Szynowe puzzle

15 05 2015

Pojedyncze dotychczas kawałki torowisk powoli zaczynają łączyć się w dłuższe odcinki i układanie tych szynowych puzzli idzie całkiem sprawnie, przybywa słupów trakcyjnych, a na już fizycznie istniejących odcinkach linii tramwajowej pojawiły się pierwsze maszyny torowe.

Budowa linii tramwajowej przy ulicy Płoskiego (10 maja 2015)

Budowa linii tramwajowej przy ulicy Płoskiego (10 maja 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl

W ciągu ostatnich dwóch tygodni pojawiły się nowe odcinki torowisk na ulicach Witosa, Obiegowej, Tuwima, Towarowej i alei Sikorskiego. Słupów trakcyjnych przybyło na ulicach Witosa, Obiegowej, Tuwima, Kościuszki, Dworcowej, Towarowej i alei Sikorskiego. Efekty prac w ostatnich tygodniach najlepiej widać przy alei Sikorskiego. Na odcinku między aleją Obrońców Tobruku a skrzyżowaniem z ulicami Tuwima i Synów Pułku wytyczono miejsce pod torowisko, wygrodzono je krawężnikami i wysypano tłuczeń, lada dzień można się więc spodziewać tam podkładów i szyn, stanęła też już część słupów trakcyjnych. Torowisko jest z kolei praktycznie gotowe na odcinku na wysokości hipermarketu Real – na naszych zdjęciach z 10 maja widać jeszcze tylko podkłady, dziś już zamontowane są na nich szyny. Postępy widać też w Śródmieściu. Na fragmencie ulicy Kościuszki, na którym prace rozpoczęły się najwcześniej, czyli między placem Konstytucji 3 Maja a ulicą Kętrzyńskiego, praktycznie zakończyły się już prace przy wymianie instalacji podziemnych i widać już pierwsze fragmenty podbudowy pod torowisko. Gotowa jest ona też na odcinku między ulicami Kołobrzeską i Mickiewicza. Takie betonowe podłoże zobaczymy praktycznie wszędzie w Śródmieściu – tam, gdzie torowisko będzie szło w ulicy, czyli na Kościuszki, Żołnierskiej, 11 Listopada i w alei Piłsudskiego. Warto przypomnieć, że na tych odcinkach po torowisku będą mogły poruszać się autobusy, a gdzieniegdzie także samochody. Tory zostaną tam ułożone na tzw. płytach prefabrykowanych, dawniej zwanych też płytą węgierską. To rozwiązanie trwalsze i tańsze w utrzymaniu niż wtapianie szyn w asfalt. Ten na torowisku pojawi się tylko w kilku miejscach, gdzie układ torowy będzie bardziej skomplikowany, czyli mówiąc prościej: tam, gdzie w jezdni znajdą się rozjazdy. Mowa tu o skrzyżowaniu alei Piłsudskiego z aleją Kościuszki i rondzie na placu Konstytucji 3 Maja.

Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego (13 maja 2015)

Na początkowym odcinku alei Piłsudskiego widać już miejsce, w którym dwa tory odnogi do Wysokiej Bramy będą łączyły się w jeden (zdjęcie z 13 maja 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl

Tymczasem – jak dowiedzieliśmy się w Solarisie – na razie nie zobaczymy Tramino Olsztyn, których pierwsze egzemplarze są już gotowe. Na zaprezentowanie tramwaju mediom zgodę musi wyrazić klient, czyli miasto Olsztyn – na razie takiego pozwolenia nie udało się uzyskać. Tramwaje dla Olsztyna teraz stacjonują w hali fabrycznej na poznańskim Junikowie. Przechodzą tam testy statyczne. Dynamicznych przejść nie mogą, bo Solaris przy swojej fabryce nie dysponuje torem testowym. By sprawdzić się w ruchu, olsztyńskie Tramino będą musiały wyjechać na tory – wszystko wskazuje na to, że będą to tory w stolicy Wielkopolski – i być może dopiero wtedy pierwszy raz uda się sfotografować jadące Tramino Olsztyn. My oczywiście nie zamierzamy rezygnować z prób jak najszybszego uwiecznienia na zdjęciach naszego tramwaju – miejmy nadzieję, że jeszcze zanim rozpocznie testy na poznańskich torowiskach.

Advertisements

Działania

Information

18 komentarzy

15 05 2015
Optymista

Jak ja lubię czytać Pańskiego bloga, codziennie go sprawdzam z nadzieją na nowy wpis. Tworzy Pan świetne teksty, aż chce się je czytać. Prosiłbym o częstsze wpisy na tym blogu. Pozdrawiam! 🙂

Lubię to

15 05 2015
OlsztyńskieTramwaje.pl

Dziękuję, bardzo mi miło, że Pan tak uważa. Jak to mówią: uśmiech dziecka nagrodą za trud wychowawczy. 😉 Też chciałbym, żeby wpisy pojawiały się częściej, ale muszę bloga godzić i z pracą zawodową, i życiem rodzinnym (i trochę towarzyskim 🙂 ), a im człowiek starszy, tym doba jakby krótsza. 🙂

Lubię to

15 05 2015
Marian

Wróble tramwajowe ćwierkają, że próby w ruchu poza Poznaniem (jedyne miasto, które spełnia warunki skrajni i to tylko na wybranych odcinkach) odbędą się na torze przy ul. Towarowej, stąd prace sieciowe. Czekam z niecierpliwością.

