Od stycznia 2011 rusza Zarząd Komunikacji Miejskiej w Olsztynie

28 10 2010

Na pożegnalnej sesji Rady Miasta radni uchwalili powołanie od 1 stycznia 2011 roku Zarządu Komunikacji Miejskiej w Olsztynie. Stworzenie takiej instytucji wymaganej w przypadku inwestycji w komunikację miejską dofinansowywanych z funduszy unijnych miasto zadeklarowało we wniosku o pieniądze na projekt modernizacji olsztyńskiego transportu publicznego.

Miejska reklama tramwaju na Warsie i Sawie

Utworzenie Zarządu Komunikacji Miejskiej to nie jedyna oznaka, że coś drgnęło w sprawie transportu publicznego w mieście - magistrat zaczął też coraz intensywniej i lepiej promować projekt tramwajowy. Na zdjęciu: miejska reklama tramwaju na Warsie i Sawie © OlsztyńskieTramwaje.pl

Powstanie ZKM zapowiadaliśmy już w kwietniu 2010 roku i w ówczesnym artykule znaleźć można najważniejsze informacje o tym, czym taka instytucja się zajmuje. Teraz warto zacytować kilka ciekawych informacji ze statutu mającej powstać wraz z nowym rokiem instytucji. W celach działania ZKM kilkukrotnie pojawia się wzmianka o obszarze aglomeracji oraz transporcie miejskim i podmiejskim, co daje nadzieję, że ucywilizowany zostanie rynek komunikacji podmiejskiej. Wydarzenia ostatnich tygodni pokazują, że można działać głupio jak władze Barczewa, które odmówiły płacenia MPK Olsztyn za kursy linii 14 i od listopada po ponad 30 latach kursowania zniknie ona z ulic, ale można i lepiej, słuchając mieszkańców jak w gminach Purda (ta akurat przymuszona protestami mieszkańców) i Dywity i decydując się płacić za usługi poważnego przewoźnika. ZKM będzie mogło cywilizować rynek i we współpracy z ościennymi gminami podnosić jakość przewozów – zamiast mikrobusów, których teraz chce Barczewo, kursowałyby normalne i dużo bezpieczniejsze autobusy.

ZKM będzie też – jak czytamy – odpowiadać za realizację polityki Park & Ride. Można by nieco złośliwie zauważyć, że to świetna informacja, bo oznacza, że taka polityka powstanie. Dziś Olsztyn tę kwestię kompletnie zaniedbał i mowa tu nie o braku parkingów (na ich wybudowanie potrzeba czasu), ale o tym, że nawet nie zostały jeszcze nigdzie zaplanowane.

To także nowa instytucja będzie odpowiadała za wprowadzenie biletu elektronicznego, nazywanego kartą miejską. Co ważne, w statucie znajduje się zapis, że docelowo system ten ma objąć całą aglomerację. Kontrola biletów, a ściślej – jej zlecanie będzie również zadaniem zarządu komunikacji.

ZKM przejmie od Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów opiekę nad przystankami i wiatami, a od MPK Olsztyn planowanie rozkładów jazdy. Ta druga firma przestanie też automatycznie obsługiwać wszystkie linie w mieście, bo zarząd komunikacji będzie ogłaszał przetargi, co umożliwi wejście na rynek innymi przewoźnikom i powinno obniżyć koszty tzw. wozokilometra przy jednoczesnej poprawie jakości usług. Skoro o przewoźnikach mowa: sprawdzianem dla kompetencji ZKM będzie rozstrzygnięcie kwestii przewoźnika tramwajowego. Trzeba będzie zdecydować, czy ma się nim stać MPK, czy zatrudnić do tego inną firmę, czy może powołać miejską spółkę tramwajową.

Advertisements

Działania

Information

3 komentarze

28 10 2010
zygzak

Miasto walczy (ponoć) ze szmatami na elewacjach a jednocześnie samo szmaty wiesza… Nie wiem czy to jest „lepsza promocja”. Bardzo podoba mi się jednak koncepcja tramwaju jadącego w dół ul.Pieniężnego 😉

Lubię to

28 10 2010
RAFAŁ

Na pewno Unia dyktuje taki układ… Jeśli tak to ok. Nie wiem tylko jak dołożenie dodatkowych urzędasów ma zmniejszyć koszt komunikacji a jednocześnie poprawić jej jakość ???
Koszty ogólne pozostaną w najlepszym razie na tym samym poziomie.
1 Wzrośnie konsumpcja środków na zarządzanie (urzędnicy w ZTM, utrzymanie tej instytucji). Dla wyjaśnienia zarządzać komunikacją i rozpisywać przetargi może sam magistrat, w tedy jest taniej…
2 Spadnie cena za wozokilometr, niestety zawsze przekłada się to na jakość. Wystarczy zobaczyć gdzie ten pieniądz trafi. Do kieszeni prywatnych przewoźników – ich interes polega na pomnażaniu pieniędzy i nikt ich nie zmusi np. do zakupu nowego taboru (wystarczy pojechać na Śląsk). Albo do spółek innych samorządów (tak jak w Warszawie – mieszkańcy stolicy dotują firmę samorządową z Grodziska Maz.).
3 MPK (czyli własność tak na prawdę każdego Olsztyniaka), będzie ciąć koszty, a to zawsze wpływa na bezpieczeństwo i jakość usługi. Logiczny jest też fakt że z niższych stawek za wozokilometr nikt nie utrzyma MPK na takim poziomie by mogło finansować zakup nowego taboru. Miasto będzie nadal inwestować w swoją spółkę, a jednocześnie ograniczać jej działalność (?!?)
Mówiąc krótko ZTM ma sens ekonomiczny tylko w momencie skupienia zarządzania komunikacją na obszarze paru samorządów pod jego pieczą.
W takim układzie są to urzędnicy dla całego regionu (np powiatu, lub paru gmin). Ujednolicają komunikację, jak to kolega słusznie stwierdził, ucywilizują system połączeń.
W takim wypadku rozumiem przetargi, bo MPK może brać udział w większym rynku, a na swój teren wpuszcza firmy które tam działały.
Niestety największym problemem przetargów jest fakt że w większości (zapraszam na str. ZTM-ów), decyduje cena a nie tabor i jakość usługi.
Radził bym bacznie przyglądać się poczynaniom tej nowej komórki samorządowej, a przede wszystkim potraktować ten stan rzeczy jako wymóg, aby mieć środki Unijne na potrzebne miastu Tramwaje.

SĄ TO MOJE SUBIEKTYWNE OPINIE
POZDRAWIAM – I ŻYCZĘ OLSZTYNOWI EKSPERTÓW A POLITYCZNYCH W ZTM

Lubię to

22 07 2011
Szeryf Tom Dee

Oto minęło ponad pół roku i co mamy: niegłupie Barczewo ma tyle kursów innych przewoźników, że MPK jest tam zupełnie niepotrzebne. O planowaniu systemu ” park and ride ” , karcie miejskiej i parkingach nadal cisza jak makiem zasiał. Przystanki nadal wyglądają tak jak przedtem, a ja chyba żyję w buszu, bo do tej pory nie zobaczyłem nigdzie informacji o przetargu na alternatywnego względem MPK przewoźnika. Po drodze znikają „Okejki „, a przewiezienie mnie kawałek po mieście w czasami bardzo zatłoczonym autobusie będzie niedługo kosztować więcej niż pół litra oleju napędowego. A ja jeżdżę tylko po kilka przystanków i ważę 73 kilo…

Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




%d blogerów lubi to: