Ile linii po rozbudowie sieci

26 07 2016

Wiedzą o tym głównie ci, którzy przeczytali „Strategię rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Olsztynie do 2027 roku”: istnieje propozycja układu linii tramwajowych i autobusowych po zakończeniu przygotowywanego właśnie drugiego etapu budowy olsztyńskiej sieci tramwajowej. Przyjrzyjmy się jej pokrótce.

Tramwajem aż do Szyman?

Tramwajem aż do Szyman? © OlsztyńskieTramwaje.pl

Co prawda już dziś wiemy, że zaproponowany układ trzeba będzie zmodyfikować, bo nie wszystkie planowane odcinki zostaną wybudowane jednocześnie (istnieje też groźba, że część w ogóle nie powstanie), ale warto przeanalizować propozycje dla docelowego kształtu sieci. We wspomnianym dokumencie proponuje się, by powstało sześć lub siedem linii tramwajowych, zaszłyby też pewne zmiany w układzie linii autobusowych. (Pogrubioną czcionką nowe linie lub nowe przebiegi fragmentów tras.)

  • linia tramwajowa 1
    Trasa: PIECZEWO – Wilczyńskiego – al. Sikorskiego – Obiegowa – Żołnierska – Kościuszki – al. Piłsudskiego – 11 Listopada – WYSOKA BRAMA
  • linia tramwajowa 2
    Trasa: KANTA – Witosa – Płoskiego – al. Sikorskiego – Obiegowa – Żołnierska – Kościuszki – DWORZEC GŁÓWNY
  • linia tramwajowa 3
    Trasa: DWORZEC GŁÓWNY – Kościuszki – Żołnierska – Obiegowa – al. Sikorskiego – Tuwima – al. Warszawska – Dybowskiego – UNIWERSYTET-CENTRUM KONFERENCYJNE
  • linia tramwajowa 4
    Trasa: TĘCZOWY LAS – Płoskiego – Wilczyńskiego – Krasickiego – Synów Pułku – Wyszyńskiego – al. Piłsudskiego – Dworcowa – DWORZEC GŁÓWNY (w związku z planowaną rezygnacją z budowy odcinka do Tęczowego Lasu i budowy w zamian odnogi na Osiedle Generałów można przypuszczać, że tam właśnie rozpoczynałaby się trasa tej linii)
  • linia tramwajowa 5
    Trasa: PIECZEWO – Wilczyńskiego – Krasickiego – Synów Pułku – Wyszyńskiego – al. Piłsudskiego – 11 Listopada – WYSOKA BRAMA
  • linia tramwajowa 6
    Trasa: PIECZEWO – Wilczyńskiego – al. Sikorskiego – Tuwima – al. Warszawska – Dybowskiego – UNIWERSYTET CENTRUM KONFERENCYJNE
  • linia tramwajowa 7 (opcjonalna)
    Trasa: KANTA – Witosa – Płoskiego – al. Sikorskiego – Obiegowa – Żołnierska – Kościuszki – al. Piłsudskiego – Dworcowa – Towarowa – ZAJEZDNIA TRAMWAJOWA
  • linia autobusowa 101
    Trasa: DWORZEC GŁÓWNY – Partyzantów – Kajki (z powrotem: pl. Pułaskiego – Kajki) – Kopernika – al. Piłsudskiego – 11 Listopada – pl. Jedności Słowiańskiej – Pieniężnego (z powrotem: Pieniężnego – al. Piłsudskiego) – Szrajbera – Mochnackiego – Grunwaldzka – Bałtycka – Wczasowa – Hozjusza – REDYKAJNY
  • linia autobusowa 103
    Trasa: DWORZEC GŁÓWNY – Dworcowa – Pstrowskiego – al. Niepodległości – Śliwy – al. Warszawska – Dybowskiego – Słoneczna – STARY DWÓR
    (w dni powszednie: Słoneczna – al. Warszawska – Kalinowskiego – Szostkiewicza – Wawrzyczka – BRZEZINY)
  • linia autobusowa 105
    Trasa: OSIEDLE MAZURSKIE – Pstrowskiego – Wyszyńskiego – al. Piłsudskiego – 11 Listopada – pl. Jedności Słowiańskiej – Pieniężnego (z powrotem: Pieniężnego – al. Piłsudskiego) – Szrajbera – Śliwy – Polna – Barczewskiego – Gotowca – GOTOWCA
  • linia autobusowa 106
    Trasa: GUTKOWO – Słowicza – Bałtycka (z powrotem: Bałtycka – Łukasiewicza – Słowicza) – ArtyleryjskaPartyzantów – 1 Maja – al. Piłsudskiego – Dworcowa – SKŁADOWA (wybrane kursy przedłużone: Towarowa – Budowlana – Lubelska – CEMENTOWA)
  • linia autobusowa 107
    Trasa: JAKUBOWO – Parkowa – al. Wojska Polskiego – al. Sybiraków – Limanowskiego – Partyzantów – Dworcowa – Żołnierska – Kościuszki – al. Piłsudskiego – 11 Listopada – pl. Jedności Słowiańskiej – Pieniężnego (z powrotem: Pieniężnego – al. Piłsudskiego) – Szrajbera – Mochnackiego – Grunwaldzka – Szarych Szeregów – Bałtycka – al. Schumana – Sielska – Kłosowa – Zbożowa – DAJTKI (wybrane kursy: Sielska – Perkoza – ŁUPSTYCH)
  • linia autobusowa 108
    Trasa: DWORZEC GŁÓWNY – Partyzantów – Limanowskiego – Jagiellońska – Wadąg – Słupy – Nowe Różnowo – Różnowo – Dywity – al. Wojska Polskiego – Wadąska – Cmentarz Dywity – Wadąska – Kieźliny – Wadąg – Jagiellońska – Limanowskiego – Partyzantów – DWORZEC GŁÓWNY [linia jednokierunkowa, okrężna] (w opracowaniu jako 402, ze starym przebiegiem do pętli REYMONTA)
  • linia autobusowa 109
    Trasa: OSIEDLE PODLEŚNA – Jagiellońska – Limanowskiego – Partyzantów – Kajki (z powrotem: pl. Pułaskiego – Kajki) – Kopernika – al. Piłsudskiego – 11 Listopada – pl. Jedności Słowiańskiej – Pieniężnego (z powrotem: Pieniężnego – al. Piłsudskiego) – Szrajbera – Śliwy – al. Warszawska – Dybowskiego – Słoneczna – SŁONECZNY STOK
  • linia autobusowa 110
    Trasa: POLMOZBYT (wybrane kursy z wybiegiem: Rejewskiego – Trylińskiego – OLSZTYŃSKI PARK NAUKOWO-TECHNOLOGICZNY – Trylińskiego – Rejewskiego) – al. Piłsudskiego – Leonharda – Kołobrzeska – Głowackiego – al. Piłsudskiego – 1 Maja – Partyzantów – al. Wojska Polskiego – Parkowa – JAKUBOWO (wybrane kursy z wybiegiem: al. Wojska Polskiego – Oficerska – Fałata – DOM KOMBATANTA – Oficerska – Parkowa)
  • linia autobusowa 111
    Trasa: NAGÓRKI – Wańkowicza – al. Sikorskiego – Synów Pułku – Wyszyńskiego – Żołnierska – Kościuszki – al. Piłsudskiego – 11 Listopada – pl. Jedności Słowiańskiej – Pieniężnego (z powrotem: Pieniężnego – al. Piłsudskiego) – Szrajbera – Mochnackiego – Grunwaldzka – Szarych Szeregów – Bałtycka – GUTKOWO
  • linia autobusowa 112
    Trasa: DWORZEC GŁÓWNY – Partyzantów – Limanowskiego – Jagiellońska – Wadąg – Kieźliny – Wadąska – Cmentarz Dywity – Wadąska – al. Wojska Polskiego – Dywity – Różnowo – Nowe Różnowo – Słupy – Wadąg – Jagiellońska – Limanowskiego – Partyzantów – DWORZEC GŁÓWNY [linia jednokierunkowa, okrężna] (w opracowaniu jako 401, ze starym przebiegiem do pętli REYMONTA)
  • linia autobusowa 113
    Trasa: NAGÓRKI – Wańkowicza – Krasickiego – Synów Pułku – Wyszyńskiego – al. Piłsudskiego – 11 Listopada – pl. Jedności Słowiańskiej – Pieniężnego (z powrotem: Pieniężnego – al. Piłsudskiego) – Szrajbera – Śliwy – al. Warszawska – Armii Krajowej – Sielska – Kłosowa – Zbożowa – DAJTKI
  • linia autobusowa 116
    Trasa: TRACK – Tracka – (wybrane kursy z wybiegiem: Zientary-Malewskiej – Jesienna – INDYKPOL – Jesienna – Zientary-Malewskiej) – Zientary-Malewskiej – Poprzeczna – Cicha – Zientary-Malewskiej – Paderewskiego – Limanowskiego – Jagiellońska – Żeromskiego – Limanowskiego (z powrotem: Limanowskiego – Niedziałkowskiego – Jagiellońska – Reymonta – Zientary-Malewskiej – Cicha) – Partyzantów – 1 Maja – 11 Listopada – pl. Jedności Słowiańskiej – Pieniężnego (z powrotem: Pieniężnego – 1 Maja) – Szrajbera – al. Niepodległości – Kościuszki – Żołnierska – Wyszyńskiego – Pstrowskiego – OSIEDLE MAZURSKIE (wybrane kursy przedłużone: Pstrowskiego – Szczęsne – KLEWKI)
  • linia autobusowa 117
    Trasa: OSIEDLE GENERAŁÓW – Wilczyńskiego – Krasickiego – Synów Pułku – Wyszyńskiego – Żołnierska – Obiegowa – al. Piłsudskiego – 1 Maja – Partyzantów – al. Wojska Polskiego – Parkowa – JAKUBOWO (wybrane kursy: al. Wojska Polskiego – Wadąska – CMENTARZ DYWITY-BRAMA WSCHODNIA)
  • linia autobusowa 120
    Trasa: PIECZEWO – Wilczyńskiego – Krasickiego – Synów Pułku – Pstrowskiego – Dworcowa – Kołobrzeska – Leonharda – Towarowa – Dworcowa – Lubelska – CEMENTOWA
  • linia autobusowa 121
    Linia do likwidacji.
  • linia autobusowa 126
    Trasa: OSIEDLE GENERAŁÓW – Wilczyńskiego – al. Sikorskiego – Wańkowicza – Krasickiego – Synów Pułku – Wyszyńskiego – al. Piłsudskiego – Dworcowa – Partyzantów – Limanowskiego – Jagiellońska – JAGIELLOŃSKA-OGRODY
  • linia autobusowa 127
