Duzi gracze powalczą o prawo budowy tramwajów w Olsztynie

28 09 2010

Zakończyło się składanie wniosków w olsztyńskim przetargu tramwajowym – zainteresowanie firm budowlanych i projektowych okazało się całkiem duże. Projektować i budować sieć w stolicy Warmii i Mazur chce 8 firm lub konsorcjów, co oznacza, że wszystkie do drugiego etapu się nie zakwalifikują, bo do ostatecznej rozgrywki przystąpić może tylko pięciu oferentów.

Remont torowiska na placu Dominikańskim w Krakowie

Remont torowiska na placu Dominikańskim w Krakowie prowadzony przez Grupę ZUE Fot. Piotr Kosiński © OlsztyńskieTramwaje.pl

Wśród chętnych do budowy są zarówno polscy, jak i zagraniczni gracze i to całkiem duże firmy. Pierwsze konsorcjum tworzą Mostostal Warszawa, hiszpańska Acciona (znana w Polsce także z działalności developerskiej), Grupa ZUE z Krakowa, czyli jeden z największych wykonawców remontów i budów tramwajowych w Polsce i firma Tor-Kar-Sson. Najbardziej znana w branży komunikacji miejskiej jest z nich Grupa ZUE, która odpowiada m.in. za remont torów na trasie W-Z w Warszawie czy torowisko w tunelu pod Dworcem Głównym w Krakowie. Remontowała także tory w Szczecinie, Katowicach, Łodzi i Bydgoszczy. Tor-Kar-Sson przeprowadzał z kolei remonty torowisk w Gdańsku i Warszawie (tu zarówno dla Tramwajów Warszawskich, jak i Metra Warszawskiego).

Drugie konsorcjum to Trakcja Polska – wydzielona w 1991 roku z PKP spółka specjalizująca się w budowie linii kolejowych – oraz Warbud – duża warszawska firma budowlana. Największymi inwestycjami kolejowymi (o doświadczeniu tramwajowym firma nie wspomina) Trakcji Polskiej w ostatnich latach są przebudowa poznańskiego węzła kolejowego oraz trwająca jeszcze budowa odnogi do podziemnej stacji kolejowej przy warszawskim lotnisku Okęcie.

Trzeci oferent to grupa skupiająca Budimex, polski oddział czeskiej firmy Tchas, należącej do francuskiego koncernu budowlanego Eiffage, oraz Eiffage Budownictwo Mitex. Tu największe doświadczenie w pracach torowych ma Tchas Polska, która oprócz realizacji linii kolejowych ma na swoim koncie także budowę torowiska w ulicy Ogólnej w Elblągu.

Pętla Ogólna w Elblągu

Pętla Ogólna w Elblągu zbudowana przez Tchas Polska © OlsztyńskieTramwaje.pl

Sami startują Hiszpanie z FCC Construcción. Budowali linie szybkiej kolei w Hiszpanii, metro w Madrycie (m.in. przedłużenie linii 3 i 8), Lizbonie, Mexico City i wenezuelskiej Valencii.

W skład konsorcjum pod wodzą poznańskiego Torpolu wchodzą m.in. dwie budowlane firmy hiszpańskie oraz specjalizujący się w elektroenergetyce kolejowej i tramwajowej Elmont. Najbardziej znany jest lider konsorcjum – Torpol modernizował liczne fragmenty torowisk w Gdańsku i wybudował tam nową linię na Chełm, a w Poznaniu oprócz przebudowy linii (ostatnio w ulicy Winogrady) odpowiadał za budowę nowej trasy tramwajowej przez most św. Rocha. Przy inwestycjach nad Wartą pomagał mu mający siedzibę w podpoznańskim Kostrzynie Wielkopolskim Elmont.

Szóstym oferentem jest grupa firm, której przewodzi hiszpański Obrascon Huarte Lain, a są w niej także firma z Czech oraz polskie PBG, Przedsiębiorstwo Robót Górniczych „Metro” i Hydrobudowa Polska. Tu największe doświadczenie w inwestycjach komunikacyjnych mają firmy górnicze, które budowały pierwszą linię warszawskiego metra.

Polsko-austriacko-czesko-niemieckiemu konsorcjum przewodzi krajowy oddział niemieckiego koncernu budowlanego Strabag wraz ze spółką-matką i wyspecjalizowaną w inwestycjach torowych Strabag Rail, a w jego skład wchodzą także polskie oddziały czeskich firm Sudop i Trakce oraz firmy z Warmii i Mazur – ostródzkie Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów „Dromo”, olsztyński PUDiZ i biuro projektowe „Now-Eko”, także z Olsztyna. Sudop odpowiadał za projekty przebudowy torowisk na gdańskiej Zaspie i Siedlcach, przygotowywał też koncepcję linii kolejowej na warszawskie Okęcie oraz studium wykonalności drugiej linii metra w Warszawie na budowanym właśnie odcinku od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego.

Ostatnim chętnym do budowy tramwajów jest koncern budowlany Skanska (a dokładniej jego polski oddział), który startuje samodzielnie. Najbardziej znaną inwestycją torową Skanskiej jest przebudowa Dworca Gdańskiego w Warszawie.

Advertisements

Działania

Information

9 komentarzy

28 09 2010
BorOl

No właśnie. O to mi chodziło – dokładniejszy opis wykonawców. Mnie wystarczyło sił tylko na tabelę z linkami do stron internetowych: http://kmo.borol.net/node/31 Mam nadzieję, że takie zainteresowanie nie zaowocuje niekończącymi się protestami i odwołaniami. Czekam z niecierpliwością na kolejne przetargi, zwłaszcza dotyczące pasów autobusowych, bo te coraz bardziej się kurczą. Wg projektu MZDiM zniknęły ostatnio z ul. Warszawskiej.

Lubię to

30 09 2010
gox

Przetarg przetargiem, a tymczasem aby coś dofinansować z UE potrzebny jest wniosek o dofinansowanie, a tymczasem ten miał być złożony właśnie dzisiaj. Ciekawe czy został??

Lubię to

1 10 2010
PI

wniosek już został złożony

Lubię to

1 10 2010
OlsztyńskieTramwaje.pl

Właśnie usiłuję to potwierdzić w PARP-ie. 🙂

Lubię to

2 10 2010
tramwajem

Witam, przede wszystkim gratuluję Olsztynowi powrotu tramwajów. Szkoda, że przy okazji buduje się kolejne drogi i są problemy z ustanowieniem buspasów, ale w innych miastach też jest podobnie, więc trzeba nam cierpliwości.. Zresztą myślę że ogólny bilans jest pozytywny, szczególnie w Olsztynie 🙂

Przy okazji mam kilka pytań, może już coś wiecie:
1. Czy wiadomo coś na temat systemu sygnalizacji na trasie tramwaju? Jaka technologia zostanie zastosowana do komunikacji pojazdów ze światłami?
2. Czy wykonawca odpowiada również za wygląd przystanków, słupów trakcyjnych, separatorów itd.?
3. Pod kogo robiony jest przetarg na tramwaje? W Częstochowie skarżą się, że wybrana tam PESA ma tylko 2 rzędy siedzeń (40 miejsc).
4. Czy trasa jest całkowicie odseparowana od ruchu samochodowego?

Trzymam kciuki w przetargu za ZUE, bo to najlepsza firma od tego typu inwestycji. Z drugiej strony ciekawa jest ta firma kolejowa, byle nie ten Budimex.

Lubię to

2 10 2010
OlsztyńskieTramwaje.pl

Ad 1
O sygnalizacji wiadomo tyle, że najprawdopodobniej ma być wzbudzana, z priorytetem dla tramwajów, ale szczegółów jeszcze nie znamy. Być może coś wyjaśni się na dniach, kiedy powinien zostać ujawniony program funkcjonalno-użytkowy inwestycji. Ma być upubliczniony po przejściu do drugiego etapu przetargu.

