzeską a ul. Mazurską, następnie usunięty jako zlokalizowany zbyt blisko przystanku Filharmonia planowanego przy skrzyżowaniu ul. Tadeusza Kościuszki i pl. Kazimierza Pułaskiego, ostatecznie przesunięty w obecną lokalizację)
  • Kętrzyńskiego (wcześniej nieistniejący; skrzyżowanie ul. Tadeusza Kościuszki i ul. Wojciecha Kętrzyńskiego) (dodany po usunięciu przystanków Filharmonia i Jasna; następnie usunięty po przywróceniu przystanku Filharmonia, ostatecznie przywrócony po odsunięciu przystanku Filharmonia na skrzyżowanie ul. Tadeusza Kościuszki i ul. Mazurskiej)
  • Jasna (nieistniejący; skrzyżowanie ul. Tadeusza Kościuszki i ul. Jasnej, w pobliżu hotelu Gromada i wlotu ul. Tadeusza Kościuszki na pl. Konstytucji 3 Maja) (usunięty z pierwotnych planów jako zlokalizowany zbyt blisko przystanku Dworzec Główny)
  • Dworzec Główny (wcześniej nieistniejący; na środku ronda na pl. Konstytucji 3 Maja) (pierwotnie planowany u wlotu ul. Lubelskiej na pl. Konstytucji 3 Maja, przy rondzie, obok dworca autobusowego PKS; po konsultacjach społecznych przesunięty na środek ronda)

ODNOGA DO KORTOWA

Odgałęzienie do Kortowa jest jednotorowe i od głównej linii odchodzi przy skrzyżowaniu alei generała Władysława Sikorskiego z ulicami Juliana Tuwima i Synów Pułku. Linia biegnie po północnej stronie ulicy Tuwima aż do Kortowa, gdzie kończy się przy skrzyżowaniu ulicy Tuwima z aleją Warszawską i ulicą Romana Prawocheńskiego dwutorowym przystankiem końcowym.

Długość odcinka – 1903 m

Przystanki:

  • Galeria Warmińska [dawniej Tuwima] (skrzyżowanie al. gen. Władysława Sikorskiego, ul. Synów Pułku i ul. Juliana Tuwima – początek odcinka)
  • Pozorty Sady (nieistniejący; planowane skrzyżowanie ul. Juliana Tuwima i drogi dojazdowej do mającego powstać centrum handlowego Galeria Warmińska) (usunięty z pierwotnych planów jako zlokalizowany zbyt blisko dzisiejszego przystanku Galeria Warmińska, dawniej Tuwima)
  • Pozorty (skrzyżowanie ul. Juliana Tuwima, ul. Wiktora Wawrzyczka i ul. Grzegorza Nowaka)
  • Uniwersytet – Pływalnia [dawniej Uniwersytet – Basen] (skrzyżowanie ul. Juliana Tuwima i ul. Jarosława Iwaszkiewicza)
  • Uniwersytet – Prawocheńskiego (skrzyżowanie al. Warszawskiej, ul. Juliana Tuwima i ul. prof. Romana Prawocheńskiego)

ODNOGA DO WYSOKIEJ BRAMY

Odgałęzienie do Wysokiej Bramy rozpoczyna się na skrzyżowaniu ul. Tadeusza Kościuszki i al. Józefa Piłsudskiego i prowadzić tą drugą do pl. Jana Pawła II, a następnie ul. 11 Listopada w okolice Wysokiej Bramy.

Długość odcinka – 792 m

Przystanki:

  • Skwer Wakara (wcześniej nieistniejący; skrzyżowanie ul. Tadeusza Kościuszki i al. marsz. Józefa Piłsudskiego – początek odcinka)
  • Urząd Wojewódzki (nieistniejący; skrzyżowanie al. marsz. Józefa Piłsudskiego, ul. Mikołaja Kopernika i pl. Xawerego Dunikowskiego) (usunięty z pierwotnych planów jako zlokalizowany zbyt blisko przystanków Skwer Wakara i Centrum)
  • Centrum (skrzyżowanie al. marsz. Józefa Piłsudskiego i ul. Dąbrowszczaków, przed Pedetem i centrum handlowym Aura [dawniej Alfa])
  • Wysoka Brama (ul. 11 Listopada przy jej skrzyżowaniu z ul. Marii Skłodowskiej-Curie, ul. Feliksa Nowowiejskiego, ul. Staromiejską i pl. Jedności Słowiańskiej) (pierwotnie planowany na placu po zachodniej stronie Wysokiej Bramy, przy skrzyżowaniu ul. 11 Listopada, ul. Marii Skłodowskiej-Curie, ul. Feliksa Nowowiejskiego, ul. Staromiejskiej i pl. Jedności Słowiańskiej; przesunięty na pl. Jedności Słowiańskiej przy ww. skrzyżowaniu po odkryciu na przedbramiu Wysokiej Bramy pozostałości gotyckich fortyfikacji; następnie przesunięty na wlot ul. 11 Listopada przy ww. skrzyżowaniu wobec protestów wojewódzkiego konserwatora zabytków) (zlikwidowany w lipcu 2022 roku z powodu budowy nowego, dwutorowego przystanku końcowego na pl. Jedności Słowiańskiej)
  • Wysoka Brama (pl. Jedności Słowiańskiej, w południowej części placu, w pobliżu skrzyżowania z ul. Joachima Lelewela, ul. Seweryna Pieniężnego i ul. 22 Stycznia)

