Fakt powrotu tramwajów do Olsztyna nie pozostaje niezauważony. Na forach miłośników komunikacji miejskiej ten temat drążony jest już od dłuższego czasu, podobnie w polskich mediach branżowych (np. w „Świecie Kolei”), teraz jednak zaczynają jednak zauważać ten fakt także za granicą.
W specjalnym wydaniu branżowego niemieckiego miesięcznika „Strassenbahn Magazin” – „Strassenbahn Jahrbuch 2011” („Rocznik Tramwajowy 2011”) w części poświęconej Polsce znalazła się także wzmianka o budowie sieci tramwajowej w naszym mieście. Dla tych, którzy nie znają niemieckiego, zamieszczamy tłumaczenie widocznego na ilustracji powyżej fragmentu.
Także w Polsce powstają całkowicie nowe systemy tramwajowe. We wschodniopruskim mieście biskupim (sic!) powstanie ze środków Unii Europejskiej normalnotorowa sieć tramwajowa z trzema liniami prowadzącymi z dworca na Jaroty, do ratusza i do uniwersytetu. Otwarcie przewidziane jest na 2013 rok. (Redakcja „Strassenbahn Magazin” nie wiedziała o przesunięciu tego terminu na rok 2014 – red.) Do 1965 roku w Olsztynie funkcjonowały tramwaje o szerokości toru 1000 mm.
Olsztyńskimi tramwajami interesują się także producenci taboru. Podczas niedawnej wizyty w Olsztynie ambasadora Czech Jana Sechtera usłyszeliśmy, że czeskie firmy mają zamiar wystartować w przetargu na dostawę taboru tramwajowego dla stolicy Warmii. Najprawdopodobniej mowa o Škodzie, która ma w swoim portfolio model dwukierunkowy przygotowany dla Wrocławia – 19T (choć nie jest on w 100% niskopodłogowy), a także w całości niskopodłogowy model ForCity, który do tej pory produkowany był tylko w wersji jednokierunkowej (dla Pragi i Rygi).
Tylko coś ten przetarg nie chce się ogłosić… 😦
PolubieniePolubienie
Co niestety nie jest niczym nadzwyczajnym jeżeli rozpatrzymy dotychczasową historię tego projektu.
PolubieniePolubienie
Wschodniopruskim mieście biskupin ?! Słucham ?! Czy te niemce są takie głupie ? Nie ma się z czego cieszyć.
PolubieniePolubienie
Jest się z czego cieszyć. A to, że Niemcy używają określenia Prusy Wschodnie? Założę się, że my też inaczej niż Litwini określamy niektóre ziemie na Litwie. I co z tego wynika? Nic.
PolubieniePolubienie
Firmy: „Pesa” albo „Solaris”. Nie potrzebne nam inne.
PolubieniePolubienie
Potrzebne. Chciałbyś kupować samochód mając do wyboru tylko Opla albo Fiata, bo montują w Polsce? Ja nie. Konkurencja zawsze wpływa korzystnie i obniża ceny przy zachowaniu wysokich wymagań.
PolubieniePolubienie
To że Skoda chce startować w przetargu na tramwaje dla Olsztyna to bardzo dobra wiadomość. Byłem na wakacyjnym wyjeździe w Pradze i miałem przyjemność jechać obydwoma modelami tramwaju Skody. W 19T nie podoba mi się strasznie zabranie przestrzeni pasażerskiej na rzecz większej kabiny motorniczego. Być może tylko praska wersja tak ma ale wg mnie zabranie pierwszych drzwi w tramwaju pasażerom to bardzo zły pomysł. Tramwaj wydaje mi się ciasny, nad wózkami jest bardzo mało miejsca. Ogolnie tramwaj bardzo średnio Przypadł mi do gustu. Za to w Skodzie 15T (ForCity) po prostu się zakochałem 😉 Tak przestronnym tramwajem jeszcze nie jechałem. Do tego bardzo fajnie wykończony w środku, agresywny na zewnątrz. Z całą pewnością nie obraziłbym się gdyby takie jeździły po Olsztynie.
PolubieniePolubienie
Jak dla mnie najlepiej i najprzestrzenniej zrobionymi tramami w MPK Poznań sa….Tatry ;). Przeżywały okres „chorób wieku dzieciecego” lecz potem okazały sie dobrymi wozami.
PolubieniePolubienie
Trochę masz racji, że jak już poskładano z tych dziesięciu Tatr bodajże cztery, to już całkiem przyzwoicie sobie dają radę. I w końcu kursują na wielu liniach, a nie – jak przez wiele lat – tylko na „dwunastce”. Nigdy mi nie było po drodze z Grunwaldu, żeby się nią przejechać. 🙂
PolubieniePolubienie