    Trasa: WITOSA – Krasickiego – Wilczyńskiego – al. Sikorskiego – Pstrowskiego – al. Niepodległości – Mochnackiego – Grunwaldzka – Szarych Szeregów – Bałtycka – Wczasowa – Hozjusza – REDYKAJNY
  • linia autobusowa 128
    Trasa: BRZEZINY – Wawrzyczka – Tuwima – Iwaszkiewicza – al. Obrońców Tobruku – al. Warszawska – Śliwy – Szrajbera – Pieniężnego (z powrotem: al. Piłsudskiego – 11 Listopada – pl. Jedności Słowiańskiej – Pieniężnego) – al. Piłsudskiego – Dworcowa – DWORZEC GŁÓWNY (wybrane kursy: Lubelska – CEMENTOWA)
  • linia autobusowa 130
    Linia do likwidacji.
  • linia autobusowa 131
    Trasa: PIECZEWO – Wilczyńskiego – al. Sikorskiego – Synów Pułku – Wyszyńskiego – Żołnierska – Dworcowa – Partyzantów – Limanowskiego – Jagiellońska – Poprzeczna – Zientary-Malewskiej – Jesienna – INDYKPOL
  • linia autobusowa 136
    Trasa: BARTĄSKA-RONDO – Bartąska – Wilczyńskiego – al. Sikorskiego – Tuwima – al. Warszawska – Śliwy – Szrajbera – Pieniężnego (z powrotem: 1 Maja – 11 Listopada – pl. Jedności Słowiańskiej – Pieniężnego) – 1 Maja – Partyzantów – al. Wojska Polskiego – Jagiellońska – JAGIELLOŃSKA-SZPITAL
  • linia autobusowa 141
    Brak w opracowaniu (linia powstała później).
  • linia autobusowa 201
    Trasa: KUTRZEBY – Kleeberga – Hallera – Wilczyńskiego – Płoskiego – TĘCZOWY LAS [linia jednokierunkowa]
  • linia autobusowa 202
    Linia do likwidacji.
  • linia autobusowa  203
    Trasa: ANDERSA – al. Sikorskiego – Wilczyńskiego – Kutrzeby – Kleeberga – Hallera – Wilczyńskiego – OSIEDLE GENERAŁÓW [linia jednokierunkowa]
  • linia autobusowa 204
    Linia do likwidacji.
  • linia autobusowa 205
    Trasa: TĘCZOWY LAS – Płoskiego – Witosa – Krasickiego – Wańkowicza – Orłowicza – Synów Pułku – al. Sikorskiego – GALERIA WARMIŃSKA (z powrotem: al. Sikorskiego – Wańkowicza)
  • linia autobusowa 302
    DAJTKI – Zbożowa – Kłosowa – Sielska – Armii Krajowej – al. Warszawska – Dybowskiego – Słoneczna – STARY DWÓR
  • linia autobusowa 303
    Linia do likwidacji.
  • linia autobusowa 304
    Trasa: DWORZEC GŁÓWNY – Dworcowa – Towarowa – Budowlana – Lubelska – Klebark Mały – WÓJTOWO-LESZCZYNOWA (w opracowaniu jako 404)
  • linia autobusowa 305
    Linia do likwidacji.
  • linia autobusowa 307
    Brak w opracowaniu.
  • linia autobusowa 309
    Trasa: JAKUBOWO – Parkowa – al. Wojska Polskiego – al. Sybiraków – Limanowskiego – Partyzantów – 1 Maja – 11 Listopada – pl. Jedności Słowiańskiej – Pieniężnego (z powrotem: Pieniężnego – 1 Maja) – Szrajbera – Śliwy – al. Warszawska – Dybowskiego – Słoneczna – STARY DWÓR
  • linia autobusowa nocna N01
    Trasa: DWORZEC GŁÓWNY – Dworcowa – Żołnierska – Kościuszki – al. Piłsudskiego – 11 Li-stopada – pl. Jedności Słowiańskiej – Pieniężnego – Szrajbera – Śliwy – al. Warszawska – Tuwima – al. Sikorskiego – Wańkowicza – Krasickiego – Wilczyńskiego – PIECZEWO – Wilczyńskiego – Krasickiego – Witosa – WITOSA – Witosa – Krasickiego – Wilczyńskiego – OSIEDLE GENERAŁÓW – Wilczyńskiego – al. Sikorskiego – Tuwima – al. Warszawska – Śliwy – Szrajbera – Pieniężnego – al. Piłsudskiego – Kościuszki – Żołnierska – Dworcowa – DWORZEC GŁÓWNY [linia jednokierunkowa, okrężna]
  • linia autobusowa nocna N02
    Trasa: DWORZEC GŁÓWNY – Partyzantów – 1 Maja – 11 Listopada – pl. Jedności Słowiańskiej – Pieniężnego – Szrajbera – Mochnackiego – Grunwaldzka – Bałtycka – GUTKOWO – Bałtycka – Grunwaldzka – Mochnackiego – Śliwy – al. Warszawska – Dybowskiego – Słoneczna – SŁONECZNY STOK – Słoneczna – Dybowskiego – al. Warszawska – Armii Krajowej – Sielska – DAJTKI – Zbożowa – Kłosowa – Sielska – Armii Krajowej – al. Warszawska – Śliwy – Szrajbera – Pieniężnego – 1 Maja – al. Wojska Polskiego – al. Sybiraków – Limanowskiego – Partyzantów – DWORZEC GŁÓWNY [linia jednokierunkowa, okrężna]
Planowany kształt olsztyńskiej sieci komunikacji miejskiej (linie miejskie) w 2020 roku

Planowany kształt olsztyńskiej sieci komunikacji miejskiej (linie miejskie) w 2020 roku Źródło: „Strategia rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Olsztynie do 2027 roku”

Zaczynając od końca: zmiany w układzie linii autobusowych są raczej kosmetyczne i wynikają z przebiegu nowych linii tramwajowych. Po pojawieniu się tramwaju w ulicy Wilczyńskiego zniknęłaby z niej linia 126, która poprawiłaby obsługę Nagórek, przez które przejeżdżałaby ulicą Wańkowicza. Tramwaj na Pieczewie skasowałby tam linię 113, która zostałaby skrócona do pętli Nagórki. Zniknęłyby naturalnie pieczewskie linie dojazdowe do tramwaju – poranna 202 i popołudniowa 204. Linię 121, która przestałaby kursować, zastąpiłaby częściowo linia 120 skierowana przez osiedle Pojezierze do dzielnic przemysłowych. 120 można będzie wycofać ze Śródmieścia, bo jej dzisiejszą trasę praktycznie zdublowałby tramwaj. Gdyby linię tramwajową przedłużono w głąb Kortowa, można by zaoferować pasażerom bezpośredni dojazd właśnie tramwajem do większości terenów miasteczka akademickiego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego zarówno z osiedli południowych, jak i Dworca Głównego. To oznaczałoby likwidację niepotrzebnych już wówczas „studenckich” linii 130, 303 i 305.

Jeśli chodzi o linie tramwajowe, to dwie z trzech dziś istniejących zmieniłyby trasy. O ile w przypadku „trójki” byłoby to tylko jej naturalne wydłużenie w głąb Kortowa, o tyle „jedynka” pojechałaby już znacząco inaczej – zamiast na południowe Jaroty, do krańcówki Kanta skierowana zostałaby przez ulicę Wilczyńskiego na Pieczewo. Przez środek Jarot, czyli wspomnianą ulicą Wilczyńskiego, pojechałyby jeszcze dwie linie. „Czwórka” ruszająca z Tęczowego Lasu (po proponowanych zmianach i planowanej rezygnacji z krańcówki przy ulicy Płoskiego punktem początkowym byłoby pewnie Osiedle Generałów) jechałaby do Dworca Głównego przez Nagórki, Kormoran i Pojezierze, a „szóstka” z Pieczewa miałaby kursować do Kortowa II przedłużoną odnogą uniwersytecką. „Piątka” także jechałaby ulicą Wilczyńskiego, ale tylko kawałek – z pętli Pieczewo do ulicy Krasickiego – a dalej przez Nagórki i Kormoran, by aleją Piłsudskiego dotrzeć do Wysokiej Bramy. Ewentualna „siódemka” miałaby powstać, gdyby potwierdził się jej ekonomiczny sens. Wydaje się to wątpliwe, bo ta linia wygląda trochę jak nagroda pocieszenia dla mieszkańców południowych Jarot za zabranie im często kursującej „jedynki” – jej przebieg omijający Śródmieście i Dworzec Główny raczej zbyt wielu pasażerów by nie przyciągnął. Tu warto zauważyć, że bardzo przydałyby się przy planowaniu tras badania ruchu, a precyzyjniej – zachowań komunikacyjnych olsztyniaków. Posługując się danymi o zapełnieniu obecnych linii oraz mając wiedzę o punktach, które generują ruch, przyciągają pasażerów (i trochę intuicji), można linie zaproponować, ale przepytanie mieszkańców miasta, gdzie i jak jeżdżą (nie, gdzie chcą jeździć, bo ważne są fakty, a nie deklaracje), pozwoliłoby to zrobić lepiej. Warto by w budżecie – niekoniecznie projektu tramwajowego – na takie badanie pieniądze zarezerwować. Dziesięciokrotnie większa od Olsztyna Warszawa na Warszawskie Badanie Ruchu zrealizowane w 2015 roku wydała 1 806 870 zł – zrealizowanie takiej akcji w Olsztynie nie byłoby oczywiście aż 10 razy tańsze, bo pewne koszty stałe nie zmniejszają się proporcjonalnie, ale jednak nie jest to kwota poza zasięgiem miejskiego budżetu.

Zastanawiają nieco identyczne przystanki końcowe dla obu linii z Pieczewa – nawet przy różnej trasie. Z jednej strony to wyjątkowa wygoda, bo do Śródmieścia mieszkańcy tego osiedla dojeżdżaliby oboma tramwajami, z drugiej jednak bezpośredniego połączenia do centrum i na Stare Miasto pozbawieni byliby mieszkańcy południowych Jarot czy Osiedla Generałów (gdy powstanie tam torowisko). Mieszkańcy Pieczewa musieliby zaś się przesiadać jadąc na Dworzec Główny. Być może warto byłoby jedną z linii relacji Pieczewo-Wysoka Brama skierować do dworca – tę, która do Śródmieścia dojeżdżałaby dłużej (przypuszczam, że byłaby to „piątka”), bo i tak pasażerowie w większości przypadków decydowaliby się na linię jadącą do centrum krócej. W zamian w zwolnione (choć w obecnym stanie to sformułowanie teoretyczne) miejsce na krańcówce przy Wysokiej Bramie można by skierować „dwójkę” lub „czwórkę” – najlepiej tę z nich, która przewoziłaby więcej pasażerów. Oczywiście każdy chciałby mieć połączenie bezpośrednie w jak największą liczbę miejsc, ale pamiętać trzeba o ekonomii. Wraz z rozrostem sieci coraz częściej konieczna będzie przesiadka – kluczowe, by była ona wygodna, a czas oczekiwania krótki.

Solaris Tramino Olsztyn S111O #3007 na ulicy Witosa (21 maja 2016)

Mieszkańcy południowych Jarot mieliby po rozbudowie sieci stracić „jedynkę”, czyli linię z największą częstotliwością. Na zdjęciu: Solaris Tramino Olsztyn S111O #3007 na ulicy Witosa (21 maja 2016) © OlsztyńskieTramwaje.pl

Sam przebieg linii to zaledwie połowa informacji, jakie są niezbędne do oceny propozycji takiego układu. Drugiej, czyli informacji o częstotliwości kursowania, niestety nie mamy. Możemy co najwyżej pospekulować, że kręgosłupami sieci były obie linie o tych samych przystankach końcowych, czyli jadące – różnymi trasami – z Pieczewa do Wysokiej Bramy „jedynka” i „piątka”. Można by przyjąć, że obie kursowałyby według rozkładu dzisiejszej „jedynki”, czyli w dni powszednie co kwadrans poza szczytem i co 7,5 minuty w godzinach największego zainteresowania pasażerów. W ten sposób na swoich trasach już one same, nawet bez nakładania się z innymi liniami poruszającymi się tymi samymi odcinkami, zapewniałyby przyzwoitą częstotliwość kursowania. A zważywszy fakt, że na znakomitej większości sieci kursować będzie więcej niż jedna linia, uzyskujemy już bardzo przyjazny pasażerom rozkład. „Dwójka” i „czwórka”, które uzupełniałyby linie podstawowe na długich odcinkach ich tras, zapewne kursowałyby co 15 minut w szczycie i poza nim. Kortowskie „trójka” i „czwórka” najprawdopodobniej miałyby półgodzinną częstotliwość i rozkłady skorelowane tak, by tramwaj z kampusu UWM odjeżdżał co kwadrans. W godzinach szczytu częstotliwość obu linii rosłaby zapewne – przypuszczamy – do kwadransa, przy czym godziny szczytu „akademickiego” najpewniej nieco różniłyby się od ogólnomiejskiego.

Tu, przy okazji tematu częstotliwości kursowania przypomnimy pomysł, który już raz podrzucaliśmy. Wpływa on bardzo pozytywnie na wizerunek komunikacji miejskiej i postrzeganie jej przez pasażerów i jest do zastosowania w Olsztynie nawet już dziś, zarówno w przypadku linii tramwajowych i autobusowych. Mowa o wspólnych tabliczkach rozkładowych dla dwóch (lub nawet więcej) linii poruszających się tą samą trasą.

Tabliczka zintegrowanego rozkładu jazdy dwóch linii - 91 i 291 - w Budapeszcie

Tabliczka zintegrowanego rozkładu jazdy dwóch linii – 91 i 291 – w Budapeszcie. Tak naprawdę każda z tych linii kursuje co 20 minut (co 15 minut w szczycie), ale dzięki synchronizacji rozkładów, na wspólnym odcinku stanowiącym ok. 3/4 tras obu linii realna częstotliwość wynosi 10 minut (7,5 minuty w szczycie) © OlsztyńskieTramwaje.pl

Połączenie na wspólnych odcinkach godzin odjazdów różnych linii na jednej tabliczce rozkładowej pozwala „oszukać” pasażera. Oszukać w cudzysłowie, bo przecież jest mu wszystko jedno, jaką linią pojedzie, wszak i tak wsiądzie w pierwszy pasujący mu autobus czy tramwaj. Dlaczego więc nie uzmysłowić temuż pasażerowi, że w zasadzie to komunikacja miejska kursuje częściej niż mu się na pierwszy rzut oka wydaje? Mało kto zastanawia się, jaka jest łączna częstotliwość autobusów czy tramwajów na danym odcinku – w tych kategoriach myślą niemal wyłącznie projektanci rozkładów. Warto tę wiedzę popularyzować, bo efekt psychologiczny, kiedy widzimy na jednym rozkładzie częściej kursujące autobusy czy tramwaje, jest potężny. Już teraz jest wiele miejsc w Olsztynie, gdzie można to rozwiązanie zastosować: linie 117 i 126 w kierunku Osiedla Generałów od przystanku Pstrowskiego, 113 i 120 w kierunku Pieczewa od przystanku Synów Pułku, 1 i 2 w kierunku Kanta od przystanku Skwer Wakara, 2 i 3 w kierunku Dworca Głównego od przystanku Dywizjonu 303 – żeby wymienić tylko najbardziej oczywiste przykłady. Jak to wyglądałoby w rzeczywistości? Sprawdźmy.

Przystanek: Pstrowskiego

Linia 117 Linia 126 Rozkład zintegrowany 117/126
14: 02, 18, 33, 48 14: 02, 10, 24, 39, 54 14: 02, 02, 10, 18, 24, 33, 39, 48, 54
15: 02, 18, 33, 48 15: 09, 24, 39, 54 15: 02, 09, 18, 24, 33, 39, 48, 54
16: 02, 18, 33, 48 16: 09, 24, 39, 54 16: 02, 09, 18, 24, 33, 39, 48, 54

Przystanek: Synów Pułku

Linia 113 Linia 120 Rozkład zintegrowany 113/120
14: 16, 31, 46 14: 09, 24, 39, 54 14: 09, 16, 24, 31, 39, 46, 54
15: 01, 16, 31, 46 15: 09, 24, 39, 54 15: 01, 09, 16, 24, 31, 39, 46, 54
16: 01, 16, 31, 45 16: 09, 24, 39, 54 16: 01, 09, 16, 24, 31, 39, 45, 54

Przystanek: Skwer Wakara

Linia 1 Linia 2 Rozkład zintegrowany 1/2
14: 08, 23, 30, 45, 53 14: 01, 16, 34, 49 14: 01, 08, 16, 23, 30, 34, 45, 49, 53
15: 00, 08, 15, 23, 38, 45, 53 15: 04, 19, 34, 49 15: 00, 04, 08, 15, 19, 23, 34, 38, 45, 49, 53
16: 08, 15, 23, 38, 53 16: 04, 19, 31, 46 16: 04, 08, 15, 19, 23, 31, 38, 46, 53