TRASA PIECZEWO – ŚRÓDMIEŚCIE

Zbudowana w drugim etapie rozwoju olsztyńskiej sieci tramwajowej trasa z Pieczewa rozpoczyna się przy ulicy biskupa Tomasza Wilczyńskiego, na jej wschodnim końcu. Tory biegną środkiem jezdni jako pas autobusowo-tramwajowy w kierunku zachodnim do skrzyżowania z ulicą Ignacego Krasickiego, w którą skręcają w kierunku północnym, na pas zieleni między jezdniami. Za skrzyżowaniem z ulicami Jana Boenigka i Leona Sobocińskiego torowisko skręca z pasa zieleni na zachodnią stronę ulicy, by pobiec obok jezdni niemal do jej końca. Za skrzyżowaniem z ulicą Stanisława Murzynowskiego tory zaczynają biec po estakadzie – w ten sposób pokonane zostają bezkolizyjnie ulice Ignacego Krasickiego i Synów Pułku. Po zachodniej stronie tej drugiej ulicy, na wysokości budynku Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego estakada się kończy i tory  prowadzą dalej obok ulicy. Po zachodniej stronie jezdni tory zostały też ułożone na całej długości ulicy kardynała Stefana Wyszyńskiego, z której skręcają na północny zachód w aleję marszałka Józefa Piłsudskiego. Linia prowadzi nią środkiem jezdni jako pas autobusowo-tramwajowy do skrzyżowania z ulicą Kościuszki, gdzie połączy się z istniejącymi torowiskami.

Długość odcinka – ok. 6300 m

Przystanki:

  • Pieczewo (wschodni kraniec ul. bpa Tomasza Wilczyńskiego)

  • Gębika (skrzyżowanie ul. bpa Tomasza Wilczyńskiego, ul. Władysława Gębika i ul. Stanisława Żurawskiego)

  • Krasickiego (skrzyżowanie ul. bpa Tomasza Wilczyńskiego i ul. Ignacego Krasickiego)

  • Boenigka (ul. Ignacego Krasickiego, na wysokości północnego krańca ul. Bolesława Jeziołowicza)

  • Carrefour (skrzyżowanie ul. Ignacego Krasickiego i ul. Franciszka Barcza)

  • Wańkowicza (skrzyżowanie ul. Ignacego Krasickiego i ul. Melchiora Wańkowicza)

  • Murzynowskiego (wcześniej nieistniejący; skrzyżowanie ul. Ignacego Krasickiego i ul. Stanisława Murzynowskiego)

  • Pstrowskiego (skrzyżowanie ul. kard. Stefana Wyszyńskiego, ul. Wincentego Pstrowskiego i ul. Synów Pułku)

  • Żołnierska (wcześniej nieistniejący; skrzyżowanie ul. kard. Stefana Wyszyńskiego, ul. Żołnierskiej i ul. Augustowskiej)

  • Al. Piłsudskiego (skrzyżowanie ul. kard. Stefana Wyszyńskiego, ul. Władysława Leonharda i al. marsz. Józefa Piłsudskiego)

  • Stadion Stomil (al. marsz. Józefa Piłsudskiego, na wysokości budynku IV Liceum Ogólnokształcącego)

  • Hala Urania (al. marsz. Józefa Piłsudskiego, na wysokości skrzyżowania z drogą wewnętrzną obok budynku Urzędu Skarbowego)

  • Planetarium (al. marsz. Józefa Piłsudskiego, między ul. Bartosza Głowackiego i ul. Ernesta Kościńskiego)

 

O innych niezrealizowanych propozycjach tras przeczytasz we wpisach na blogu Olsztyńskie Tramwaje: