Ścigając się z kalendarzem

1 10 2023

Formalnie za nieco ponad dwa tygodnie – 16 października 2023 roku – mija termin zakończenia budowy linii tramwajowej na Pieczewo. Dziś wiadomo, że nie uda się go dotrzymać, ale tak naprawdę gra toczy się o co innego – inwestycja musi zostać odebrana i rozliczona do końca 2023 roku, by nie było problemów ze zwrotem kosztów z dofinansowania unijnego.

Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, na wysokości hali Urania (13 sierpnia 2023)

Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, na wysokości hali Urania (13 sierpnia 2023) © OlsztyńskieTramwaje.pl

Ciągłość torowisk już jest – pojazd szynowy można by przetoczyć od skrzyżowania alei Piłsudskiego z ulicą Kościuszki, gdzie nowo budowany odcinek się rozpoczyna, do krańcówki na Pieczewie. Przetoczyć, bo jeszcze kilkanaście dni temu były wciąż fragmenty, gdzie brakowało sieci trakcyjnej, choć ten stan do początku października miał się zmienić. Około 6,5 kilometra toru podwójnego jest już w zasadzie gotowe, ale wciąż trwają prace drogowe, przy otoczeniu torowiska czy zieleni. Nie wszędzie skończone są chodniki i drogi dla rowerów, powstaje wciąż infrastruktura przystankowa. Bez odbiorów technicznych nie rozpoczną się jazdy testowe, bo bez nich nie popłynie napięcie w sieci.

Z naszych informacji wynika, że wykonawca proponuje 30 listopada jako termin zakończenia prac, miasto nie chce się na to zgodzić i naciska, by linia została oddana jak najszybciej. Gdyby miał zrealizować się taki scenariusz, odbiory techniczne rozpoczęłyby się z początkiem grudnia. Osobną kwestią pozostają kary umowne za przekroczenie terminów – za każdy dzień po 16 października konsorcjum Polimeksu i Trakcji, które linię na Pieczewo buduje, powinno je płacić. Tu także istnieje rozbieżność stanowisk między wykonawcą a Olsztynem.

Przed ośmioma laty, w 2015 roku – tak, tak, to już tyle czasu z tramwajami w Olsztynie – kiedy sytuacja była podobna, bo także należało zdążyć do końca roku z rozliczeniem projektu, budowa formalnie zakończyła się 24 października (na kilku krótkich odcinkach parę dni później). Wówczas pierwsza jazda testowa poza zajezdnią odbyła się 19 listopada, a uruchomienie tramwajów w ruchu liniowym dokładnie miesiąc później – 19 grudnia 2015 roku. Choć możemy założyć, że tym razem część tych terminów może się skrócić, bo teraz nie uruchamiamy nowej sieci, a jedynie przyłączamy do niej nowy odcinek, to jednak należy mieć margines błędu. Data uruchomienia linii 4 i 5 już padła – prezydent Piotr Grzymowicz zapowiedział, że ma to nastąpić 1 stycznia 2024. Pewnie będzie to możliwe nawet kilka dni wcześniej, ale dla porządku zdecydowano tak, bo wraz z uruchomieniem nowych linii tramwajowych na pewno zmieni się też częściowo układ i rozkłady linii autobusowych – pasażerom będzie łatwiej zapamiętać, że coś zmienia się od Nowego Roku.

Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego - przystanek końcowy Pieczewo (13 sierpnia 2023)

Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego – przystanek końcowy Pieczewo (13 sierpnia 2023) © OlsztyńskieTramwaje.pl

17 września na dwa tygodnie zamknięto częściowo niemal już gotowe rondo na skrzyżowaniu ulic Wilczyńskiego i Krasickiego, bo trzeba było je nieco przebudować w stosunku do pierwotnych planów. Zmiana wynikła z decyzji drogowców i organizatora transportu publicznego (w Olsztynie to jedna instytucja – Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu), że autobusy, poruszające się w ulicy Wilczyńskiego i na fragmencie ulicy Krasickiego między Wilczyńskiego a Sobocińskiego i Boenigka po torowisku tramwajowym, samo rondo mają jednak pokonywać nie jak tramwaj przez środek skrzyżowania, ale wraz z innymi pojazdami po jezdni ronda. Przyczyną miała być zbyt skomplikowana organizacja ruchu w przypadku, gdyby autobusy poruszały się przez wyspę ronda po torowisku. Ta zmiana spowodowała konieczność przebudowy części wlotów na trambuspasy, w tym przestawienia słupów trakcyjnych. Udało się to zrobić i od 1 października powróciła możliwość korzystania ze wszystkich wlotów na wspomnianym rondzie. Przez dwa tygodnie, kiedy trwały prace, zmieniły się trasy części linii autobusowych – ciekawostką jest fakt, że autobusy kursowały w tym czasie ulicą Kanta, na której normalnie nie można ich zobaczyć. Powróciła też na ten czas linia zastępcza Z13, która wcześniej przez prawie dwa lata zapewniała dojazd na Pieczewo. Tym razem także kursowała wąskim ulicami Pieczewa – Świtycz-Widackiej i Gębika – ale już na wydłużonej przez Wilczyńskiego trasie do pętli Pieczewo.

Próba obciążeniowa estakady tramwajowej (12 września 2023)

Próba obciążeniowa estakady tramwajowej (12 września 2023) © Urząd Miasta Olsztyna

12 września przeprowadzono próbę obciążeniową estakady nad ulicami Synów Pułku i Krasickiego. Składały się na nią dwa testy – najpierw próba statyczna, podczas której obciążone ciężarówki były ustawiane w różnych konfiguracjach w różnych miejscach konstrukcji, a później dynamiczny przejazd ciężarówek z różnymi prędkościami. Próbę przygotowali naukowcy z Politechniki Gdańskiej we współpracy z uczonymi z Politechniki Śląskiej. Do testów wykorzystano trzy samochody ciężarowe wypełnione ładunkiem tak, że każdy z nich ważył 34 tony. Przypomnijmy, że pusty Solaris Tramino waży 43 tony, a dłuższy od niego Durmazlar Panorama najprawdopodobniej nawet nieco więcej (brak oficjalnych danych producenta). Dodajmy dla porządku, że próba obciążeniowa przebiegła bez problemów i estakada nadaje się do użytku.

Budowa linii tramwajowej w ulicy 11 Listopada, w tle tymczasowy przystanek końcowy Wysoka Brama (17 września 2023)

Budowa linii tramwajowej w ulicy 11 Listopada, w tle tymczasowy przystanek końcowy Wysoka Brama (17 września 2023) © OlsztyńskieTramwaje.pl

W centrum, gdzie powstaje nowa, dwutorowa krańcówka Wysoka Brama na placu Jedności Słowiańskiej, udało się wyszarpać nieco więcej miejsca dla pieszych na narożniku wspomnianego placu i ulicy 11 Listopada, przy budynku domu handlowego Jakub. Jak już pisaliśmy, okazało się tam, że plany nie odpowiadają rzeczywistości i zamiast 2,32 m chodnika w najwęższym miejscu pozostaje zaledwie 2,09 m. Po szybkim przeprojektowaniu udało się nieco poszerzyć przestrzeń dla pieszych na narożniku i będzie tam 2,52 m dla pieszych. Więcej nie dało się uzyskać ze względu na dość ostry łuk toru, jaki musi on tutaj przyjąć. Nie pomaga też fakt, że z drugiej strony przestrzeń ogranicza teren wykopalisk archeologicznych na przedbramiu Wysokiej Bramy. Niestety, pewnie nie da się uniknąć ustawienia na skraju chodnika barierek oddzielających go od jezdni – argumentem jest tu nie tylko dwukierunkowy ruch tramwajów, ale także – choć już jednokierunkowy – autobusów.

Na całej trasie w dużej części gotowe są już perony przystankowe, na części z nich zaczęto już ustawiać wiaty. Nie ma jeszcze biletomatów – te ustawione zostaną później, choć oczywiście jeszcze przed uruchomieniem linii. Automaty znajdą na wszystkich przystankach nowej linii tramwajowej. Wzdłuż peronów stają też już powoli wygrodzenia – barierki, podobnie jak wiaty, wyglądają na identyczne jak te stojące wzdłuż istniejących linii. To ogromna zaleta olsztyńskiej sieci tramwajowej – jej estetyka i spójność wizualna po prostu cieszą oko. Ściany oporowe, elementy wykończeniowe estakady, architektura przystankowa – porządek, jaki panuje w tych kwestiach, jest nie do osiągnięcia w innych polskich miastach. To oczywiście zasługa tego, że system tramwajowy budowaliśmy od nowa, ale należy dostrzec i docenić, że ktoś zadbał o te elementy, które poprawiają jakość przestrzeni, w której żyjemy.

Budowa nowych hal zajezdni tramwajowej MPK Olsztyn (13 sierpnia 2023)

Budowa nowych hal zajezdni tramwajowej MPK Olsztyn (13 sierpnia 2023) © OlsztyńskieTramwaje.pl

Kończy się też budowa nowych hal zajezdni tramwajowej – teraz na zewnątrz trwa w zasadzie już porządkowanie terenu, a główne prace prowadzone są w środku budynków. Dookoła nich kończy się układanie torów i wieszanie sieci trakcyjnej, której część została zamocowana w sposób nietypowy, bo do ścian hali. Kiedyś można było w ten sposób mocować sieć także w miastach – w wielu takie rozwiązanie spotkamy do dziś, tak było także do 1965 roku w Olsztynie – ale przy budowaniu nowych odcinków wymagane są już słupy. Przy okazji możemy zobaczyć efekt zmian projektowych wprowadzonych na ostatnim etapie przed rozpoczęciem budowy, czyli rezygnację z toru obwodowego wokół nowej hali postojowej i warsztatowej. Brak kilkunastu metrów torowiska i jednego rozjazdu powoduje, że nie ma możliwości objechania hali dookoła, są tylko dwa ślepe tory odstawcze. Jeden, po stronie południowej, czyli od strony ulicy Kołobrzeskiej, jest dość krótki i pomieści jeden tramwaj. Drugi jest dużo dłuższy, ciągnie się wzdłuż ogrodzenia zajezdni od strony północnej i wschodniej, czyli wzdłuż ulic Towarowej i Leonharda. Jednak przez to, że jest ślepy, jego funkcjonalność jest mocno ograniczona. Brak toru obwodowego powoduje, że można tam w zasadzie tylko odstawić wozy, choć tuż przy ogrodzeniu nie jest to chyba rozwiązanie najbezpieczniejsze, bo jest w zasadzie zaproszeniem dla grafficiarzy. A do odstawiania tramwajów wyłączonych z użytkowania mamy jeszcze w Olsztynie parę lat…

Budowa nowych hal zajezdni tramwajowej MPK Olsztyn (17 września 2023)

Budowa nowych hal zajezdni tramwajowej MPK Olsztyn (17 września 2023) © OlsztyńskieTramwaje.pl

Na koniec informacja niezwiązana z budową – formalnie od 1 października, a w rzeczywistości dzień później, 2 października wraca na tory linia tramwajowa numer 3. Zawieszana wielokrotnie, szczególnie w okresie pandemii koronawirusa, ostatnio nie kursowała praktycznie od kilkunastu miesięcy, bo od 1 stycznia 2022 roku. „Trójka” powraca niestety z rozkładem równie nieatrakcyjnym jak wcześniej, a może nawet gorszym, bo nie będzie kursowała w weekendy, a w dni powszednie odjeżdżać będzie z przystanków co pół godziny między godziną 6 a 20. Oznacza to nastawienie się głównie na obsługę studentów i pracowników Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Naszym zdaniem to błąd, bo wzdłuż ulicy Tuwima, którą biegnie torowisko do Kortowa, powstaje coraz więcej nowych mieszkań, przybywa potencjalnych pasażerów mieszkających w zasięgu tramwaju, którzy jednak mogą czuć się traktowani po macoszemu i w ten sposób do regularnego korzystania z „trójki” ich nie zachęcimy. Ale to już temat na osobny tekst…

 

W naszej galerii zdjęć z budowy linii na Pieczewo prezentujemy tym razem fotografie zrobione w dwóch okresach – w połowie sierpnia i połowie września. Zostały one ustawione chronologicznie – najnowsze znajdują się więc na końcu.

 

Budowa linii tramwajowej (13 sierpnia 2023) – Pieczewo, Jaroty i Nagórki

 

 

Budowa linii tramwajowej (13 sierpnia 2023) – Kormoran i Osiedle Kościuszki

 

 

Budowa linii tramwajowej (12 sierpnia 2023) – nowy przystanek końcowy Wysoka Brama

 

 

Budowa nowych hal zajezdni tramwajowej (13 sierpnia 2023)

 

 

Próba obciążeniowa estakady tramwajowej

 

 

Budowa linii tramwajowej (17 września 2023) – Pieczewo, Jaroty i Nagórki

 

 

Budowa linii tramwajowej (17 września 2023) – Kormoran i Osiedle Kościuszki

 

 

Budowa linii tramwajowej (17 września 2023) – nowy przystanek końcowy Wysoka Brama

 

 

Budowa nowych hal zajezdni tramwajowej (17 września 2023)

 

 


Działania

Information

Jedna odpowiedź

2 10 2023
Marian Jurak

Cieszy budowa nowej linii, ale…moim skromnym zdaniem w centrum popełniono duży błąd przy budowie krańcówki. Należało co najmniej położyć drugi tor i rozjazd na ul. 11. listopada tak, aby tramwaje mogły się mijać na skrzyżowaniu w tym samym cyklu. Przy okazji należało przedłużyć buspas do samego skrzyżowania przed ratuszem, by ułatwić przejazd autobusów miejskich (teraz stoją w korku z samochodami. Pewnie będzie to konieczna poprawka w bliskim czasie.

Polubienie

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.