Ad 2
Nie wiadomo. Miasto w osobach prezydenta Grzymowicza i asystenki ds. estetyzacji miasta zadeklarowało, że nie będą to projekty typowe, a przygotowane indywidualnie dla Olsztyna. Oczywiście bez sensu byłoby stawiać np. ozdobne słupy na całej trasie, pewnie takowe stanęłyby w śródmieściu. Wiaty najprawdopodobniej miałyby być jednakowe i oryginalne na całej trasie.

Ad 3
Przetargu na tabor jeszcze nie ma – to najprawdopodobniej kwestia 2011 roku. Co do przykładu Częstochowy, to mogę powiedzieć tylko: jak sobie sformułujesz warunki przetargu, tak będziesz miał. Tramwajów nie sprzedaje się w końcu tak wiele w ciągu roku i producenci muszą się starać, żeby sprostać wymaganiom zamawiającego. Stąd już teraz przygotowując przetarg warto by pomyśleć o takich szczegółach jak wewnętrzne tablice elektroniczne do wyświetlania przebiegu trasy, biletomaty, monitoring, klimatyzacja, ustawienie siedzeń, nawet malowanie.

Ad 4
Niestety nie. W ulicach Żołnierskiej, Kościuszki, 11-go Listopada i w alei Piłsudskiego torowisko będzie wbudowane w jezdnię. Na pierwszych dwóch fragmentami na torowisku ma być dopuszczony ruch samochodowy. Moim skromnym zdaniem niepotrzebnie, bo a) w oczywisty sposób skończy się to blokowaniem tramwaju przez samochody, b) w tej chwili na tych ulicach kierowcy mają do dyspozycji po jednym pasie w każdym kierunku z licznymi zakazami skrętu w lewo i tak mogłoby pozostać – dopuszczenie lewoskrętów na torowisku oznacza zachętę do jazdy autem, a miało być ograniczenie ruchu samochodowego…

Więcej o trasie w zakładce Trasa

Lubię to

3 10 2010
b28

„Ad 4
Niestety nie. W ulicach Żołnierskiej, Kościuszki, 11-go Listopada i w alei Piłsudskiego torowisko będzie wbudowane w jezdnię. Na pierwszych dwóch fragmentami na torowisku ma być dopuszczony ruch samochodowy. Moim skromnym zdaniem niepotrzebnie, bo a) w oczywisty sposób skończy się to blokowaniem tramwaju przez samochody, b) w tej chwili na tych ulicach kierowcy mają do dyspozycji po jednym pasie w każdym kierunku z licznymi zakazami skrętu w lewo i tak mogłoby pozostać – dopuszczenie lewoskrętów na torowisku oznacza zachętę do jazdy autem, a miało być ograniczenie ruchu samochodowego…”

Ul. Żołnierska będzie miała mniejszy ruch z powody wybudowania ul. Obiegowej, a na ul. Kościuszki tramwaje będą jeździły co 20 minut więc będą raczej przerywnikiem dla ruchu kołowego.

Lubię to

4 10 2010
OlsztyńskieTramwaje.pl

Blokujący tory burak może 20-minutową częstotliwość zmienić na 30-minutową i tego się boję.

Co do Żołnierskiej, to logika podpowiada, że tak właśnie będzie, ale logika a polscy kierowcy to mogą być pojęcia rozłączne.

Lubię to

3 10 2010
tramwajem

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Rzeczywiście przykre jest to dopuszczenie samochodów do ruchu po torowisku. W Krakowie wprawdzie nie zdarza się to w przypadku nowobudowanych torowisk, ale przy okazji remontów nowe separatory w ogóle się nie pojawiają. Tak, jakby władze świadomie coś psuły, tylko niestety nie wiem, po co.

PS. Szkoda, że tramwaj nie będzie gotowy na Euro, bo chętnie bym się wybrał do Olsztyna 😉

Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




%d blogerów lubi to: