Tramwaj zielony z natury

7 07 2012

Powoli, ale jednak pięknieje nam Olsztyn. Trudno nie dostrzec w tym ręki pełnomocniczki prezydenta ds. estetyzacji miasta Marceliny Chodynieckiej-Kuberskiej. To także dzięki jej współpracy z Zarządem Komunikacji Miejskiej powstała koncepcja jednolitego malowania olsztyńskich tramwajów i autobusów w barwach nowej identyfikacji wizualnej miasta, związanej z hasłem „O!gród z natury”, logo w kształcie listka i systemem informacji miejskiej (SIM), który wkrótce ma zacząć być wdrażany. W serwisie internetowym ZKM do 29 lipca można głosować w sondzie na siedem propozycji malowania tramwajów i autobusów – wszystkie wykorzystują w jakimś stopniu kolor limonkowy i różne odcienie zieleni.

Propozycja malowania tramwajów w barwy Olsztyna (szary, limonkowy i grafitowy)

Jedna z propozycji malowania tramwajów w barwy Olsztyna – w kolorach szarym, limonkowym i grafitowym © ZKM Olsztyn

Możemy się pochwalić, że byliśmy pierwsi. Już w styczniu i lutym 2011 roku przez kilka tygodni pytaliśmy czytelników bloga, jakie powinno być malowanie olsztyńskich tramwajów. Do wyboru były cztery propozycje: 1) niebieskie z elementami żółtego – to barwy Olsztyna; 2) białe z elementami czerwonego i niebieskiego – to obecne barwy autobusów MPK Olsztyn; 3) zielone – czyli kolor nowej identyfikacji miasta; 4) czerwone – to już tradycyjna (choć wprowadzona centralnym nakazem w czasach PRL-u) barwa komunikacji miejskiej w Polsce w ostatnich dziesięcioleciach. Zdecydowanie najmniej było zwolenników malowania na czerwono (7,14%), pozostałe trzy opcje cieszyły się podobnym zainteresowaniem. Zielone tramwaje widziałoby w Olsztynie 28,57% głosujących, białe z czerwonymi i niebieskimi elementami – 30%, a wagony w kolorze niebieskim z żółtymi dodatkami – 34,29%.

Propozycje ZKM-u i ratusza są całkiem ciekawe – nie ma wśród nich malowań brzydkich, co najwyżej niepraktyczne, bo tak w naszej strefie klimatycznej należy określić te, w których dominuje kolor biały, a już szczególnie w dolnej części nadwozia. Kolor limonkowy, będący podstawową barwą olsztyńskiego systemu informacji miejskiej, będzie oryginalnym wyróżnikiem olsztyńskich pojazdów. Co prawda z zielonych autobusów i tramwajów znany jest już w Polsce Poznań, ale odcień zieleni będzie jednak zdecydowanie inny i Olsztyn powinien mieć swój znak rozpoznawczy, jeśli chodzi o komunikację miejską. Mnie osobiście najciekawsze wydają się propozycje druga (kolory szary, limonkowy i grafitowy) i siódma (limonkowy i zielony), choć to oczywiście kwestia gustu. Najważniejsze, że projekty są oryginalne i udane. Pozostaje dopracować kilka szczegółów – gdzie powinny znaleźć się logo ZKM-u i przewoźnika, numery taborowe, czy umieszczać na tramwajach herb Olsztyna czy też któreś z dwóch miejskich logo (listek jest już w logo ZKM-u, więc raczej niezwykle udany znak z symbolami jezior, lasów, zamku i słońca, a i herb – dodający prestiżu – bym zmieścił). Trzeba pamiętać, że tramwaje zostaną zakupione z funduszy unijnych, a Unia Europejska każe w widocznym miejscu umieszczać zestandaryzowane tablice lub naklejki informacyjne – oby udało się wywalczyć, że wystarczą takie obwieszczenia w środku, a nie na „elewacji” tramwaju. I pozostaje czekać jeszcze dwa lata na 15 takich ślicznotek…

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

Reklamy

Działania

Information

4 Komentarze

11 07 2012
gox

„oby udało się wywalczyć, że wystarczą takie obwieszczenia w środku, a nie na “elewacji” tramwaju.” –
zachęcam do lektury • Zasady promocji projektów dla Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 http://www.polskawschodnia.gov.pl/ZPFE/Strony/zasady.aspx

str 27. Pojazdy
Pojazdy zakupione ze środków UE należy oznaczyć według wariantu podstawowego poprzez
umieszczenie na nich w widocznym miejscu naklejek, tablic informacyjnych – o charakterze trwałym,
które obowiązkowo muszą zawierać:
• logo PO RPW;
• emblemat Unii Europejskiej;
• odwołanie słowne do Unii Europejskiej;
• odwołanie słowne do Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (pełna nazwa);
• hasło promocyjne.
Mogą zawierać:
• informacje o współfi nansowaniu: „Zakup pojazdu współfi nansowany ze środków Unii
Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej”;
• logo benefi cjenta.
Rys. 26. Przykład oznakowania pojazdu – naklejka na szybie autobusu.
27

I niestety niewypełnianie tychże zobowiązań możne skutkować nawet zwrotem całego dofinansowania.

Polubienie

18 07 2012
ko

Mi się najbardziej podoba gradient. Choć jeszcze lepiej żeby był po prostu cały limonkowy, lakier najlepiej metalik. Tramwaje (a w zasadzie cała KM) wyglądałyby spójnie, świeżo i nowocześnie.

Polubienie

30 07 2012
Chemi

Mi się wydaje, że tramwaj powinien wygląd jednak trochę stonowanie, dlatego mi najbardziej podobają Limonka-szery-grafit, limonka-srebrny i ten biały z elementami limonki (tylko tu biały bym zmienił na ciemnysrebrny, albo szary). Według mnie te propowzycje wyglądają nowocześniej (bo srebrny i szary jednak tak się kojarzy w połączeniu z soczystym kolorem jak limonka), ciekawiej (nie jest tak monotonne jak te zielone – bo jest jakieś przełamanie) i bardziej „wielkomiejsko”. No i te zielone mi przypominają te tandetne malowania z Poznania.

Polubienie

30 07 2012
Chemi

BTW. mogliby wprowadzić nazwy tramwajów jak to zrobili w Gdańsku, gdzie nowe Swingi nosiły nazwy ludzi ważnych dla Gdańsk np.Farenfeit. Myślę, że było coś fajnego gdyby pierwsze tramwaje nosiły imiona historycznych osobowości związanych z Olsztynem np. Kopernika, Mendelsohna itd 😀

Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s




%d blogerów lubi to: