W Olsztynie pojedziemy Solarisami Tramino

22 08 2012

Potwierdziły się nasze przypuszczenia z 13 sierpnia – miasto nie rozpisało nowego przetargu na dostawę tramwajów, a zdecydowało się wybrać korzystniejszą ofertę z dwóch pozostających w grze. Mając do wyboru tramwaje Pesy i Solarisa Olsztyn zdecydował się na te drugie.

Solaris Tramino S109J dla Jeny

Solaris Tramino S109J dla Jeny – nieco starszy brat Tramino dla Olsztyna, którego wygląd jeszcze nie został ujawniony, ale możemy spodziewać się dużego pokrewieństwa ze znanymi już modelami © Solaris (www.solarisbus.pl)

Konsorcjum Newagu i Modertransu wykluczone z przetargu za niewpłacenie wadium nie złożyło od tej decyzji odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, a to oznaczało, że komisja przetargowa może zebrać się ponownie i wybrać spośród dwóch pozostałych ofert. Niespodzianki nie było, bo i być nie mogło. Podczas wcześniejszej oceny wyżej oceniono ofertę Solarisa, który osiągnął wówczas co prawda nieco słabszy wynik za wartość techniczną, ale pobił Pesę korzystniejszą ceną, który to parametr stanowił 65% oceny całkowitej. Jak nam powiedziano w ratuszu, oferty złożone w przetargu zachowywały ważność do 5 września 2012 roku, więc nie ma niebezpieczeństwa, że z formalnego powodu ich wygaśnięcia konieczne będzie rozpisanie nowego przetargu. Pozostaje więc poczekać, czy od nowych wyników przetargu nie odwoła się Pesa, potem na tzw. kontrolę uprzednią Urzędu Zamówień Publicznych i jeśli te etapy zakończą się pozytywnie, to będzie można podpisać umowę z Solarisem. Wiem, że pisaliśmy już bardzo podobne zdania w przypadku Newagu-Modertransu, ale wydaje się, że tym razem mamy do czynienia z poważnym producentem, który blisko 50 tramwajów już wyprodukował, realizuje zamówienia na kolejnych dwadzieścia dla niemieckich miast – Jeny i Brunszwiku i zaoferował pojazd o parametrach możliwych do zrealizowania, więc wydaje się, że tym razem szczęśliwy koniec jest dużo bardziej prawdopodobny.

Reklamy

Działania

Information

11 Komentarzy

22 08 2012
Mateusz

Jak ja się cieszę, że to właśnie tramino będą jeździły po Olsztyńskich szynach.Przynajmnniej bez dziur.

Polubienie

22 08 2012
Grzegorz Madrjas

Po tylu perypetiach poczekajmy do podpisania umowy.

Tym niemniej byłby to ważny kontrakt dla Solarisa – najdłuższa jego seria wagonów dwukierunkowych (swoją drogą, trochę ich już jednak w PL jest).

Ciekawe, czy projektant i wykonawca torowisk zdąży uwzględnić wymagania skrajniowe tego tramwaju – wszak Pozwolenie pierwsze już jest…

Polubienie

22 08 2012
Tomasz Flaga

Mam pytanie do lepiej obeznanych: do czego mogłaby się przyczepić PESA w ewentualnym odwołaniu?

Polubienie

22 08 2012
OlsztyńskieTramwaje.pl

Dobra wiadomość jest taka, że bardzo możliwe, że do niczego i odwołania nie będzie. Przy poprzednich odwołaniach Pesa miała zarzuty nie tylko do Newagu, ale także do Solarisa, do którego zresztą miała ich nawet więcej. Wszystkie one zostały w przekonujący sposób zbite przez biegłych, więc musieliby szukać na gwałt nowych zarzutów. To może być trudne i mało efektywne, więc możliwe, że Pesa da już za wygraną.

Polubienie

22 08 2012
Em

Kota z worka jednak nie zobaczymy :). Jest więc prawie pewność, że będziemy mieli pojazdy estetyczne i wygodne – zapewne tramino dla Jeny z większą liczba drzwi, pojazdy wyprodukowane przez firmę z doświadczeniem. Warto podyskutować nad cechami indywidualnymi dla tramwaju, który ma jeździć po naszym mieście. Akurat proponowane barwy mnie nie przekonują – w postach w tej sprawie sugerowałem odcienie brązu nawiązujące do barwy z SIM zastrzeżonej dla najstarszej części miasta, barwy unikalne w skali co najmniej kraju – a eleganckie i efektowne. Raz, chyba w Italii widziałem tak pomalowany skład pociągu – wyglądał super. Są jednak inne elementy warte zauważenia. Motywy miasta powinny pojawić się na tapicerce siedzeń. Kiedykolwiek jestem w Poznaniu – doceniam tarczę z numerem linii na dachu – niby to nawiązanie do historii, ale użyteczne. Pewnie sporo innych drobiazgów, w tym także aranżacja wnętrza tramów, warta jest dyskusji i pomysłów.

Polubienie

22 08 2012
Razparuk

O te tarcze była taka jatka na forach,ze „obciach” itd….

Polubienie

23 08 2012
Paweł Bukowski

No nie przesadzajmy z tym doświadczeniem Solarisa w budowie tramwajów, na pewno wypada lepiej od Newagu i jego kota w worku, ale PESA ma na tym polu dużo większe doświadczenie.
Mimo to fajnie że Tramino będą jeździć po Olsztynie. Miałem okazję jechać tym poznańskim, co tu dużo mówić… XXI w 😀

Polubienie

24 08 2012
Grzegorz Madrjas

Szczerze mówiąc, jechałem po Poznaniu prototypem i – mimo że to rzekomo pokazówka – poziom raczej był bliższy pesie, niż wagonowi zachodniemu. Owszem, ciekawe wzornictwo (choć niezbyt praktyczne – krzesła, nielakierowane rączki), ale np. poziom hałasu lokował się „na ucho” między swingiem a tramicusem.

Seryjnym wozem, niestety, nie jechałem.

Polubienie

4 09 2012
14 09 2012
halo?

Jest tam kto? Autor bloga jakby zamilkł, a w ostatnim czasie dużo się wydarzyło. Zaczynam się martwić czy z kolegą wszystko OK?

Polubienie

15 09 2012
OlsztyńskieTramwaje.pl

Są jeszcze kraje i to w Unii Europejskiej, gdzie wi-fi jest jak yeti – wielu słyszało, nikt nie widział. Od 15 minut jestem jednak już na polskiej ziemi, więc zaległości zostaną nadrobione.

Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s




%d blogerów lubi to: