Tramwaj w Olsztynie w końcu naprawdę w budowie

28 10 2014

Hiszpańska firma budowlana Balzola i jej polski oddział podpisały 21 października umowę na budowę odnogi linii tramwajowej do Wysokiej Bramy. To już ostatnia umowa w olsztyńskim projekcie tramwajowym – od tej pory wszystkie odcinki mają już swoich wykonawców i wkrótce wszędzie powinny toczyć się prace budowlane.

Pamiątka po Hiszpanach z FCC

Pamiątka po Hiszpanach z FCC Construcción – na szczęście już tylko tyle mają do czynienia z olsztyńskim projektem © OlsztyńskieTramwaje.pl

Po miesiącach bezczynności, jakie przyniosło – słuszne zresztą – wyrzucenie FCC, sytuacja wygląda już dziś dużo lepiej. Strabag, który buduje ulicę Obiegową, wytyczył już jej przebieg na całej długości i na większości trasy zbudował już w zasadzie jezdnie, na których leżą pierwsze warstwy asfaltu. Brakuje go tylko pod wiaduktem, po którym przebiegnie nad Obiegową ulica Żołnierska, ale za to wiadukt jest już w zasadzie gotowy – pozostają prace wykończeniowe. Prace drogowe mają priorytet, bo założono, że ulica będzie przejezdna do końca 2014 roku. Ma ona być objazdem, który pozwoli zamknąć ulice Żołnierską i Kościuszki, by tam spokojnie prowadzić prace torowe. Niestety, ten priorytet dla samej ulicy powoduje, że mniej zaawansowane są prace przy budowie torowiska. Na Obiegowej widać wykopy i nasypy pod przyszłe tory, ale nie ma jeszcze – jak np. na ulicy Płoskiego – wytyczonego krawężnikami pasa torowiska. Przy ulicy powstaje – blisko skrzyżowania z Żołnierską – jeden z kluczowych obiektów dla olsztyńskiej sieci: podstacja trakcyjna. Będzie to obiekt zautomatyzowany, samoobsługowy, ale do tego etapu jest jeszcze daleko – budynek podstacji jest obecnie w stanie surowym.

Budowa podstacji trakcyjnej przy ulicy Obiegowej (26 października 2014)

Budowa podstacji trakcyjnej przy ulicy Obiegowej (26 października 2014) © OlsztyńskieTramwaje.pl

Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz napisał na swoim blogu, że jeszcze w listopadzie zobaczymy w Olsztynie pierwsze tory tramwajowe. Wybory jak co cztery lata dokonują cudów, ale przeciwko takim akurat nic nie mamy. Można przypuszczać, że pierwszy fragment torowiska zobaczymy wzdłuż ulicy Płoskiego – to tam w ogóle rozpoczęły się prace przy budowie olsztyńskiej sieci tramwajowej, tam także były najbardziej zaawansowane za czasów nieszczęsnego FCC Construcción (czego symbolem może być fakt, że właśnie przy Płoskiego stacjonowała anegdotyczna jedyna wywrotka Hiszpanów). Skanska, która odpowiada za południową część sieci, wzdłuż Płoskiego wytyczyła już krawężnikami pas torowiska i rzeczywiście ułożenie szyn w przyszłym miesiącu wydaje się realne.

Budowa linii tramwajowej przy ulicy Witosa (26 października 2014)

Miejsce przyszłego przystanku końcowego na Jarotach u zbiegu Witosa i Kanta (26 października 2014) © OlsztyńskieTramwaje.pl

Na odcinku budowanym przez Skanską widać postępy prac na niemal wszystkich fragmentach przyszłej linii, na których roboty mają trwać. To ważne zastrzeżenie, bo zdecydowano na przykład, że prace przy budowie obok oddanego 5 września 2014 do użytku centrum handlowego Galeria Warmińska zaczną się w ostatniej kolejności. Decyzja zrozumiała, bo centrum jest wciąż oblegane, więc warto chyba poczekać, aż przewali się pierwsza fala zakupoholików i dopiero wtedy rozkopać wypielęgnowane otoczenie nowej świątyni konsumpcji. Tym bardziej, że jest co robić, bo Skanska odpowiada za budowę ponad połowy całej przyszłej sieci. Widoczny jest postęp prac ziemnych w miejscu przyszłych przystanków końcowych: na Jarotach – u zbiegu ulic Witosa i Kanta – oraz w Kortowie – przy skrzyżowaniu alei Warszawskiej i ulicy Tuwima. Splantowano już tereny pod całe przyszłe krańcówki – czterotorową na Jarotach i dwutorową przy miasteczku akademickim. Na odnodze do Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego prace trwają na odcinku między Kortowem a Pozortami. Wzmacniana jest tam konstrukcja mostu nad Łyną, którym pobiegnie linia tramwajowa, od nowa zbudowany zostanie też most na dawnym śladzie ulicy Tuwima (jeszcze z czasów, gdy była to ulica Mleczna, która dała nazwę pobliskiemu osiedlu), który będzie służył pieszym i rowerzystom „wypchniętym” z mostu drogowego przez tramwaj.

Na linii głównej widać wykopy pod torowisko na zachodniej części ulicy Witosa (od Laszki do Płoskiego), prace ziemne na pozostałej części tej arterii, wspomniane wytyczanie krawężnikami torowiska wzdłuż ulicy Płoskiego oraz intensywne wykopki wzdłuż fragmentów alei Sikorskiego – od Andersa do Minakowskiego i od Tuwima do Pstrowskiego.

"Nie zabijaj drogowca"

To komunikat adresowany wyłącznie do kierowców, wykonawcy powinni jedynie przyśpieszać © OlsztyńskieTramwaje.pl

Torpol, który budować będzie odcinek śródmiejski i tor techniczny do zajezdni, już miał zabrać się za newralgiczny fragment przyszłego torowiska w ulicach Żołnierskiej i Kościuszki, ale w ostatniej chwili zdecydowano o zmianie tych planów. Najprawdopodobniej przyczyną były zbliżające się (16 listopada) wybory samorządowe – zamknięcie dwóch ważnych śródmiejskich ulic przed nimi mogłoby się okazać politycznie ryzykowne. Najprawdopodobniej zwiększyłyby się korki, a te są głównym tematem żałosnej w tym roku kampanii wyborczej. Postanowiono więc poczekać z zamykaniem, być może nawet aż do otwarcia w znanym z czasów Euro 2012 standardzie „przejezdności” ulicy Obiegowej. Prace ruszyły więc wzdłuż ulic Dworcowej i Towarowej, którymi tramwaj będzie zjeżdżał z trasy głównej do zajezdni.

Z podobnych powodów nie należy się spodziewać rozpoczęcia przed połową listopada budowy odnogi prowadzącej na Stare Miasto. Wykonawcy może być to nawet odrobinę na rękę – hiszpańska Balzola zaangażowana jest obecnie w duży projekt tramwajowy w Warszawie – buduje tam łącznik między liniami na Jelonki i Bemowo wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich. Ten projekt jednak powoli zbliża się ku końcowi i można będzie transferować siły ze stolicy do Olsztyna. Otwarte pozostaje pytanie – podobnie zresztą jak w przypadku innych nierozpoczętych jeszcze odcinków – czy prace rozpoczną się przed zimą, czy też utrudnienia rozpoczną się dopiero po zejściu śniegów.

Budowa zajezdni tramwajowej przy ulicy Towarowej i Kołobrzeskiej (26 października 2014)

Budowa zajezdni tramwajowej przy ulicy Towarowej i Kołobrzeskiej (26 października 2014) © OlsztyńskieTramwaje.pl

Śniegu być może nie będzie musiało się obawiać budujące zajezdnię tramwajową konsorcjum Budimex-KZN Rail. Po prostu możliwe, że do zimy stać będzie już zadaszona hala zajezdni i będzie można prowadzić prace w jej wnętrzu. Konstrukcja już stoi i uroczyste wmurowanie 16 października aktu erekcyjnego pod zajezdnię miało raczej charakter formalny.

Tymczasem w fabryce Solarisa w Środzie Wielkopolskiej od września powstaje pierwszy egzemplarz tramwaju Tramino dla Olsztyna. Na razie jest to etap budowania pudła i wózków, ale według harmonogramu tramwaj jeszcze w tym roku powinien powstać w całości i trafić do Poznania, gdzie w hali na Junikowie zacznie przechodzić testy statyczne. Te potrwają najprawdopodobniej do lutego-marca 2015, później trzeba będzie znaleźć miejsce, gdzie będzie można Tramino Olsztyn przetestować dynamicznie. Ponieważ do tego czasu torowiska w naszym mieście jeszcze nie będą gotowe, bardzo możliwe, że olsztyński tramwaj zadebiutuje na torach w innym mieście. Najbardziej logiczna i najmniej kosztowna wydaje się opcja testowania w Poznaniu, ale to tylko nasze przypuszczenia, bo decyzje jeszcze nie zapadły. Oczywiście bez testów liniowych na olsztyńskich torach się nie obejdzie – Tramino trafi pewnie do nas tak szybko, jak tylko będzie to możliwe, czyli po zakończeniu budowy torowisk i wyposażeniu ich w niezbędne instalacje bezpieczeństwa ruchu.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Reklama

Działania

Informacja

10 Komentarzy

28 10 2014
olsztyniak

Czy Torpol ruszyl juz z robotami na Dworcowej i Towarowaj bo oprocz zdartej trawy wielkich postepow tam nie widac?Czy moglby mi ktos wyjasnic co bedzie przebiegac w miejscu tych betonowych plyt umiejscowionych w dole przy dzialkach vis a vis salonu Forda?

Polubienie

28 10 2014
OlsztyńskieTramwaje.pl

W niedzielę na Towarowej widziałem najprawdopodobniej podwykonawców (Centbet) prowadzących jakieś prace, chyba kanalizacyjne. Przy działkach na Sikorskiego obstawiam nową drogę dojazdową. W projekcie – o ile pamiętam – nic ekstra tam nie było.

Polubienie

28 10 2014
olsztyniak

Czy naprawde Olsztyn bedzie mial na gwiazdke swoj pierwszy tramwaj?Zbyt piekne zeby prawdziwe:)

Polubienie

28 10 2014
Andrzej

Pierwsze tory już są w Olsztynie ☺ Zjechały w ramach budowy zajezdni, więc to Budimex – KZN mają chyba największe tempo z działających wykonawców. Zapraszam na Towarową do obejrzenia także pierwszych rozjazdów 😊

Polubienie

30 10 2014
OlsztyńskieTramwaje.pl

Z chęcią, ale na dziś zajrzeć można tylko przez szpary między łączeniami ogrodzenia. Może jeden element wymienić na panel z siatki, żeby mieszkańcy mogli sobie oglądać budowę. Widziałem takie rozwiązania w kilku miastach, gdzie świetnie się to sprawdzało. Mieszkańcy zaglądali, jak tam się buduje „ich” metro czy zajezdnia.

Polubienie

31 10 2014
olsztyniak

Tory jak tory ale ciekawe kiedy zjada do Olsztyna pierwsze slupy trakcyjne i w jakim beda kolorze?Ja osobiscie widzialbym w calym Srodmiesciu czarne.Fajnie by bylo jakby byly jakos stylizowane(moje marzenie z herbem Olsztyna z podpisem „olsztynskie tramwaje”) a na osiedlowych trasach szare.Tak obstawiam:)

Polubienie

2 11 2014
Ł. M. P. P.

Jak autor zauważył, wybory czynią cuda. Uważam jednak, że w przypadku Olsztyna stało się bardzo szczęśliwie, że wszystkie umowy zostały podpisane przed wyborami. Każda inwestycja ma swoich zwolenników i przeciwników, a w tym przypadku obiecanie zaniechania budowy tramwaju mogłoby zapewnić kontrkandydatowi sporo głosów. W Płocku też planowano tramwaj, ale po zmianie władzy pomysł padł. Obecnie sieci tramwajowe rozważa się w kilku miastach, najbardziej prawdopodobna jest ta w Jaworznie. Czas na wszelakie kosztowne inwestycje jest chyba najlepszy w historii, gdyż kolejne budżety na pewno nie będą już przewidywały tak dużych dotacji. Z moich obserwacji wynika, że obecnie budowana infrastruktura jest dużo trwalsza od tej sprzed 20-30 lat – podkłady drewniane zastąpione zostały przez strunobetonowe w przypadku torowisk wydzielonych, zaś w przypadku torowisk w drodze tor na ławie tłuczniowej (pot. „na boso”) został zastąpiony przez różne płyty betonowe, zarówno prefabrykowane, jak i odlewane na miejscu.

Chciałbym podziękować autorowi za ciekawą galerię zdjęć z postępu prac. Podobną galerię prowadził p. Piotr Radoliński z przebiegu budowy trasy na Błeszno w Częstochowie. Jedna z ciekawostek, na którą wtedy zwróciłem uwagę, było to, że w pewnym miejscu sieć trakcyjna pojawiła się przed torami (same odciągi, bez drutów jezdnych).

Polubienie

3 11 2014
#1838

Gdzie na Junikowie w Poznaniu jest Hala…? Franowo to ok…
🙂

Polubienie

3 11 2014
OlsztyńskieTramwaje.pl

Hala Solarisa, nie zajezdni. Wieruszowska 12/16.

Polubienie

4 11 2014
Ł. M. P. P.

Ten „znak drogowy” nadawałby się do „Pogromców mitów”… Moja hipoteza jest taka, że osoba potrącona, przez co tracąca równowagę, raczej będzie usiłować „trzymać się” łopaty, niż ją odrzuci. Często jednak odruchy bezwarunkowe przeczą logice. W każdym razie, jeśli już potrącać robotników, to nie tych z łopatą w ręku. 😉

Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.




%d blogerów lubi to: