Powoli, ale jednak pięknieje nam Olsztyn. Trudno nie dostrzec w tym ręki pełnomocniczki prezydenta ds. estetyzacji miasta Marceliny Chodynieckiej-Kuberskiej. To także dzięki jej współpracy z Zarządem Komunikacji Miejskiej powstała koncepcja jednolitego malowania olsztyńskich tramwajów i autobusów w barwach nowej identyfikacji wizualnej miasta, związanej z hasłem „O!gród z natury”, logo w kształcie listka i systemem informacji miejskiej (SIM), który wkrótce ma zacząć być wdrażany. W serwisie internetowym ZKM do 29 lipca można głosować w sondzie na siedem propozycji malowania tramwajów i autobusów – wszystkie wykorzystują w jakimś stopniu kolor limonkowy i różne odcienie zieleni.

Jedna z propozycji malowania tramwajów w barwy Olsztyna – w kolorach szarym, limonkowym i grafitowym © ZKM Olsztyn
Możemy się pochwalić, że byliśmy pierwsi. Już w styczniu i lutym 2011 roku przez kilka tygodni pytaliśmy czytelników bloga, jakie powinno być malowanie olsztyńskich tramwajów. Do wyboru były cztery propozycje: 1) niebieskie z elementami żółtego – to barwy Olsztyna; 2) białe z elementami czerwonego i niebieskiego – to obecne barwy autobusów MPK Olsztyn; 3) zielone – czyli kolor nowej identyfikacji miasta; 4) czerwone – to już tradycyjna (choć wprowadzona centralnym nakazem w czasach PRL-u) barwa komunikacji miejskiej w Polsce w ostatnich dziesięcioleciach. Zdecydowanie najmniej było zwolenników malowania na czerwono (7,14%), pozostałe trzy opcje cieszyły się podobnym zainteresowaniem. Zielone tramwaje widziałoby w Olsztynie 28,57% głosujących, białe z czerwonymi i niebieskimi elementami – 30%, a wagony w kolorze niebieskim z żółtymi dodatkami – 34,29%.
Propozycje ZKM-u i ratusza są całkiem ciekawe – nie ma wśród nich malowań brzydkich, co najwyżej niepraktyczne, bo tak w naszej strefie klimatycznej należy określić te, w których dominuje kolor biały, a już szczególnie w dolnej części nadwozia. Kolor limonkowy, będący podstawową barwą olsztyńskiego systemu informacji miejskiej, będzie oryginalnym wyróżnikiem olsztyńskich pojazdów. Co prawda z zielonych autobusów i tramwajów znany jest już w Polsce Poznań, ale odcień zieleni będzie jednak zdecydowanie inny i Olsztyn powinien mieć swój znak rozpoznawczy, jeśli chodzi o komunikację miejską. Mnie osobiście najciekawsze wydają się propozycje druga (kolory szary, limonkowy i grafitowy) i siódma (limonkowy i zielony), choć to oczywiście kwestia gustu. Najważniejsze, że projekty są oryginalne i udane. Pozostaje dopracować kilka szczegółów – gdzie powinny znaleźć się logo ZKM-u i przewoźnika, numery taborowe, czy umieszczać na tramwajach herb Olsztyna czy też któreś z dwóch miejskich logo (listek jest już w logo ZKM-u, więc raczej niezwykle udany znak z symbolami jezior, lasów, zamku i słońca, a i herb – dodający prestiżu – bym zmieścił). Trzeba pamiętać, że tramwaje zostaną zakupione z funduszy unijnych, a Unia Europejska każe w widocznym miejscu umieszczać zestandaryzowane tablice lub naklejki informacyjne – oby udało się wywalczyć, że wystarczą takie obwieszczenia w środku, a nie na „elewacji” tramwaju. I pozostaje czekać jeszcze dwa lata na 15 takich ślicznotek…
„oby udało się wywalczyć, że wystarczą takie obwieszczenia w środku, a nie na “elewacji” tramwaju.” –
zachęcam do lektury • Zasady promocji projektów dla Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 http://www.polskawschodnia.gov.pl/ZPFE/Strony/zasady.aspx
str 27. Pojazdy
Pojazdy zakupione ze środków UE należy oznaczyć według wariantu podstawowego poprzez
umieszczenie na nich w widocznym miejscu naklejek, tablic informacyjnych – o charakterze trwałym,
które obowiązkowo muszą zawierać:
• logo PO RPW;
• emblemat Unii Europejskiej;
• odwołanie słowne do Unii Europejskiej;
• odwołanie słowne do Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (pełna nazwa);
• hasło promocyjne.
Mogą zawierać:
• informacje o współfi nansowaniu: „Zakup pojazdu współfi nansowany ze środków Unii
Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej”;
• logo benefi cjenta.
Rys. 26. Przykład oznakowania pojazdu – naklejka na szybie autobusu.
27
I niestety niewypełnianie tychże zobowiązań możne skutkować nawet zwrotem całego dofinansowania.
PolubieniePolubienie
Mi się najbardziej podoba gradient. Choć jeszcze lepiej żeby był po prostu cały limonkowy, lakier najlepiej metalik. Tramwaje (a w zasadzie cała KM) wyglądałyby spójnie, świeżo i nowocześnie.
PolubieniePolubienie
Mi się wydaje, że tramwaj powinien wygląd jednak trochę stonowanie, dlatego mi najbardziej podobają Limonka-szery-grafit, limonka-srebrny i ten biały z elementami limonki (tylko tu biały bym zmienił na ciemnysrebrny, albo szary). Według mnie te propowzycje wyglądają nowocześniej (bo srebrny i szary jednak tak się kojarzy w połączeniu z soczystym kolorem jak limonka), ciekawiej (nie jest tak monotonne jak te zielone – bo jest jakieś przełamanie) i bardziej „wielkomiejsko”. No i te zielone mi przypominają te tandetne malowania z Poznania.
PolubieniePolubienie
BTW. mogliby wprowadzić nazwy tramwajów jak to zrobili w Gdańsku, gdzie nowe Swingi nosiły nazwy ludzi ważnych dla Gdańsk np.Farenfeit. Myślę, że było coś fajnego gdyby pierwsze tramwaje nosiły imiona historycznych osobowości związanych z Olsztynem np. Kopernika, Mendelsohna itd 😀
PolubieniePolubienie