Przystanek: Dywizjonu 303

Linia 2 Linia 3 Rozkład zintegrowany 2/3
14: 06, 21, 41, 56 14: 16, 46 14: 06, 16, 21, 41, 46, 56
15: 11, 26, 41, 56 15: 16, 46 15: 11, 16, 26, 41, 46, 56
16: 11, 26, 38, 51 16: 16, 46 16: 11, 16, 26, 38, 46, 51

(wszystkie rozkłady: dni robocze w roku szkolnym)

Wygląda lepiej, nieprawdaż? Pozwala zdać sobie sprawę, że w zasadzie mamy nawet 9 autobusów czy 11 tramwajów na godzinę. Równie dobrze prezentuje się to poza godzinami szczytu, kiedy autobusy i tramwaje kursują rzadziej, a dzięki rozkładowi zintegrowanemu widzimy jasno, że jednak wcale nie tak rzadko. Miejsc, gdzie tabliczki z zintegrowanymi rozkładami mogłyby zawisnąć jest dużo więcej – kolejne przykłady to 107 i 113 na Dajtki, 106 i 111 do Gutkowa, 101 i 127 na Redykajny. Na miejscu Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu wprowadziłbym to rozwiązanie jak najszybciej i chwaliłbym się, jak często kursują autobusy czy tramwaje. Komunikację miejską w Olsztynie mamy coraz lepszą, warto więc byłoby dobrze ją marketingowo sprzedawać i podkreślać to, co już udało się osiągnąć. W tym przypadku mamy się czym pochwalić, więc co nas powstrzymuje?

Advertisements

Działania

Information

16 responses

26 07 2016
Bartłomiej Jasiński

Likwidacja linii 121 oznacza pogorszenie obsługi Osiedla Zacisze. Nie mówię tu o sensie prowadzenia połączenia z tego Osiedla np. z dworcem czy Cementową, ale raczej o kwestii częstotliwości dojazdu z i do tramwaju, gdyż 136 mimo wszystko jeździ niezbyt często, powrót z miasta jest permanentnie opóźniony i są opóźnienia wtórne. Sprawę załatwiłaby całodzienna linia dowozowa do przystanku Bartąska, zwłaszcza po uruchomieniu tam dodatkowej linii (realnie tam się ludzie przesiadają z Zacisza).

Lubię

26 07 2016
OlsztyńskieTramwaje.pl

Od powstania tego opracowania wiele się zmieniło, więc na pewno wymagałoby ono korekt. Nie ma też danych o częstotliwości – być może 136 jeździłoby częściej? Ale i mnie to zastanowiło – głównie w kontekście rezygnacji z kursowania autobusów ulicą Bukowskiego (i dalej Płoskiego), co daje chyba i lepszy czas przejazdu, i obsługę nowych terenów.

Pomysł z dowozówką bardzo dobry – najlepiej z okrężną trasą Bartąska-Wilczyńskiego-Płoskiego-Bukowskiego-Bartąska, co dawałoby przesiadki drzwi w drzwi w obu kierunkach. Autobusy byłyby, bo mają zniknąć dowozówki pieczewskie. Martwi mnie tylko, że olsztyniacy wciąż wzbraniają się przed przesiadkami, czego dowodem choćby umiarkowane powodzenie linii 201-204 czy niegdysiejsze narzekania na 29.

Lubię

27 07 2016
Bartłomiej Jasiński

Nie prowadzę statystyk, ale moje obserwacje potwierdzają, że sporo mieszkańców Zacisza wysiada na Bartąskiej i idzie na tramwaj. Sporo też wsiada vis a vis. Może dlatego że to relatywnie młode osiedle i do tego na tyle daleko, że przesiadka jest konieczna (a nie jak z Generałów, gdzie jest alternatywa autobusowa i do tego dość blisko na piechotę do tramwaju).

Lubię

26 07 2016
marcian2110

Wszystko pięknie, fajnie, ale co z Dajtkami czy Zatorzem? Czy tylko południe Olsztyna zasługuje na połączenia tramwajowe z dworcem czy centrum?

Lubię

26 07 2016
OlsztyńskieTramwaje.pl

O tym będzie jeden z kolejnych wpisów. Już zaczął się tworzyć. 🙂 We wspomnianej strategii do 2027 są trzy kolejne linie – na Zatorze i Podleśną, na Osiedle nad Jeziorem Długim i na Dajtki.

Lubię

4 10 2016
Krystyna

Nie rozumiem strategii prowadzenia linii na Dajtki? Czy Szanowny Autor mógłby to jakoś opisać, uzasadnić, przedstawić argumenty ZA? Przecież są w Olsztynie tereny na których mieszka więcej osób i strategia nie wspomina nawet o wariantowym pomyśle na poprowadzenie tam linii tramwajowych. Myślę tu o tzw. „pętli zachodniej” czyli od Kortowa poprzez ul. Warszawską lub Iwaszkiewicza i Polną do Wysokiej Bramy, a być może dalej na Zatorze do ul. Parkowej. To objęłoby tereny zurbanizowane, pozwoliłoby ożywić Koszary Dragonów. Ma to zarówno sens ekonomiczny, jak i społeczny.

Lubię

21 10 2016
OlsztyńskieTramwaje.pl

O Dajtkach i Osiedlu nad Jeziorem Długim planuję napisać w jednym z najbliższych wpisów, ale zdradzę, że te pomysły też budzą moje poważne wątpliwości. Szukam jeszcze różnych danych, które nieco wzbogaciłyby analizę.

Lubię

26 07 2016
Konied Makevski

Witam!

Niezbyt rozumiem pomysł Autora kierujący tramwaje na trasy inne, niż to wynika w koncepcji, tzn. skierowanie ‚5’ do dworca, czy ‚2’ lub ‚4’ do Centrum. Czy wspólne krańce stanowią przeszkodę, aby zarówno ‚1’, jak i ‚5’ jeździły na trasie Pieczewo – Centrum? Wspólne odcinki tych linii stanowią może 10-15% całości tras tych linii, wszak ‚5’ będzie obsługiwać poza Pieczewem również całą Krasickiego, Kormoran i Pojezierze; w odróżnieniu od ‚1’, której zadaniem będzie dowóz Jarot, zachodniej części Nagórek i okolic Żołnierskiej. Moim zdaniem to, że obie linie miałyby wspólne krańce w niczym przeszkadza i nie będzie to stanowiło problemu przy analizie ekonomicznej; ba, mieszkańcy Pieczewa zyskają bardzo częsty dojazd do Centrum.

Dodatkowo nie można zapominać o tym, że w Olsztynie w dalszym ciągu będą jeździły autobusy – Piłsudskiego będzie skomunikowana z dworcem poprzez ‚4’ (na wschodnim odcinku) oraz ‚128’ – na zachodnim.

Co do osamotnionej ‚2’ na Witosa i Płoskiego – wg mnie wystarczy podbić tą linię do wyższej częstotliwości (np. 10 minut przez cały dzień), gdyż czekanie na tramwaj 15 minut nie jest zbyt atrakcyjnym rozwiązaniem dla potencjalnego pasażera. Generalnie wg mnie warto by ujednolicić częstotliwość kursowania większości linii (może z wyjątkiem ‚akademickich’ ‚3’ i ‚6’) do 10 minut przez cały dzień. Wszystkie rejony obsługiwane wówczas tylko jedną linią (Os. Generałów, Witosa) a także kampus UWM (poza szczytem obie linie co 20 minut, sumarycznie co 10) byłyby usatysfakcjonowane.

Odnosząc się do wspólnych tabliczek przystankowych dla linii – całkowicie się zgadzam. Poszedłbym nawet o krok dalej (nie wiem jedynie, czy polskie prawo na coś takiego zezwala) i odszedłbym od wypisywania konkretnych godzin odjazdów na rzecz określenia częstotliwości kursowania linii. Oszczędzamy sporo miejsca, a i rozkład staje się czytelniejszy i, co najważniejsze, praktyczniejszy (wszak chyba nikt przy wysokiej częstotliwości kursowania nie patrzy na rozkład, skoro wie, że autobus jeździ mniej więcej co 5 minut).

Tyle ode mnie, pozdrawiam.

Konrad

Lubię

26 07 2016
OlsztyńskieTramwaje.pl

W przypadku 1 i 5 chodzi o marnowanie potencjału – po co wysyłać dwie linie z Pieczewa na tę samą krańcówkę, skoro można obsłużyć dodatkowy kierunek. Pamiętam o mieszkańcach Nagórek i Kormorana: jedna linia z trasy wschodniej na pewno powinna do Wysokiej Bramy docierać – co do tego nie ma wątpliwości. To da się zaplanować, ale trzeba jednocześnie w przemyślany sposób wyznaczać częstotliwości kursowania poszczególnych linii.

Jeśli chodzi o zmianę częstotliwości „dwójki” na południowych Jarotach, to niestety podbijając ją do 10 minut, zburzylibyśmy cały misternie zbudowany system, który opiera się na wielokrotnościach taktów (7,5-15-30), co pozwala budować rozkłady, w których czas na przesiadkę jest stały i przewidywalny. Pomyślałbym raczej o szczytowym wzmocnieniu tej linii (jeśli rzeczywiście zostanie sama na Płoskiego i Witosa) do 7,5 minuty.

Propozycja ze studium jest już niestety tylko hipotetyczna, bo wiemy, że kolejne odcinki będą powstawać powoli i może nie wszystkie. Warto by więc pokusić się o propozycje układów dla każdego z etapów, a właściwie podetapów. Chciałbym się tym zająć w jednym z kolejnych wpisów – będzie o czym dyskutować i może wspólnie da się wypracować naprawdę dobre propozycje.

Zmiana całego systemu na takt 10-20-40 to niestety chyba zadanie niewykonalne finansowo. Nie podam oczywiście kwoty z głowy, ale oznaczałoby to z pewnością konieczność co najmniej kilkunastoprocentowego wzrostu nakładów na transport publiczny. Przy budżetach, które będą pewnie coraz trudniejsze, wydaje mi się to niemożliwe. Będę chwalił obecny system, bo przy takcie 7,5-15-30 na wielu odcinkach (co wychodzi przy propozycji rozkładów zintegrowanych) przy pozornie niskiej częstotliwości poszczególnych linii udało się stworzyć wysoką częstotliwość na najważniejszych ciągach komunikacyjnych. Mało kto już pamięta stare rozkłady, ale kiedy w nie spojrzałem, to zdecydowana większość osiedli ma teraz lepszy dojazd i częściej kursujące autobusy i tramwaje.

Co do częstotliwości zamiast dokładnych godzin odjazdów na tabliczkach przystankowych, to pamiętam to z dzieciństwa (urok rozkładów wypisywanych na maszynie do pisania – czy ktoś może ma zdjęcie takiego rozkładu z lat 80. czy początku 90.?). Ale pamiętam też, że kiedy zaczęły pojawiać się dokładne godziny, uznałem to za skok cywilizacyjny, bo oto udostępniono tę tajemną wiedzę maluczkim. Wolałbym, żeby tak pozostało, bo chciałbym móc kontrolować, czy autobus czy tramwaj trzyma się rozkładu. Można to nazwać brakiem zaufania społecznego – urodzony i wychowany w PRL-u mogłem go rzeczywiście jeszcze nie nabyć. Przy punktualnie kursujących autobusach i tramwajach, co jest wbrew pozorom coraz powszechniejsze, taka dokładna godzina pozwala mi precyzyjnie gospodarować czasem i planować dojście (dobiegnięcie 🙂 ) na przystanek.

