Zanim na Warmię przyszła zima i skutecznie wstrzymała większość prac przy budowie linii tramwajowej na Pieczewo, odwiedziliśmy wszystkie place budów tej inwestycji z aparatem fotograficznym.

Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach przyszłego przystanku końcowego Pieczewo (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Prace zostały rozpoczęte na niemal całej długości przyszłej linii – nie są prowadzone jedynie w pobliżu skrzyżowania ulic Krasickiego i Synów Pułku, gdzie powstanie estakada tramwajowa. Prace przy niej rozpoczną się najprawdopodobniej wiosną 2022 roku, bo – jak pisaliśmy – zmiany wymaga projekt schowania pod ziemię linii wysokiego napięcia (110 kV) biegnącej wzdłuż ulicy Krasickiego między Nagórkami i Osiedlem Mazurskim. Sieć napowietrzna na odcinku, gdzie kolidowałoby to z trasą tramwaju, zostanie zamieniona na kablową. Nie rozpoczęła się także i nie rozpocznie w tym roku, będąca częścią aktualnego projektu, przebudowa przystanku końcowego Wysoka Brama, który zostanie przeniesiony z ulicy 11 Listopada na plac Jedności Słowiańskiej, dzięki czemu stanie się dwutorowy i połączony z przystankiem autobusowym.
Postępy najlepiej widać w miejscu przyszłej krańcówki Pieczewo, głównie dlatego, że tu budowa wymaga największych przekształceń krajobrazu. Zniknęła już całkowicie podmokła łączka, znajdująca się kiedyś za pętlą autobusową – przyszły przystanek końcowy dla tramwajów i autobusów zajmie dużo więcej miejsca, bo pojawią się tu też miejsca postojowe dla autobusów, budynek socjalny dla motorniczych i kierowców, wiata na rowery i parking Parkuj i jedź (P+R) na 51 samochodów. Sensowność tego ostatniego bez połączenia ulicy Wilczyńskiego z ulicą Szymborskiej i tym samym obwodnicą jest wątpliwa – z Pieczewa dojeżdżać tu nie będzie warto, bo przystanek będzie w promieniu kilkuminutowego spaceru z dowolnego miejsca na osiedlu, a z dalszych dzielnic nie będzie się czasowo opłacało nadkładać drogi, by zostawić tu samochód. Obawiamy się, że skończy się na przekwalifikowaniu parkingu P+R na zwykły osiedlowy. Rozwiązaniem byłoby ogrodzenie go i zamknięcie wjazdu szlabanem, który otworzyć można by tylko kartą miejską z załadowanym na niej aktualnym biletem – myśląc o tworzeniu parkingów Parkuj i jedź musimy też zaplanować sposoby korzystania z nich. Wracając jednak do budowy: powstały w miejscu zieleńca wykop (ze względu na podmokły grunt konieczna była jego wymiana) wypełnił się już praktycznie w całości piachem i poziom terenu został wyrównany. Jednak poza tym zaawansowanie prac jest tu podobne jak na innych odcinkach – nie powstaje jeszcze infrastruktura naziemna, bo wciąż trzeba układać sieci pod poziomem gruntu. Na pozostałych odcinkach, zarówno tam, gdzie torowisko pobiegnie poza jezdnią, jak i tam, gdzie będzie ono wbudowane w jezdnię, zerwano już nawierzchnię – czy to chodnik, czy grunt, czy jezdnię – i wykonano korytowanie.
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach przyszłego przystanku końcowego Pieczewo (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach przyszłego przystanku końcowego Pieczewo (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach przyszłego przystanku końcowego Pieczewo (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, między ulicą Wachowskiego a przyszłym przystankiem końcowym Pieczewo (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, między ulicą Wachowskiego a przyszłym przystankiem końcowym Pieczewo (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, między ulicami Wachowskiego i Gębika (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, między ulicami Gębika i Panasa (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, między ulicami Gębika i Panasa (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicą Jeziołowicza (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicą Krasickiego (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Krasickiego, w pobliżu skrzyżowania z ulicą Wilczyńskiego (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Krasickiego, w pobliżu skrzyżowania z ulicą Wilczyńskiego (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Krasickiego, w pobliżu skrzyżowania z ulicami Sobocińskiego i Boenigka (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Krasickiego, w pobliżu skrzyżowania z ulicami Sobocińskiego i Boenigka (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Krasickiego, w pobliżu skrzyżowania z ulicami Sobocińskiego i Boenigka (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Krasickiego, między ulicami Barcza i Wańkowicza (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Krasickiego, między ulicami Barcza i Wańkowicza (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Krasickiego, między ulicami Barcza i Wańkowicza (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Krasickiego, w pobliżu skrzyżowania z ulicą Wańkowicza (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Krasickiego, w pobliżu skrzyżowania z ulicą Wańkowicza (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Synów Pułku (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Synów Pułku (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy skrzyżowaniu ulic Wyszyńskiego, Pstrowskiego i Synów Pułku (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wyszyńskiego, między ulicami Żołnierską i Pstrowskiego (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy skrzyżowaniu ulic Wyszyńskiego, Żołnierskiej i Augustowskiej (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wyszyńskiego, między aleją Piłsudskiego a ulicą Żołnierską (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wyszyńskiego, między aleją Piłsudskiego a ulicą Żołnierską (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wyszyńskiego, między aleją Piłsudskiego a ulicą Żołnierską (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wyszyńskiego, między aleją Piłsudskiego a ulicą Żołnierską (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, między skrzyżowaniem z ulicami Wyszyńskiego i Leonharda a placem Inwalidów Wojennych (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, między skrzyżowaniem z ulicami Wyszyńskiego i Leonharda a placem Inwalidów Wojennych (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, między skrzyżowaniem z ulicami Wyszyńskiego i Leonharda a placem Inwalidów Wojennych (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, między skrzyżowaniem z ulicami Wyszyńskiego i Leonharda a placem Inwalidów Wojennych (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, między placem Inwalidów Wojennych i ulicą Mazowieckiego [wcześniej Obiegową] (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, w pobliżu remontowanej hali Urania – po lewej widoczny jej szkielet (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, w pobliżu remontowanej hali Urania – po lewej widoczny jej szkielet (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, w pobliżu hali Urania (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicą Mazowieckiego [wcześniej Obiegową] (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicą Narutowicza (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, w okolicach przystanku Planetarium (14 listopada 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Dodaj do ulubionych:
Polubienie Wczytywanie…
Podobne
No fajne zdjęcia ale brakuje pana analiz zastosowanych rozwiązań, jakiś dobrych porad czy propozycji co można usprawnić, takich jak np. bilet na parking P+R.
PolubieniePolubienie
Mam pytanie do administratora bloga. Gdzie będą stały nowe podstacje zasilające sieć z Pieczewa? Domyślam się, że będą to dwie podstacje, które zasilały prasę z Pieczewa do Śródmieścia.
PolubieniePolubienie
Pierwsza przy Krasickiego, na wysokości dzisiejszego przystanku Boenigka. Druga przy Wyszyńskiego, na wysokości dzisiejszego przystanku Piłsudskiego.
PolubieniePolubienie