Autobusem przez budowę tramwajów

25 02 2015

8 marca rozpocznie się kolejny etap budowy linii tramwajowej i to strategiczny – ruszą prace w Śródmieściu. Utrudnień będzie sporo, ale wygląda na to, że ci, którzy przesiądą się na autobus, odczują je najmniej, bo na czas robót komunikacja miejska uzyska absolutny priorytet.

11 Listopada

Ulica 11 Listopada bez samochodów – pora zacząć się przyzwyczajać do tego widoku. Pod koniec roku powinniśmy widzieć tu tylko tramwaje, autobusy i niewielki ruch lokalny, a z czasem może zamieni się ona w deptak (z tramwajem oczywiście) © OlsztyńskieTramwaje.pl

W Dzień Kobiet dla ruchu samochodowego zamknięta zostanie ulica Kościuszki między Kętrzyńskiego a aleją Piłsudskiego, gdzie prace przy budowie torowiska rozpocznie Torpol. Tego samego dnia rozpoczną się roboty przy odnodze do Wysokiej Bramy – hiszpańska Balzola zamknie ulicę 11 Listopada oraz jedną jezdnię alei Piłsudskiego między placem Jana Pawła II a ulicą Kościuszki (na zmianę będą zamykane jezdnia północna i południowa). W związku z tym zostaną wprowadzone ograniczenia dla prywatnych samochodów. Przez skrzyżowanie pod ratuszem (pl. Jana Pawła II) przejadą one tylko w kierunku północnym – z ulicy Pieniężnego w ulicę 1 Maja. Ta pierwsza stanie się dwukierunkowa na całej swojej długości (ostatnio było tak w latach 70. XX wieku). Z trzech jej pasów środkowy przeznaczony będzie dla samochodów jadących w stronę ratusza, prawy (patrząc w kierunku pl. Jana Pawła II) będzie buspasem, lewy – od placu Jedności Słowiańskiej do mostu św. Jakuba przeznaczony będzie dla wszystkich pojazdów, w górnym, dotychczas jednokierunkowym odcinku pojadą nim tylko autobusy komunikacji miejskiej jadące od ratusza w dół, do mostu na Łynie. Samochody prywatne jadące ulicą 1 Maja na południe będą musiały ominąć skrzyżowanie pod ratuszem objazdem – ulicami Ratuszową i Skłodowskiej-Curie, na których zostanie odwrócony kierunek ruchu do placu Jedności Słowiańskiej i dalej ulicy Pieniężnego. Przy okazji uda się zrealizować pomysł, o który wielu dopomina się od lat – powstanie przystanek w połowie długości ulicy Pieniężnego. Między przystankami Centrum i Plac Roosevelta jest blisko kilometr – taka odległość w centrum miasta to kuriozum, bo przy racjonalnym planowaniu w śródmieściu zawsze przystanki umieszcza się gęściej, by zwiększyć dostępność komunikacji miejskiej i zachęcić do korzystania z niej. Przystanki powstaną w obu kierunkach, przy skrzyżowaniu z ulicą 22 Stycznia i placem Jedności Słowiańskiej. Ponieważ autobusy będą zatrzymywały się na buspasach, nie spowolnią ruchu i można umieścić je w dowolnym miejscu. W kierunku południowym przystanek, który zastąpi na czas objazdów ten przy Wysokiej Bramie, znajdzie się na wysokości budynku dawnego Telegrafu, w kierunku północnym jeszcze nie zdecydowano – przed Telegrafem lub Pocztą Główną.

MAN NL263-A21 na Pieniężnego

Szary budynek po lewej stronie zdjęcia to dawny Telegraf – najprawdopodobniej w tym miejscu znajdą się nowe przystanki wytyczone na czas objazdów budowy tramwajów (oby zostały na stałe!). Będzie odwrotnie niż na zdjęciu – dla samochodów pozostanie środkowy pas, skrajne staną się buspasami w obu kierunkach. Na zdjęciu: MAN NL263-A21 na linii 9 minął właśnie skrzyżowanie Pieniężnego z 22 Stycznia i pl. Jedności Słowiańskiej © OlsztyńskieTramwaje.pl

Odcinek alei Piłsudskiego, po którym jeszcze w tym roku pojedzie tramwaj, nie będzie zamykany całkowicie. Między placem Jana Pawła II a ulicą Kopernika przez czas budowy w obu kierunkach będą kursować (i zatrzymywać się) autobusy. Pozostałe pojazdy będą mogły się poruszać odcinkiem na wschód od ulicy Kopernika. Ta ostatnia być może odzyska na czas budowy tramwajów wlot na rondo na placu Bema zamknięty pod koniec lat 90. XX wieku. Stanie się tak, by mogła częściowo zastąpić ulicę Kościuszki, na której układane będą tory. Kościuszki między placem Konstytucji 3 Maja przy Dworcu Głównym a aleją Piłsudskiego zostanie zamknięta niemal całkowicie – pozostawione zostaną przejazdy poprzeczne ulicami Kętrzyńskiego, Mickiewicza i z Mazurskiej w Kołobrzeską. Jezdnia placu Pułaskiego łącząca Kopernika z Kościuszki stanie się dwukierunkowa i będzie umożliwiała dojazd do centrum handlowego Manhattan oraz posesji między placem Pułaskiego i Kętrzyńskiego.

Jednocześnie trwają prace na południowych odcinkach sieci. Tam także zapowiadają się w perspektywie tygodni wielkie zamknięcia – skrzyżowań Pstrowskiego z Obiegową i aleją Sikorskiego oraz alej Sikorskiego i Obrońców Tobruku (zniknie wówczas tymczasowy objazd przez Kasprzaka) – na czas układania torów na samych krzyżówkach. Przez cały ten czas utrzymany będzie jednak na tych odcinkach ruch autobusów, więc komunikacja miejska pozostanie alternatywą. Dzięki budowie tramwajów zyskujemy w Olsztynie pierwsze obszary i ulice, na których dopuszczony jest ruch tylko komunikacji miejskiej. Eksperyment wymuszony, ale warty kontynuowania. Tym bardziej, że w ostatecznym rozrachunku sytuacja kierowców w Olsztynie – wbrew narzekaniom – wcale się nie pogorszy: za utratę jednego pasa na alei Piłsudskiego między placem Jana Pawła II a Kościuszki (ok. 500-550 m) otrzymają w zamian 1,1 km czteropasmowej Obiegowej i długi odcinek ulicy Kościuszki oraz najprawdopodobniej wyremontowaną na całej długości (wniosek o dofinansowanie czeka w urzędzie marszałkowskim) aleję Sikorskiego. Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu najprawdopodobniej nie bada (wielka szkoda), jak zmieniła się frekwencja w jadących wzdłuż trasy budowanego tramwaju autobusach, które nie muszą korzystać z objazdów. Byłaby to bardzo ciekawa informacja i odpowiedź na pytanie, czy olsztyniacy są w stanie wybierać racjonalnie (krótszy czas dojazdu do centrum) czy też, żeby przyciągnąć ich do komunikacji miejskiej, potrzebna jest inna marchewka.

Solbus SM12 na początkowym odcinku alei Sikorskiego

Przez cały czas budowy linii tramwajowej wzdłuż alei Sikorskiego, mimo zamykania jej długich fragmentów dla ruchu samochodowego, na całej długości alei utrzymywana jest komunikacja autobusowa będąca alternatywą dla korków. Warto byłoby się dowiedzieć, czy mieszkańcy z tej możliwości korzystają – czy doczekamy się danych ze ZDZiT-u? Na zdjęciu: Solbus SM12 na początkowym odcinku alei Sikorskiego © OlsztyńskieTramwaje.pl

Advertisements

Działania

Information

30 komentarzy

25 02 2015
Marian

Moja sugestia w sprawie komunikacji publicznej jest oczywista i wynika z osobistych doświadczeń. Uważam, że na określonych trasach mających zastąpić możliwość dojazdu samochodem powinny zacząć funkcjonować bilety ulgowe dla wszystkich. Jest w handlu taka zasada: duży obrót przy małym zysku jednostkowym. I tak by było w przypadku zezwolenia na przejazdy ulgowe. A te doświadczenia osobiste – od pewnego czasu jeżdżę na ulgowych, no i bardzo często nie pojechałbym autobusem, jak bym miał za 2-3 przystanki płacić prawie 3 zł. Ale za 1,40 – jadę, bo taka cena za lenistwo jest dla mnie do zaakceptowania 🙂

Lubię to

25 02 2015
OlsztyńskieTramwaje.pl

Bilety ulgowe dla wszystkich – nie do końca. Ale są inne rozwiązania (pracuję nad tekstem o taryfach). Choćby bilety przystankowe – np. za 1,50 zł do 3 czy 5 przystanków – albo czasowe. I nie są to rozwiązania z kosmosu – stosują je miasta w Polsce i to zarówno wielkości Olsztyna, jak i nawet mniejsze.

Lubię to

25 02 2015
Marian

Co by nie pisać, to trafia się szansa na przekonanie do komunikacji publicznej i powinny za tym iść działania promocyjne.

Lubię to

25 02 2015
Piotr

Olsztyński MPK czy ZKM jest wg mnie na akceptowalnym poziomie w stosunku do innych miast w Polsce ale mnie tak nie denerwuje jak zatłoczone, spóźniające się, często nie przyjeżdżające autobusy (to nie wina Olsztyna, wszędzie tak jest) może właśnie tramwaje będą odpowiedzią na ten problem.

Lubię to

26 02 2015
Marian

Nie jest wcale tak źle. Często jeżdżę 9 i od listopada do stycznia nie trafił sie „wypadnięty” kurs. Spóźnienia kilku minut tak, ale to przecież autobusy i sytuacji nietypowych na drodze nie ominą. Jednak rozkład jest układany nie najgorzej, bo bierze pod uwagę realne typową sytuacje. Tramwaje mają szansę na bardzo wysoką punktualność z racji wydzielonego torowiska. A tak na marginesie, to ciekawe, jak liczone będą czasy na poszczególnych odcinkach, jakie założone zostana rezerwy czasowe i jakie rozwiązania na sytuacje nietypowe (awaria, wypadek).

Lubię to

26 02 2015
Rani

Panie, Panowie – można odnotować pierwsze (nie liczących tych w zajezdni) w 2015 roku prace bezpośrednio związane z budową torowiska. Mianowicie powstaje drugi, brakujący tor na ul. Płoskiego. Robotnicy układają podkłady oraz szyny w kierunku ul. Witosa. Na dotychczasowej, istniejącej nitce – od dwóch dni – ekipy spawają na łączeniach szyny. Poza tym od początku tygodnia trwają prace w okolicach skrzyżowania Płoskiego i Witosa. Ekipy niwelują różnicę wysokości terenu w miejscu początku skrętu torowiska z Płoskiego w Witosa.

Lubię to

26 02 2015
gox

A ciekawe czy ktoś już zauważył że aby ul. Pienięznego była dwukierunkowa na całej długości trzeba najpierw przebudować skrzyżowanie ul. Pieniężnego z ul. 22 stycznia? W tej chwili pas którym pojazdy miały by jeździć na południe od ratusza kończy się ślepo chodnikiem. I zastanawia mnie czy autobusy jadące w kierunku południowym mają jeździć po chodniku?

Lubię to

26 02 2015
OlsztyńskieTramwaje.pl

Wysepka i słup z sygnalizatorem są do robiórki przez Balzolę. A czy z 22 Stycznia będzie dozwolony skręt w lewo, to nie jestem pewien…

Lubię to

27 02 2015
Marian

Spoko, zauważyli, całe stadko panów w różowych kamizelkach chodziło w te i z powrotem, mocno gestykulując :).

Lubię to

26 02 2015
27 02 2015
Chemi

A z 1 maja będzie można skręcić w lewo w Ratuszową? W sensie w jaki sposób będzie można się dostać na Nowowiejskiego jadąc Pieniężnego? Bo z tego co rozumiem pod ratuszem nie będzie można jechać w lewo, a dalej z Partyzantów w C-S też nie ma jak.

PS. dobrze, że przyjeżdżam do Olsztyna na weekend to ostatni raz przejadę się starą, dobrą ulicą 11listopada 😉

Lubię to

27 02 2015
OlsztyńskieTramwaje.pl

Dobrą starą 22 Lipca 😉

Przypuszczam, że skrętu w lewo w Ratuszową nie będzie. Na Nowowiejskiego i Konopnickiej kierunek ruchu ma zostać odwrócony.

Lubię to

27 02 2015
Cynek

to teraz nie bardzo rozumiem…. w jaki sposób mogę pojechać na starówkę jadąc piłsudskiego w stronę ratusza… musze uciekać w kościuszki wcześniej? (ale tam też będą wykopki) pod ratuszem będę mógł tylko w 1 maja pojechać? no bo skoro na wprost nie wolno, w lewo tylko MPK (w pieniężnego) no to… ?

Lubię to

27 02 2015
OlsztyńskieTramwaje.pl

Z al. Piłsudskiego nie pojedziesz na Stare Miasto, bo od Kopernika do ratusza wjazd będzie tylko dla autobusów miejskich. Albo od dołu (Kościuszki-al. Niepodległości-Mochnackiego), albo zostawisz samochód np. na Dąbrowszczaków (dojazd przez Kopernika i Mickiewicza) i spacer. Ja zawsze parkuję gdzieś poza starówką (głównie na Mochnackiego) i idę na piechotę. Ze względu na czas – szukanie miejsca parkingowego na Starym Mieście zajmuje za dużo czasu.

Lubię to

27 02 2015
Cynek

No to miło ale jak masz 85-letniego rodzica który mieszka na starówce i masz go zabrać do lekarza i tak dalej to co… mam go taczką ciągnąć na dąbrowszczaków? No słabe to, mówiąc szczerze… a ruszając z Grotha już jestem cały w skowronkach na myśl, że na starówkę muszę jechać przez jakąś Grunwaldzką, rozkopaną Pstrowskiego lub może Tuwima…
Ktoś tam odpowiedzialny za rysowanie kresek na mieście powinien się trochę zastanowić, bo jest sporo osób, które nie używają auta bo lubią tylko jest im po prostu potrzebne…

Lubię to

27 02 2015
OlsztyńskieTramwaje.pl

OK, ale przecież nikt nie zabiera Ci dojazdu. Będziesz dojeżdżał przez jakiś czas inaczej, dłuższą drogą. Ale te utrudnienia czemuś i komuś służą – miastu, społeczności.

Lubię to

28 02 2015
alle

codziennie ta bacie wozisz do szpitala?

Lubię to

4 03 2015
Chemi

W sumie mogli tymczasowo zrobić z lewego pasa 1 maja pas wyłącznie do skrętu w lewo w Ratuszową (do wysokości z tą ulicą, a dalej normalnie) plus tymczasowe światła odpowiednio zsynchronizowane z tymi na skrzyżowaniu 1maja/Piłsudskiego.

Lubię to

27 02 2015
tramysasuper

Cześć wszystkim ktoś z was może opisać gdzie jest teraz układane torowisko? Bo jestem ciekaw postępu prowadzonych prac. Czyżby dalej roboty stoją na Witosa i Płoskiego? I interesuje mnie jeszcze sprawa podstacji na ulicy Obiegowej czy w środku w budynku są prowadzone jakieś inwestycje budowlano – remontowe. Z góry dziękuję za informację. Pozdrawiam

Lubię to

28 02 2015
Rani

Dziś – w sobotę – o godzinie 16:50 „ostro” działali przy spawaniu szyn przy ul. Płoskiego.
Torpol wykonał podbudowę i wytyczył krawężnikami miejsce, w którym będzie przebiegało torowisko łączące tor techniczny na ul. Towarowej z torowiskiem na obszarze zajezdni.

Lubię to

4 03 2015
Chemi

Znalazłem taki schemat na GO:

Z niego wynika, że dla wcześniej wspomnianego problemu dojazdu z Piłsudskiego na Starówkę, najlepszym rozwiązaniem by było skręcić w lewo w Kościuszki, następnie w prawo w 22 stycznia i w lewo w Pieniężnego (o ile taki skręt będzie dopuszczony).

Lubię to

4 03 2015
Chemi

Jeszcze dwa schematy wrzucę i mam nadzieję, że autor OlsztyńskichTramwajów się nie pogniewa 😉
Z GW:

Lubię to

4 03 2015
OlsztyńskieTramwaje.pl

Nie pogniewa 🙂 To WordPress był taki ostrożny, że skierował post do moderacji. 😉

Lubię to

4 03 2015
KryMis

Znalazłem ciekawy artykuł. Oto jego fragment, cytuję: „Umowa na zakup 16 dwukierunkowych tramwajów N8C, między ZKM w Gdańsku a KVG Kassel, została podpisana w 2014 roku. Całkowity koszt zakupu to 672 000 euro (jest to około 1/3 ceny jednego nowego fabrycznie tramwaju dwukierunkowego).” Kwestią dość oczywistą jest, że dopóki sieć olsztyńska nie zostanie rozbudowana, nie ma większego sensu kupowanie kolejnych składów. Wiadomo też, że przy finansowaniu inwestycji ze środków unijnych, nie mogło być mowy o zakupie taboru używanego, ale czy nie byłoby zasadne pochylić się nad tym pomysłem w przyszłości? U zachodnich sąsiadów zostało jeszcze 14 sztuk. 😉

Lubię to

4 03 2015
OlsztyńskieTramwaje.pl

Problemy widzę dwa, a nawet trzy. Pierwszy: N8C są wysokopodłogowe. Koszt zakupu to jedno, a dostosowania do XXI-wiecznych standardów to drugie – Gdańsk parę ładnych milionów musi dorzucić na przebudowę tylko środkowego członu na niskopodłogowy. Drugi: szerokość wagonów. W Olsztynie będziemy mieli szersze niż standardowe tramwaje – 2,5 m zamiast 2,4 m – i to do tej szerokości dostosowana będzie infrastruktura przystankowa. Düwagi z Kassel są jeszcze węższe – 2,33 m – więc zamiast 6 cm od krawędzi peronu do drzwi tramwaju mielibyśmy już 14,5 cm. Dużo. A za taką dziurą schody (patrz punkt 1). Trzeci: raczej trudno będzie dokupić tabor bez wsparcia unijnego i powiem więcej – nie powinniśmy na razie próbować. Trzeba korzystać z pieniędzy z UE, póki są – budżet 2014-2020 jest pewnie ostatnim, z którego dostaniemy liczące się kwoty. Trzeba więc dobrze napisać wniosek na rozbudowę sieci, uwzględniając nowe tramwaje w tym projekcie. Po 2020 roku będziemy kupować sami, jeśli życie nas do tego zmusi.

Lubię to

7 03 2015
Chemi

A ja właśnie czytałem, że rozbudowa linii stoi pod znakiem zapytania… 😦

Lubię to

4 03 2015
olsztyniak

Ale mogliby kupic jeden lub dwa tramwaje starego typu, ktore wyjezdzalyby przy specjalnych okazjach jako atrakcja turystyczna

Lubię to

6 03 2015
tramysasuper

np Helmuty z Poznania 😀

Lubię to

9 03 2015
OlsztyńskieTramwaje.pl

Lepszy byłby model, który jakoś z Olsztynem jest związany. Należy pilnować, kiedy Tramwaje Śląskie będą się pozbywały swoich N-ek z linii 38 i taką sobie zakupić.

Lubię to

6 03 2015
Tom Dee

Dobrze wiem, że to jest forum o tramwajach ale wcześniej nieraz były tu analizowane tematy szerzej pojętej komunikacji miejskiej. Dlatego chcę opowiedzieć o moich dzisiejszych autobusowych przygodach. W autobusie linii 15 zielony kasownik wybił dziurki na moim 10-przejazdowym, pozbawionym wcześniejszych poprzecznych perforacji bilecie. Przecież całkiem niedawno rzecznik MPK zapewniał że z tych kasowników usunięto bolce dziurkujące bilety, co w połączeniu z wyżej opisanym usztywnieniem samych biletów miało definitywnie zakończyć serię awarii kasowników. Nieco później jechałem autobusem linii 20 – tym jedynym – z zamontowanym biletomatem. W tym pojeździe wszystkie kasowniki były zaklejone taśmą z napisem ” kasownik nieczynny „. Nie przeszkodziło to kierowcy sprzedać pasażerce bilet i dopiero po tym poinformować ją, że ten bilecik to jej się przyda, ale kiedy indziej. Darmowy przejazd autobusem zdarzył mi się w przeciągu ostatniego miesiąca już kilkakrotnie. Żartując na ten temat – nie trzeba rozmyślać nad ulgowymi biletami dla wszystkich, skoro zdarzają się całkiem darmowe kursy. Trzeba mieć tylko odrobinę szczęścia…

Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




%d blogerów lubi to: