Langsam, langsam, aber sicher

9 03 2015

Od 8 marca budowa sieci tramwajowej trwa już niemal na wszystkich odcinkach – ekipy budowlane weszły właśnie na kilka newralgicznych ulic w śródmieściu i już pierwszego dnia ochoczo przystąpiły do pracy. Jeśli takie tempo się utrzyma, to dotrzymanie jesiennych terminów zakończenia budowy wydaje się jak najbardziej realne.

Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego (8 marca 2015)

Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego (8 marca 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl

Na ulicy Kościuszki ekipy Torpolu już od samego rana rozpoczęły zrywanie asfaltu. O godzinie 10 były to pojedyncze pasy nawierzchni (o tej porze robiliśmy zdjęcia), do wieczora robotnicy zerwali już wierzchnią warstwę na odcinku między ulicą Kętrzyńskiego a placem Pułaskiego. Pozostała część ulicy w kierunku alei Piłsudskiego została wygrodzona (z wyjątkiem przejazdów poprzecznych) i najprawdopodobniej w kolejnych dniach także tam ruszą pełną parą prace budowlane. Na skończenie całego swojego odcinka, który obejmuje także tor techniczny do zajezdni wzdłuż Dworcowej i Towarowej oraz torowisko w ulicy Żołnierskiej, Torpol ma czas do 24 października 2015 roku.

Na trasie przyszłej odnogi do Wysokiej Bramy, za którą odpowiada hiszpańska Balzola, pierwszego dnia trwało wygradzanie placu budowy. Tu w całości została zamknięta ulica 11 Listopada, gdzie znajdzie się odcinek jednotorowy i tymczasowa krańcówka linii (przy skrzyżowaniu z ulicami Skłodowskiej-Curie, Nowowiejskiego, Staromiejską i placem Jedności Słowiańskiej). Odcinek alei Piłsudskiego, którym pobiegną dwa tory, będące jednocześnie buspasami, jest przejezdny dla komunikacji miejskiej i taksówek, a na krótkim odcinku (Kopernika – Kościuszki) dla wszystkich samochodów. Tu na razie zamykane będą naprzemiennie pojedyncze jezdnie – już teraz po części odcinka między Kopernika a placem Jana Pawła II autobusy poruszają się jezdnią północną, a po części – południową. Zgodnie z umową budowa tego odcinka sieci ma zakończyć się do 16 października 2015 roku.

Advertisements

Działania

Information

17 responses

9 03 2015
Chemi

Na zdjęciach wygląda jakby centrum Olsztyna zamieniło się w tor wyścigowy przez te barierki 😉
Szkoda, że nie masz zdjęcia jak wygląda skrzyżowanie Pienieżnego – pl. Jedności Słowiańskiej – 22stycznia.
Ps. Widać, że jadąc S-C trzeba mocno uważać na samochody z Nowowiejskiego i vice versa – kąt i róznica poziomów pewnie sporo zabiera z widoczności.

Lubię

9 03 2015
Rani

Na ul. Obiegowej układają krawężniki, wytyczające ślad przyszłego torowiska.

Lubię

9 03 2015
olsztyniak

Co myslicie o tym zeby na Pilsudskiego I Kosciuszki stanely takie same latarnie jak przy ulicy Staszica, pasowaloby ?

Lubię

14 03 2015
Mariusz B.

Witam wszystkich,
Troche off topic. Przegladalem ostatnio nowootwarte line tramwajowe we Francji i probuje je porownac do naszych linii olsztynskich. Podoba mi sie na przyklad linia w Brzesciu. Po normalnym torowisku tramwaj moze sie tam rozpedzic do 70 km/h. W Polsce natomiast najszybciej tramwaje jezdza po Czestochowie i Gorzowie, nie wliczajac PST, srednio okolo 21 km/h. U nas zalozenia byly takie zeby tramwaj osigal sierednio 22 km/h. Czy w Olsztynie mozemy liczyc na predkosc chociazby 21 km/h? Czy jest moze dostepna mapa ograniczen predkosci dla naszej sieci? Wracajac do Francji, wiele miast na odbudowanych sieciach stawia na tramwaje o szerokosci 2.65 m. Czy u nas nie mozna bylo pojsc na calosc i zaprojektowac sieci tak zeby puscic na nia tramwajow o takiej samej szerokosci? Czy chodzi o koszty a moze o cos jeszcze? Moja wiedza o temacie jest na poziomie poczatkujacym wiec nie obraze sie jezeli zajdzie potrzeba poprawienia mnie. Z gory dziekuje za wszelkie info. Pozdrawiam.

Lubię

19 03 2015
OlsztyńskieTramwaje.pl

Dane ze studium wykonalności.

Prędkości maksymalne:
– Witosa, Płoskiego – 70 km/h,
– al. Sikorskiego (do DH Real) – 70 km/h,
– al. Sikorskiego (od DH Real) – 60 km/h,
– Obiegowa – 70 km/h,
– Żołnierska, Kościuszki – 30 km/h,
– odnoga do Kortowa (Tuwima) – 50 km/h,
– odnoga do Wysokiej Bramy (al. Piłsudskiego, 11 Listopada) – 30 km/h.

Prędkości handlowe dla poszczególnych linii:
– Jaroty-Dworzec Główny – 23,7 km/h;
– Kortowo-Dworzec Główny – 20,2 km/h;
– Jaroty-Wysoka Brama – 23,2 km/h.
Przez prędkość handlową rozumiana jest średnia prędkość między krańcówkami linii, bez postojów na tych krańcówkach.

Lubię

20 03 2015
Mariusz B.

No to git. Na wiekszosci trasy mozna bedzie sie rozbujac. Jak teoria sie sprawdzi bedziemy mieli najszybsza siec tramwajowa w Polsce. Nic tylko przesiadac sie do tramwajow. Dzieki za wydobycie bezcennych informacji.

Lubię

20 03 2015
gox

Czemu od Reala aż do Obiegowej ma być 60 km/h zamiast 70 km/h, skoro od Tuwima do przystanku przy dywizjonu 303 jest długi odcinek prostej?

Lubię

20 03 2015
OlsztyńskieTramwaje.pl

Szczerze mówiąc nie wiem. Może chodzi o stabilność gruntu? Ograniczenie do 30 km/h na Kościuszki i al. Piłsudskiego też wydaje mi się zbyt restrykcyjne. O ile na al. Piłsudskiego może się nie zdążyć rozpędzić do wyższej, to na Kościuszki by się przydało.

Lubię

20 03 2015
Tom Dee

Bardzo proszę o wyjaśnienie pewnej nurtującej mnie kwestii – podanej tu prędkości maksymalnej 70 km/h. Jest to wartość podawana przez producenta jako maksymalna prędkość budowanych wozów typu Tramino. Czy to oznacza, że nasze tramwaje będą faktycznie rozwijać taką, choć chwilową prędkość na wyżej opisanych odcinkach czy to jest teoretycznie maksymalna jej wartość ( np. uwarunkowana geometrią i niweletą torowiska ) ? Znana mi praktyka eksploatacji pojazdów mechanicznych nie wskazuje raczej na takie rozwiązanie. Skutkuje ono bowiem szybszym zużywaniem się taboru. Chyba że jest jakiś zapas prędkości pojazdów i zapas ich technicznej wytrzymałości ( ponad owe 70 km/h ) nieujawniony przez producenta, a ta maksymalna prędkość może być realizowana w dowolnie długim czasie.

Lubię

21 03 2015
Mariusz B.

Nie sadze zeby bylo nam dane jechac tramwajem 70 km/h. Ryzyko mandatu bedzie skutecznie odstraszac kierujacych. Z tego co sie orientuje w Polsce maksymalna predkosc dla tramwajow to 50 km/h w ciagu dnia i 60 km/h w ciagu nocy.

Lubię

21 03 2015
gox

@Mariusz B.
Jeżeli to prawda to podważa cały sens tej budowy :/

Lubię

21 03 2015
21 03 2015
gox

„Zapytaliśmy pracowników ZIKiT, dlaczego w Krakowie nie ma takich znaków. – Nie jest prawdą, że ograniczenie dla tramwajów wynosi 50 km/godz. Tramwaj jest takim samym pojazdem w ruchu drogowym, jak każdy inny. W związku z tym porusza się po ulicach z taką prędkością, jak na znakach drogowych umieszczonych na danej ulicy – podkreśla Jacek Bartlewicz z ZIKiT. – Na jakiej podstawie tramwaj może jechać szybciej niż dopuszczają to przepisy ruchu drogowego? – dziwi się urzędnik.

Policjanci twierdzą jednak, że taka możliwość oczywiście istnieje. – Znaki podwyższające prędkość przy drogach obowiązują pojazdy poniżej 3,5 tony. Nie dotyczą tramwajów. Dla nich można zastosować osobne znaki, które umieszczane są nad torowiskiem – mówi Witold Norek z Wydziału Ruchu Drogowego krakowskiej policji.

Potwierdzają to także urzędnicy z Ministerstwa Infrastruktury. Jednocześnie obiecują zająć się sprawą prędkości. – Mając na uwadze rozwój komunikacji miejskiej w zakresie „szybkich” tramwajów, przeanalizujemy możliwość podwyższenia maksymalnej prędkości pojazdów. Jeśli nie będzie to zagrażać bezpieczeństwu, dotychczasowe ograniczenia zostaną zmienione – obiecuje Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa. ”
To było 4 lata temu. Czy ktoś słyszał co było dalej? :/

Lubię

21 03 2015
OlsztyńskieTramwaje.pl

W argumentacji pana z ZIKiT-u widzę potężną lukę. W jaki sposób motorniczy tramwaju jadącego po torowisku wydzielonym obok ulicy ma się zastosować do znaków dla swojego kierunku ruchu, jeśli te znajdują się przy jezdni po przeciwnej stronie? A co jeśli torowisko biegnie niezależnie od ulicy albo znajduje się poza pasem drogi publicznej? Kodeks drogowy obowiązuje zdaje się na drogach publicznych właśnie. No i jeszcze jest coś takiego jak znaki drogowe dodatkowe dla kierujących tramwajami. Taki znak ma dla motorniczego znaczenie nadrzędne wobec „samochodowego” ograniczenia prędkości, więc można nim podnieść dopuszczalną prędkość.

Lubię

22 03 2015
staff1703

„Ograniczenie do 30 km/h na Kościuszki i al. Piłsudskiego też wydaje mi się zbyt restrykcyjne”

Pamiętajmy o śródmiejskim charakterze nowej Kościuszki… Tak naprawdę to prędkość 30km/h powinna w tym rejonie (całym obszarze ograniczonym ulicami Partyzantów-1. maja – Piłsudskiego – Dworcowa) obowiązywać wszystkich uczestników ruchu i być powiązana z likwidacją sygnalizacji świetlnych w ciągu Kościuszki wszędzie poza skrzyżowaniem z Kętrzyńskiego, Piłsudskiego i Żołnierską…

Takie tam brednie człowieka, który się takich rozwiązań w dzikich krajach Europy Zachodniej naoglądał….

Lubię

23 03 2015
OlsztyńskieTramwaje.pl

🙂 Strefa 30 tak, ale mimo wszystko dla tramwajów zrobiłbym wyjątek. To byłaby niewielka różnica – między al. Piłsudskiego i Mazurską nie przekroczyłby 40 km/h, ale z szacunku dla prawa należałoby oficjalnie dopuścić taką prędkość. To jednak nie będzie deptak, a ulica o ruchu uspokojonym.

Lubię

14 03 2015
Rani

Dziś działali przy układaniu szyn na krańcówce przy ul. Witosa oraz układali podkłady i szyny przy ul. Tuwima na odcinku między mijankami, których zdjecia 11 marca zamieścił Paweł Bukowski.

Lubię

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




%d bloggers like this: