Mimo mrozów prace przy budowie olsztyńskiej sieci tramwajowej postępują. Dzięki wcześniejszemu przygotowaniu fundamentów trwa ustawianie słupów trakcyjnych. Można je już zobaczyć przy ulicach Obiegowej, Żołnierskiej, Dworcowej, Towarowej i na placu Konstytucji 3 Maja.

Budowa linii tramwajowej przy ulicy Obiegowej (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
W wielu miejscach wybetonowane podstawy słupów i ich metalowe mocowania były gotowe jeszcze przed nadejściem ujemnych temperatur, co pozwala nawet teraz na prace na budowie. Słupy, które do tej pory zostały ustawione, są w neutralnym kolorze grafitowym, dzięki czemu bardzo dobrze wkomponowują się w otoczenie. Co ważne, słupy ustawione na odcinkach budowanych przez różnych wykonawców są identyczne, więc najwyraźniej zadbano o unifikację zakupów w ramach projektu. Nie wiadomo jeszcze, jak będzie wyglądała kompletna konstrukcja słupów, bo na razie nigdzie nie zamontowano elementów poprzecznych, na których zawiśnie trakcja, ale i tak jest nieźle. W ciągu dwóch dni „osłupowana” została cała ulica Obiegowa – 4 lutego przed południem słupów stało dziewięć, po południu ustawiane były kolejne, już przy Żołnierskiej, co udało się nam uchwycić na zdjęciach.
Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.
Od 17 stycznia częściowo otwarta jest już ulica Obiegowa i to na całej długości. Na razie jeździć można nią jednym pasem i w jednym kierunku południowym, ale za to na całej długości – od alei Piłsudskiego przy hali Urania do skrzyżowania z Pstrowskiego i aleją Sikorskiego. Nie funkcjonuje jeszcze skrzyżowanie z ulicą Żołnierską, ale i tak kierowcy jadący w kierunku Nagórek i Jarot odczuwać powinni znaczną poprawę. Prac torowych na tym odcinku wykonawca, czyli Strabag, jeszcze nie prowadzi z powodu pogody – jedynie przy skrzyżowaniu z Żołnierską widać rynnę pod przyszłe torowisko.
Budowa linii tramwajowej przy skrzyżowaniu ulicy Obiegowej z ulicą Pstrowskiego i aleją Sikorskiego (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy skrzyżowaniu ulicy Obiegowej z ulicą Pstrowskiego i aleją Sikorskiego (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Obiegowej (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Obiegowej (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Obiegowej (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy skrzyżowaniu ulicy Obiegowej z ulicą Pstrowskiego i aleją Sikorskiego (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy skrzyżowaniu ulicy Obiegowej z ulicą Pstrowskiego i aleją Sikorskiego (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy skrzyżowaniu ulicy Obiegowej z ulicą Pstrowskiego i aleją Sikorskiego (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Słup trakcji tramwajowej przy ulicy Obiegowej (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Słupy trakcji tramwajowej przy ulicy Obiegowej, w tle Szpital Wojewódzki (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Słupy trakcji tramwajowej przy ulicy Obiegowej (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Słupy trakcji tramwajowej przy ulicy Obiegowej (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Obiegowej (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
W głębi budowana podstacja trakcyjna przy ulicy Obiegowej (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Podstacja trakcyjna przy ulicy Obiegowej (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Podstacja trakcyjna przy ulicy Obiegowej (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Podstacja trakcyjna przy ulicy Obiegowej (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Obiegowej (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej przy ulicy Obiegowej (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Słupy trakcji tramwajowej przy ulicy Żołnierskiej (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Słupy trakcji tramwajowej na placu Konstytucji 3 Maja (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Słupy trakcji tramwajowej na placu Konstytucji 3 Maja (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Słupy trakcji tramwajowej na placu Konstytucji 3 Maja (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Słupy trakcji tramwajowej na placu Konstytucji 3 Maja (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Słupy trakcji tramwajowej na placu Konstytucji 3 Maja (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Słupy trakcji tramwajowej na placu Konstytucji 3 Maja (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Słup trakcji tramwajowej na placu Konstytucji 3 Maja (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Słupy trakcji tramwajowej przy ulicy Dworcowej (4 lutego 2015) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Dodaj do ulubionych:
Polubienie Wczytywanie…
Podobne
Z tym kolorem słupów, to ja bym się jednak nie cieszył, bowiem z tego co pamiętam, w zamierzchłych czasach, kiedy prezydent G. miał ambicję i ambitnych ludzi, powstał dokument unifikujący kwestię estetyki miejskich urządzeń. Był to zbiór luźnych wytycznych dzielący miasto na strefy w których był określony kolor i stylistyka takich rzeczy jak słupy, wiaty przystankowe, ławki… Wygląda na to, że projekt tramwajowy jest bardziej pilnowany przez ZDZiT(ex Gustkoland MZDiM) niż przez ZDZiT (ex. Romanoland ZKM), bo ten drugi wyraźnie dbał o to by stosować się do wytycznych dokumentu SIM, natomiast ten pierwszy na każdym kroku wykazywał dla tego dokumentu pogardliwą ignorancję…
PS – linia tramwajowa przebiega przez co najmniej dwie strefy SIM – historyczną (słupy czarne) i przemysłową (stalowy,szary – nie pamiętam).
PolubieniePolubienie
Zauważyłem dziwną rzecz. Mianowicie słupy trakcyjne na rodzie na Dworcowej są zamontowane jedynie do zbrojenia niezalanego betonem, czyli nie stoją na cokole zalanym betonem. Czy taka kolejność działania (tj. postawienie słupa trakcyjnego, póżniej zalanie fundementów, na którym stoi) jest zgodna z rzemiosłem budowlanym ?
PolubieniePolubienie
mam nadzieję, że własciwe słuzby miejskie zadbaja o barwę słupów trakcyjnych zgodną z SIM. Dla obszarów zabudowy historycznej (ul. 11 listopada ) jest to kolor ciemnobrązowy, latarnie nowo stawiane ten kolor zachowują. A do autora bloga mam tez pytanie, czy ma jakies wiadomości na temat rodzaju sieci trakcyjnej na poszczególnych odcinkach. czy na Kościuszki i w centrum bedzie to siec płaska czy podwieszona?
PolubieniePolubienie
Co do trakcji, to niestety nie wiem – spróbuję się dowiedzieć czegoś w ratuszu.
Jeśli chodzi o kolorystykę z SIM, to założenia systemu przewidują tylko dwa kolory „konstrukcji wsporczych” – szary dla tzw. strefy miejskiej nowoczesnej oraz grafitowy dla strefy historycznej oraz dla przyrodniczo-rekreacyjnej. Według księgi standardów SIM z 2012 roku do strefy miejskiej nowoczesnej z ulic, którymi pobiegną linie tramwajowe należą Towarowa, Dworcowa, pl. Konstytucji 3 Maja, Lubelska, al. Sikorskiego, Płoskiego, Witosa i odcinki Tuwima przy Galerii Warmińskiej oraz na zachód od Łyny – tam powinny stanąć słupy szare. Słupów grafitowych powinniśmy spodziewać się na pozorckim odcinku Tuwima, Obiegowej, Żołnierskiej, Kościuszki, al. Piłsudskiego i 11 Listopada. Słupów ciemnobrązowych nie planowano – ten kolor w strefie historycznej odnosił się do wszelkich tablic (z nazwami ulic, informacyjnych, map itp.).
PolubieniePolubienie
Podzielam zdanie staffa I powiem nawet wiecej ze wedlug mnie te slupy na Obiegowej nie pasuja do charakteru tej czesci miasta.Jak postawia takie same na Sikorskiego do Witosa to dziwnie bedzie to wygladalo.Takie slupy widzialbym raczej na Kosciuszki a nie tam.Co do „przestrzegania zgodnosci” SIM przez sluzby miejskie to mozemy sie przekonac jak to np.wyglada w Srodmiesciu z nowymi tablicami z numerami na budynkach zamiast brazowych dalej niebieskie I kazda inna
PolubieniePolubienie
Z tego co widziałem to słupy postawione na rondzie ofiar Katynia i na Lubelskiej są szare. Słupy na rondzie przy dworcu i na obiegowej już są czarne (grafitowe).
PolubieniePolubienie
Czyli w zasadzie zgodnie z SIM-em z wyjątkiem placu Konstytucji 3 Maja, który według mapy w projekcie SIM-u był w strefie miejskiej nowoczesnej (słupy szare), a dopiero Kościuszki była w historycznej (słupy grafitowe).
PolubieniePolubienie
Inscenizacja:
-Panie Staszku, niech no Pan tu spojrzy na ten plan – co za głupota, całą ulicę mamy czarnymi słupami obstawić, a samą końcówkę przy tym rondzie na szaro… No jak to będzie wyglądać?
– Panie Mietku…. Hmmm…. Hmmmm… No ma Pan rację… to na pewno jakiś czeski błąd – zróbmy czarne do końca linii – będzie bardziej spójnie i taniej nam za słupy policzą…
Przedstawione wydarzenia i osoby są fikcyjne. Wszelkie podobieństwo do prawdziwych wydarzeń i osób – przypadkowe…
PolubieniePolubienie
Jezeli juz jestesmy przy slupach to mam do Was pytanie,moze ktos wie?Patrzac na rozkopana ulice Kosciuszki zauwazylem ze nowe studzienki kanalizacyjne znajduja sie mniej wiecej po srodku jezdni czy to znaczy ze slupy trakcyjne nie beda po srodku miedzy torami a z boku (po lewej stronie?)z jednym wydluzonym ramieniem podtrzymujacym trakcje?
PolubieniePolubienie
A tymczasem FCC wyleciało z kolejnej budowy:
http://www.rynek-kolejowy.pl/55865/pkp_plk_wyrzuca_hiszpanow_z_kontraktu_na_e59.htm
PolubieniePolubienie
Można uzyskać gdzieś dostęp do całego projektu przebiegu tramwaju? Interesuje mnie skrzyżowanie z ulicą Minakowskiego, a tego fragmentu nie objęły wizualizacje.
PolubieniePolubienie
Wszystkie projekty budowlane są pod adresem http://tramwaje.olsztyn.eu/o-projekcie/dokumenty
PolubieniePolubienie