Lubię to

16 05 2015
#1838

Z tego co się orientuję, to w Poznaniu nie ma problemu, (przynajmniej na całej ul. Grunwaldzkiej do Ronda Jeziorańskiego – czyli ponad 5 km). Nie zapominajcie że Poznań jako jedyne miasto w RP eksploatuje Tatry RT6N1, które są szersze, oraz mają przekroczona skrajnię i ukres na zakrętach. Tatry (RT6N1 są dopuszczone do ruchu warunkowo, i to na wybranych trasach… Warunkowo, od 1997 roku!). Więc i Olsztyńska bimba bez problemu da radę… Pytanie do Solarisa i MPK Poznań.

Lubię to

16 05 2015
Marian

Tak, właśnie dlatego mogą w Poznaniu przetestować nasze tramwaje, pewnie cała trasa PESTKI ma warunki, bo tatry chyba były zakupione dla tej trasy, choć nasze tramwaje są szersze od tatry o 6 cm. A tak na marginesie, tatra to bardzo wygodna z mojego punktu widzenia bimba, mimo że nie w całości niskacz.

Lubię to

15 05 2015
Rafał Zadrożny

Linia tramwajowa rośnie w oczach, 4 dni nie było mnie w mieście, a tyle się zmieniło. Po uruchomieniu tramwajów Plac Ofiar Katynia nadal będzie rondem?

Lubię to

15 05 2015
olsztyniak

Jak patrze na te wszystkie zdjecia to nie chce mi sie wierzyc ze tramwaj zniknal nam na 50 lat.Wczoraj niewierzylem ze kiedykolwiek wroci a dzisiaj ze go tyle nie bylo.Potwierdzam to co napisal „Optymista” i dodam jeszcze ze jak „straszono” nas ze tramwaju nie bedzie to ten blog podtrzymywal mnie na duchu:)P.S.Czy mnie sie wydaje ze niektore fundamenty na niektorych odcinkach pod slupy trakcyjne wystaja za wysoko?

Lubię to

15 05 2015
OlsztyńskieTramwaje.pl

Jeśli to odcinek, gdzie jeszcze nie ma tłucznia, to wrażenie może być mylące, bo idzie go całkiem słuszna warstwa. Jeśli podsypka już jest, to też o niczym nie świadczy, bo tor będzie jeszcze podbijany (ta żółta maszyna na zdjęciu z Towarowej to właśnie podbijarka).

Lubię to

15 05 2015
olsztyniak

Moze jest to tylko moje zludzenie ze niektore fundamenty wystaja lekko poza kraweznik

Lubię to

16 05 2015
Rani

Przy ul. Sikorskiego na odcinku między KFC a ul. Obrońców Tobrku zostały ułożone dwie nitki podkładów.
Poza tym przy ul. Sikorskiego ropoczeły się bardzie zauważalne prace na najmniej do tej pory zaawansowanym fragmencie torowiska, tj. między ul. Obrońcców Tobruku a Dywizjonu 303.

Lubię to

16 05 2015
tramwajarz

Szkoda, że nie ma jeszcze zdjęć pierwszwgo Tramino 😦

Lubię to

16 05 2015
z tragarzami

A propos Obrońców Tobruku i Dywizjonu 303: jest to fragment przy stacji energetycznej. Nad ulicą Sikorskiego wisi tam linia WN. Czy będzie ona schowana pod ziemię, czy WN będzie wisiało nad siecią trakcyjną?

Lubię to

17 05 2015
olsztyniak

Mnie ciekawi rowniez jak beda ponumerowane nasze tramwaje i czy bedzie umieszczony na nich herb miasta?Jezeli chodzi o herb to niewyobrazam sobie zeby go nie bylo,kiedys nawet napisalem list w tej sprawie do ZKM-u i dostalem odpowiedz raczej pozytywna.Musze przyznac ze nie podoba mi sie wzor cyferek jakie sa na autobusach, w przeszlosci wygladalo to znacznie lepiej.Wole zeby numery na tramwajach byly malowane a nie naklejane i podobne np.do takich jakie maja Warszawa czy Poznan

Lubię to

17 05 2015
Rafał Zadrożny

Tak, na tramwajach będzie herb miasta.

Lubię to

17 05 2015
KryMis

Mnie też nie podobają się czarne cyfry, z lubością przyklejane na nowe i nowo malowane autobusy- wygląda to bardzo tandetnie.

Lubię to

17 05 2015
olsztyniak

Wbrew pozorom sa to bardzo wazne rzeczy.Uwazam ze obecna malatura komunikacji miejskiej (szary,limonka,grafit)jest jedna z najlepszych w kraju jak nie najlepsza i powinna byc zastrzezona w urzedzie patentowym

Lubię to

18 05 2015
KryMis

Rzeczywiście, kolorystyka nie jest tak zła, jak to zwykle jadem opluli forumowicze „G.O.” itp. Wespół z przyciemnionymi szybami, nowe autobusy prezentują się naprawdę świetnie! Trzeba przyznać, że wreszcie ! na ulicach Olsztyna zapanował kolorystyczny ład. Obok coraz mniej licznych przypadków (pojazdów, które prawdopodobnie zostaną wycofane w najbliższych miesiącach), panuje kolorystyczna jedność. Ale te tandetne naklejki-cyfry mogliby sobie darować. Może z czasem, nie wszystko na raz.

Lubię to

19 05 2015
Rani

HOT NEWS:
Przy ul. Płoskiego zostały ułożone w komplecie podkłady.
W trakcie dwóch, pierwszych dni tygodnia ułożono dwie nitki podkładów, które połączyły dotychczasowy gotowy fragment torowiska (kończący w sąsiedztwie domku jednorodzinnego) z łukiem torowym przy skrzyżowaniu ul. Płoskiego/ Witosa/Bukowskiego.
Aktualnie na jednej nitce podkładów trawają prace przy układaniu szyn.

Przy ul. Piłsudskiego z wykonaną podbudową torowiska „dojechali” do mniej więcej połowy Dukatu.

Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




%d blogerów lubi to: