Oddano do użytku pierwsze odcinki torów tramwajowych w jezdniach – na razie na skrzyżowaniach. Tym samym po raz pierwszy od pół wieku – nie licząc reliktów pojedynczych reliktów starych torowisk wyglądających czasem spod asfaltu (ostatnio ponad dekadę temu) – olsztyńscy kierowcy mogą w własnym mieście przejechać się po torach tramwajowych.

Torowisko przecinające ulicę Płoskiego przy jej skrzyżowaniu z ulicami Witosa i Bukowskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
26 kwietnia otwarto częściowo skrzyżowania ulicy Płoskiego z ulicami Witosa i Bukowskiego oraz alei Sikorskiego z ulicami Pstrowskiego i Obiegową oraz całkowicie skrzyżowanie ulicy Witosa z ulicami Janowicza i Laszki. Dostępny jest też już południowy wjazd do hipermarketu Real przy alei Sikorskiego. We wszystkich tych miejscach ruch drogowy przecina się z torami tramwajowymi – samochody jeżdżą po gotowych już fragmentach torowiska zbudowanych z płyt prefabrykowanych. Wspomniane przejazdy nie łączą się jeszcze z dłuższymi fragmentami torowisk, choć w kilku przypadkach z takimi sąsiadują (np. na ulicy Płoskiego). Zresztą torów w ostatnich tygodniach przybyło. Ułożone są już niemal na całym odcinku torowiska technicznego, czyli w ulicy Dworcowej i Towarowej. Nie wszędzie szyny są już umocowane do podkładów, ale już na nich leżą. Podobnie wygląda sytuacja na odcinku wzdłuż ulicy Obiegowej. Podkłady widać też na większości odnogi do Kortowa wzdłuż ulicy Tuwima – w zachodniej części, między aleją Warszawską a ulicą Iwaszkiewicza już nawet umocowano na nich szyny, między Pozortami a Nagórkami szyny leżą na podkładach czekając na montaż. Przybywa też słupów trakcyjnych – ostatnio stanęły na placu Konstytucji 3 Maja, na końcowym przystanku przy Kortowie, przy ulicy Kościuszki. W okolicach zajezdni tramwajowej przy Towarowej, gdzie prace są najbardziej zaawansowane, rozpoczęły się prace przy sieci trakcyjnej. Na razie do słupów umocowano liny nośne – do nich, za pomocą krótkich lin łączących (tzw. wieszaków), będą mocowane właściwe przewody trakcyjne, którymi popłynie prąd.

Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu alei Sikorskiego z ulicami Pstrowskiego i Obiegową – widok w kierunku Obiegowej (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Po długim weekendzie majowym, czyli 4 maja, rozpoczną się prace na ostatnim z odcinków przyszłej olsztyńskiej sieci – w ulicy Żołnierskiej oraz na odcinku ulicy Kościuszki między Żołnierską a aleją Piłsudskiego. Tym samym prace będą trwały na całej 11-kilometrowej trasie. Budowa ma być prowadzona „pod ruchem”, co oznacza, że na razie nie będzie całkowitego wyłączania wspomnianych odcinków z ruchu. To szczególne wyzwanie w przypadku ulicy Żołnierskiej, gdzie torowisko ma zajmować 2/3 jezdni (ruch samochodów w kierunku północno-zachodnim, czyli w kierunku ulicy Kościuszki, będzie się odbywał po torowisku). Od 4 maja wprowadzony tam zostanie ruch jednokierunkowy po jednym pasie.
A tymczasem w hali Solarisa w Poznaniu pierwsze z 15 tramwajów dla Olsztyna są już praktycznie gotowe. Pierwsze egzemplarze przechodzą właśnie etap testów statycznych. Do połowy maja powinien być znany termin i miejsce przeprowadzenia testów w ruchu (dynamicznych) oraz szczegółowy harmonogram dostaw tramwajów do Olsztyna.
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Tuwima (28 kwietnia 2015) – przystanek końcowy przy skrzyżowaniu z aleją Warszawską i ulicą Prawocheńskiego © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Tuwima (28 kwietnia 2015) – przystanek końcowy przy skrzyżowaniu z aleją Warszawską i ulicą Prawocheńskiego © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Witosa (28 kwietnia 2015) – przystanek końcowy przy skrzyżowaniu z ulicą Kanta © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Witosa (28 kwietnia 2015) – przystanek końcowy przy skrzyżowaniu z ulicą Kanta © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Witosa (28 kwietnia 2015) – przystanek końcowy przy skrzyżowaniu z ulicą Kanta © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Witosa (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Witosa (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Witosa (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Witosa (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu ulic Witosa, Janowicza i Laszki (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu ulic Witosa, Janowicza i Laszki (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu ulic Witosa, Janowicza i Laszki (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu ulic Witosa, Janowicza i Laszki (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu ulic Płoskiego, Witosa i Bukowskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu ulic Płoskiego, Witosa i Bukowskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu ulic Płoskiego, Witosa i Bukowskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu ulic Płoskiego, Witosa i Bukowskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Torowisko na skrzyżowaniu ulic Płoskiego, Witosa i Bukowskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu ulic Płoskiego, Witosa i Bukowskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu ulic Płoskiego, Witosa i Bukowskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu ulic Płoskiego, Witosa i Bukowskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu ulic Płoskiego, Witosa i Bukowskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu ulic Płoskiego, Witosa i Bukowskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Torowisko na skrzyżowaniu ulic Płoskiego, Witosa i Bukowskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu ulic Płoskiego, Witosa i Bukowskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu ulic Płoskiego, Witosa i Bukowskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu ulic Płoskiego, Witosa i Bukowskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy alei Sikorskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy alei Sikorskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy alei Sikorskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy alei Sikorskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy alei Sikorskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Torowisko przy alei Sikorskiego (28 kwietnia 2015) – południowy wjazd do hipermarketu Real © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy alei Sikorskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy alei Sikorskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy alei Sikorskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy alei Sikorskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy alei Sikorskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Tuwima przy skrzyżowaniu z aleją Sikorskiego i ulicą Synów Pułku (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Tuwima przy skrzyżowaniu z aleją Sikorskiego i ulicą Synów Pułku (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy alei Sikorskiego przy skrzyżowaniu z ulicami Tuwima i Synów Pułku (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy alei Sikorskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy alei Sikorskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy alei Sikorskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy alei Sikorskiego (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu alej Sikorskiego i Obrońców Tobruku (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu alej Sikorskiego i Obrońców Tobruku (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu alej Sikorskiego i Obrońców Tobruku (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu alej Sikorskiego i Obrońców Tobruku (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu alej Sikorskiego i Obrońców Tobruku (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu alei Sikorskiego z ulicami Pstrowskiego i Obiegową (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu alei Sikorskiego z ulicami Pstrowskiego i Obiegową (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu alei Sikorskiego z ulicami Pstrowskiego i Obiegową (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu alei Sikorskiego z ulicami Pstrowskiego i Obiegową (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu alei Sikorskiego z ulicami Pstrowskiego i Obiegową (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu alei Sikorskiego z ulicami Pstrowskiego i Obiegową (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu alei Sikorskiego z ulicami Pstrowskiego i Obiegową (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu alei Sikorskiego z ulicami Pstrowskiego i Obiegową (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu alei Sikorskiego z ulicami Pstrowskiego i Obiegową (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na skrzyżowaniu alei Sikorskiego z ulicami Pstrowskiego i Obiegową (28 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Towarowej (28 kwietnia 2015) – wjazd do zajezdni tramwajowej © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Towarowej (28 kwietnia 2015) – liny nośne sieci trakcyjnej przy wjeździe do zajezdni tramwajowej © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Towarowej (28 kwietnia 2015) – liny nośne sieci trakcyjnej przy wjeździe do zajezdni tramwajowej © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Towarowej (28 kwietnia 2015) – wjazd do zajezdni tramwajowej © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Towarowej (28 kwietnia 2015) – wjazd do zajezdni tramwajowej © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Towarowej (28 kwietnia 2015) – wjazd do zajezdni tramwajowej © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Towarowej (28 kwietnia 2015) – liny nośne sieci trakcyjnej przy wjeździe do zajezdni tramwajowej © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Towarowej (28 kwietnia 2015) – wjazd do zajezdni tramwajowej © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Towarowej (28 kwietnia 2015) – wjazd do zajezdni tramwajowej © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Towarowej (28 kwietnia 2015) – liny nośne sieci trakcyjnej przy wjeździe do zajezdni tramwajowej © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Towarowej (28 kwietnia 2015) – wjazd do zajezdni tramwajowej © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Kościuszki (30 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Kościuszki (30 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Kościuszki (30 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Kościuszki (30 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego (30 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego (30 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego (30 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na placu Jana Pawła II (30 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej na placu Jana Pawła II (30 kwietnia 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Dodaj do ulubionych:
Lubię Wczytywanie…
Podobne
Wiadomo kiedy zaczną kłaść torowisko na Kościuszki ? Bo jak widzę to tak odkąd pamiętam to tylko kopali i wymieniali instalacje. Szkoda że nie ma zdjęć właśnie z Dworcowej. Na pl. Konstytucji zrobili już przystanek ? Na jakim etapie są budynki socjalne dla motorniczych? Na Piłsudskiego to na jakim etapie jest Balzola to znaczy, dużo już wymieniła instalacji podziemnych ?
PolubieniePolubienie
Na odcinku od dworca do Kętrzyńskiego jest już podbudowa, więc tu to pewnie kwestia dni potrzebnych na związanie betonu. Dalej trwa jeszcze praca przy instalacjach. Na Dworcowej od ostatnich zdjęć nic się praktycznie nie zmieniło. Na placu Konstytucji 3 Maja leży betonowa podbudowa, więc zarys przystanków widać. Co do budynków socjalnych, to ściany są już wymurowane, teraz czas zadaszać i wykańczać. Co do al. Piłsudskiego nie wiem, jakie jest zaawansowanie prac przy instalacjach.
PolubieniePolubienie
Uprzejmie proszę o dokładniejsze wyjaśnienie tego fragmentu widocznego powyżej artykułu: ” To szczególne wyzwanie w przypadku ulicy Żołnierskiej, gdzie torowisko ma zajmować 2/3 jezdni (ruch samochodów w kierunku południowym będzie się odbywał po torowisku) „. Po lekturze opisu projektu, który był zamieszczony wcześniej na tym blogu zrozumiałem, że to raczej samochody jadące na tym tramwajowym odcinku pod górę / czyli na tym niby południowym kierunku / będą miały swój własny pas ruchu, a te zjeżdżające z góry w stronę ul. Kościuszki będą się poruszały po torowisku. Tak jest dla mnie bardziej logiczne, bo w trudnych, zimowych warunkach pogodowych łatwiej jedzie się z górki niż odwrotnie. Ponadto nie trzeba spędzić wiele czasu nad planem naszego miasta żeby zobaczyć, że na odcinku od ul. Kościuszki do ul. Obiegowej ul. Żołnierska ma zdecydowanie kierunek południowo – wschodni, a w odwrotnym północno – zachodni. Taka sytuacja widnieje na rysunku projektu odc. C1 rys. 1.1 z kwietnia 2014 r.
PolubieniePolubienie
Tak to jest, kiedy chce się uniknąć pospolitego „w dół”, a jest późna noc i pamięć zawodzi w kwestii kierunków świata. Oczywiście: w północno-zachodnim. Dziękuję za zwrócenie uwagi, już poprawione.
PolubieniePolubienie
Trochę się zdziwiłem, że przejazd przy Płoskiego/Witosa/Bukowskiego jest już skończony, bo tak jak gdzieś pisałem, gdy ostatnio przeżdżałem w długi weekend to przejazd i asfalt przy nim są niżej od reszty ulicy Płoskiego. Nie wiem czym to soowodowane i czy to jest specjalnie, czy jakiś błąd.
PolubieniePolubienie
To nie błąd tam po prostu nie wylano jeszcze ostatniej warstwy ścieralnej tak samo na Janowicza/Witosa i Płoskiego/Wilczyńskiego….
PolubieniePolubienie
Dziś od strony Pieniężnego na Piłsudskiego rozłożono cement pod betonowe bloczki pojedynczego toru na odcinku kilkunastu metrów. Do Dukatu układają poprzeczne instalacje, te wzdłuż ulicy na tym odcinku wydają się skończone. Pewnie w następnym tygodniu na tym odcinku północnej jezdni prace z przełożeniem instalacji będą skończone.
PolubieniePolubienie
Od dwóch dni zwiększa się liczba zainstalowanych słupów trakcyjnych przy ul. Witosa (zamontowano kilkanaście sztuk).
Poza tym rozpoczęły się bardziej intensywne prace – na najmniej zaawansowanym do tej pory – odcinku ul. Witosa (od ul. Janowicza w kierunku Płoskiego). Koparki wybierają ziemię i powstaje rynna torowiska, która następnie zasypywana jest „świeżym” piachem.
Z każdym dniem krajobraz staje się coraz bardziej tramwajowy.
PolubieniePolubienie
Kilka nowych wieści z postępów budowy przy ul. Witosa i Płoskiego:
– w trakcie dwóch dni – przy ul. Witosa – zostały ułożone dwie nitki podkładów, które połączyły dotychczasowy prawie gotowy fragment torowiska (na wysokości ul. Myszki Miki) z podkładami prefabrykowanymi w pobliżu ul. Janowicza. Na większości podkładów zostały ułożone szyny.
– przy ul .Witosa na długości całego odcinka od ul. Janowicza do ul. Płoskiego wykonana została rynna torowiska oraz zamontowano zbrojenie pod cokoły fundamentów do słupów trakcyjnych
– przy krańcówce przybyło kilka słupów trakcyjnych
– przy ul. Płoskiego (w miejscu gdzie pracował ciężki sprzęt do utwardzania gruntu i wcześniej wykonana infrastruktura tramwajowa musiała być usunięta do „zera”) ponownie został wytyczony krawężnikami ślad torowiska oraz ułożono/wysypano tłuczeń
PolubieniePolubienie
Przy ul. Sikorskiego – na niemalże całym odcinku od Galerii Warmińskiej do południowego wjazdu na parking Reala – zostały ułożone dwie nitki torowiska.
Pytanie do autora bloga: W jaki sposób zostanie ułożone torowisko na odcinku śródmiejskim (ul. Żołnierska, Kościuszki, Piłsudskiego), czy na podkładach prefabrykowanych czy zostanie wtopione w asfalt jezdni ?
PolubieniePolubienie
Niemal na całej trasie płyty prefabrykowane. Na Żołnierskiej na całej długości, na Kościuszki praktycznie też z wyjątkami w postaci asfaltu na skrzyżowaniu z al. Piłsudskiego i na pl. Konstytucji 3 Maja w miejscach, gdzie tory znajdą się w jezdni. Poza tym króciutkie fragmenty polbruku – na przystanku przy Dworcu Głównym i przy przystanku przy Urzędzie Marszałkowskim. Na odnodze do Wysokiej Bramy: na al. Piłsudskiego do Dąbrowszczaków płyty prefabrykowane, dalej i na 11 Listopada „kostka betonowa”, czyli po prostu polbruk (co ciekawe: w Poznaniu nazywany pozbrukiem, a w Warszawie kostką Bauma).
PolubieniePolubienie