Lubię

27 07 2016
Konied Makevski

Argument o marnowaniu potencjału przyjmuję i się z nim zgadzam, ale pragnę zwrócić Twoją uwagę na aspekt praktyczny – linia jadącą przez Krasickiego do Centrum musi gdzieś krańcować. Jeśli nie na Pieczewie, zostaje jedynie skręt w drugą stronę Wilczyńskiego na Osiedle Generałów (ew. skręt w Płoskiego w Kanta, ale to już kompletnie bez sensu). Na Generałów raczej na więcej, niż jedną linię liczyć nie można, więc oznaczałoby to w konsekwencji skierowanie linii ‚dworcowej’ na Pieczewo właśnie. OK, Pieczewo dostaje nowy kierunek, ale całe Jaroty dostają po tyłku i tracą bezpośredni dojazd na Dworcową (Generałów również na dworzec).

Wg mnie nie ma, co wymyślać koła od nowa, skoro mamy obecnie 113 i 126, które notują dobre zapełnienia. Puszczenie tramwajów po ich trasie może spowodować tylko wzrost liczby pasażerów, a eksperymenty mogą nie wyjść.

Odnosząc się do częstotliwości ‚2’ – faktycznie częstotliwość 10-minutowa byłaby problematyczna dla reszty układu, dlatego Twój pomysł o podbiciu ‚2’ do 7,5 minut w szczycie jest bardziej sensowny. Jednak czy Witosa nie będzie za mocno płakało po utracie ‚1’ (czyli tramwaju co 7,5 minuty przez cały dzień)?

Tak na marginesie – czekam z niecierpliwością na posty o trasach na Zatorze, Bałtycką i Dajtki. 🙂

Lubię

27 07 2016
Bartłomiej Jasiński

Nie mam żadnych pamiątek z tego okresu, niemniej moi rodzice przepisywali rozkłady jazdy np. 21 czy 15 z Andersa i obecnej Bartąskiej. Pamiętam rozkład 15, która w pewnych godzinach jeździła właśnie „co 10-15 minut” 🙂

Lubię

26 07 2016
Marian

Trochę sobie gdybamy więc: ŻYCZENIE PIERWSZE – nikt nie myśli o przedłużeniu torowiska tramwaju do pl. Roosevelta, a przecież to de facto węzeł komunikacyjny z możliwością zrobienia porządnego miejsca na przesiadki i krańcówkę z torami odstawczymi. ŻYCZENIE DRUGIE – tramwaj Dworcową od Piłsudskiego do Dworca – na tych przystankach są zawsze tłumy ludzi, więc pasażer jest, a korki , w których stoja autobusy też są.A co do Zatorza (moja dzielnica:), to bardzo mnie ciekawi co Autor napisze. Mam na ten temat swoje obserwacje, ale podzielę się nimi po przeczytaniu propozycji Autora.

Lubię

29 07 2016
sidorczuk

w tekście jest mały błąd dotyczący planowanej trasy linii 105. Zgodnie ze Strategią Rozwoju Transportu 105 ma zacząć obsługiwać ul. Augustowską tj. skręt w prawo z ul. Wyszyńskiego do ul. Piłsudskiego i dalej swoją dotychczasową trasą 🙂

Lubię

30 07 2016
OlsztyńskieTramwaje.pl

Hmmmm, w wersji, którą ja dysponuję (III-IX 2015), jest trasa prosto przez Wyszyńskiego. W tekście też nie ma o tym wzmianki. Ma Pan może link do tej wersji z Augustowską? Chętnie bym sobie zarchiwizował kolejną wersję.

Lubię

31 07 2016
2 08 2016
OlsztyńskieTramwaje.pl

Dziękuję za link. Rzeczywiście, jest Augustowska i nawet miałem tę mapę, ale bazowałem na tekście. Znaczy: jest rozbieżność między jednym a drugim.

Objęcie kolejnych terenów komunikacją miejską to niemal zawsze dobry pomysł. Jak dla mnie taką białą plamą pozostaje np. ulica Kazimierza Jagiellończyka, którą przez lata autobus jeździł w jedną stronę, co jest żadną ofertą dla pasażera, bo z tego, że do domu wróci, jeśli do pracy czy szkoły nie może spod tego domu dojechać. Mieszkańcy okolicznych ulic (Żiżki, Lipowa, Juranda ze Spychowa, Bażyńskiego, Księcia Witolda, Zawiszy Czarnego) są naprawdę poszkodowani.

Czasem niewiele trzeba. Na przykład w przypadku linii 107 postawiono na szybkość dojazdu dla mieszkańców Dajtek i puszczono ją al. Schumana. A tymczasem przejazd przez Kazimierza Jagiellończyka i Szarych Szeregów z dodatkowymi przystankiem (przystankami) na tej drugiej pozwoliłby zdobyć nowych pasażerów. Nawet brak możliwości jazdy prosto na Szarych Szeregów od Grunwaldzkiej jest do obejścia – jeśli nie wyjątkiem dla komunikacji miejskiej, to przejazdem przez rondo na placu Ofiar Katastrofy Smoleńskiej.

Lubię

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




%d bloggers like this: