Po wieloletnim oczekiwaniu na przetarg i jego rozstrzygnięcie szybkie tempo prac przy budowie linii tramwajowej na Pieczewo jest jak najbardziej wskazane. W tym roku nie uda się ich jeszcze rozpocząć na całej długości trasy, ale z każdym tygodniem ekipy budowlane wchodzą na kolejne odcinki.

Budowa linii tramwajowej w ulicy Krasickiego, między ulicami Wańkowicza i Barcza (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Harmonogram przewidywał nieco inną kolejność inauguracji działań na poszczególnych ulicach, ale w trakcie przygotowań do przejęcia placów budów okazało się, że plany muszą być zmodyfikowane. Co prawda zgodnie z pierwotnymi założeniami maszyny wjechały najpierw na ulicę Wilczyńskiego i byłą już pętlę Pieczewo, ale już zapowiadany początek prac przy przyszłej estakadzie tramwajowej nad ulicami Krasickiego i Synów Pułku musiał zostać odłożony ze względu na konieczność dodatkowych ustaleń z energetykami. W miejscu estakady przebiega dziś linia wysokiego napięcia, która wymaga przebudowy i pojawiły się uwagi ze strony operatora co do zaproponowanych rozwiązań. To oznacza, że w tym roku właściwych prac budowlanych w tym miejscu nie zobaczymy. Zresztą we wszystkich miejscach, gdzie robotnicy już działają, trwa teraz mało efektowny etap wymiany instalacji podziemnych, który nie zakończy się w tym roku. Pierwsze widoczne elementy infrastruktury typowo tramwajowej zobaczymy zatem w mieście nie wcześniej niż w 2022 roku. Postęp prac jest jednak dobrze widoczny, szczególnie w miejscu przyszłej krańcówki na Pieczewie, gdzie ze względu na podmokły teren trzeba wymienić grunt i dziś mamy tu kilkumetrowy wykop.
Po Pieczewie ekipy budowlane pojawiły się w alei Piłsudskiego oraz na ulicach Wyszyńskiego i Krasickiego. W pierwszym z tych miejsc w sierpniu zamknięto dla ruchu odcinek między Kościuszki a Mazowieckiego (dawną Obiegową) – tam widać już zdecydowany postęp robót, 3 października wyłączono z ruchu kolejny odcinek – od Mazowieckiego do Dworcowej, czego jeszcze nie widać na naszych, robionych dzień wcześniej zdjęciach. Te ostatnie prace wymusiły częściowe zamknięcie placu Inwalidów Wojennych i po raz pierwszy przy tym etapie dało się tak naprawdę odczuć uciążliwości budowy, bo zwężona do jednego pasa w tym rejonie ulica Dworcowa stanęła (a na niej autobusy komunikacji miejskiej). Drogowcy próbują zmienić organizację ruchu tak, aby korki zmniejszyć, ale jeśli nie spadnie liczba kierowców jeżdżących tędy, to wydaje się to mało prawdopodobne.

Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, w okolicach przystanku Planetarium (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Miasto nie chce w tym roku otwierać wszystkich frontów robót, żeby na zimowe miesiące, kiedy budowa zamrze lub przynajmniej znacznie spowolni, nie wprowadzać niepotrzebnych ograniczeń. Do zimy już wiele zrobić się nie uda, bo także wymiana instalacji podziemnych nie może następować przy zbyt niskich temperaturach, a mało rzeczy tak irytuje mieszkańców jak opuszczone place budów przy jednoczesnych zwężeniach i zamknięciach. Także z tego powodu dopiero w nowym sezonie budowlanym, w 2022 roku rozpocznie się przebudowa krańcówki przy Wysokiej Bramie. Przypomnijmy, że zostanie ona przeniesiona z ulicy 11 Listopada na plac Jedności Słowiańskiej, gdzie powstaną dwa tory połączone z przystankiem autobusowym. Przy tej okazji trzeba było uzgodnić projekt tzw. uczytelnienia przebiegu dawnych murów miejskich i ominąć odkryte w poprzedniej dekadzie pozostałości średniowiecznego mostu. Udało się te sprawy pogodzić, torowisko będzie jednak musiało wejść na plac Jedności Słowiańskiej ostrym łukiem. Szkoda tylko, że miasto zdecydowało się na ustawienie na nowej krańcówce typowych wiat. To miejsce u wrót Starego Miasta, które zasługuje na wyjątkowe potraktowanie i indywidualne rozwiązania architektoniczne.
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, między ulicami Kościuszki i Głowackiego (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicą Głowackiego (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, w okolicach przystanku Planetarium (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicą Kościńskiego (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicą Narutowicza (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicą Narutowicza (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicą Grotha (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicą Mazowieckiego [wcześniej Obiegową] (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w alei Piłsudskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicą Mazowieckiego [wcześniej Obiegową], w tle remontowana hala Urania (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wyszyńskiego, między aleją Piłsudskiego a ulicą Żołnierską (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wyszyńskiego, między aleją Piłsudskiego a ulicą Żołnierską (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wyszyńskiego, między aleją Piłsudskiego a ulicą Żołnierską (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wyszyńskiego, między aleją Piłsudskiego a ulicą Żołnierską (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wyszyńskiego, między aleją Piłsudskiego a ulicą Żołnierską (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wyszyńskiego, między aleją Piłsudskiego a ulicą Żołnierską (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wyszyńskiego, między aleją Piłsudskiego a ulicą Żołnierską (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wyszyńskiego, między aleją Piłsudskiego a ulicą Żołnierską (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wyszyńskiego, między ulicami Żołnierską i Pstrowskiego (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wyszyńskiego, między ulicami Żołnierską i Pstrowskiego (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wyszyńskiego, między ulicami Żołnierską i Pstrowskiego (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Krasickiego, w pobliżu skrzyżowania z ulicą Wańkowicza (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Krasickiego, w pobliżu skrzyżowania z ulicą Wańkowicza (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Krasickiego, w pobliżu skrzyżowania z ulicą Wańkowicza (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Krasickiego, między ulicami Wańkowicza i Barcza (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Krasickiego, między ulicami Wańkowicza i Barcza (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicą Krasickiego (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicą Krasickiego (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicą Krasickiego (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicą Panasa (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicą Panasa (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicą Panasa (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicami Żurawskiego i Gębika (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicami Żurawskiego i Gębika (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicami Żurawskiego i Gębika (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicą Wachowskiego (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach skrzyżowania z ulicą Wachowskiego (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach przyszłego przystanku końcowego Pieczewo (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach przyszłego przystanku końcowego Pieczewo (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach przyszłego przystanku końcowego Pieczewo (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach przyszłego przystanku końcowego Pieczewo (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach przyszłego przystanku końcowego Pieczewo (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach przyszłego przystanku końcowego Pieczewo (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Budowa linii tramwajowej w ulicy Wilczyńskiego, w okolicach przyszłego przystanku końcowego Pieczewo (2 października 2021) © OlsztyńskieTramwaje.pl
Dodaj do ulubionych:
Polubienie Wczytywanie…
Podobne
Czy zostaną wymienione latarnie przy ulicy Krasickiego i Wyszyńskiego?
PolubieniePolubienie
Musiałbym zajrzeć do dokumentacji projektowej, bo niestety nie pamiętam. Jeśli tak, to tylko od strony torowiska.
PolubieniePolubienie
To co tam nie wymienią całej ulicy?
PolubieniePolubienie
Nie, tylko tam, gdzie budowa torowiska wchodzi w istniejącą jezdnię, czyli głównie w obrębie skrzyżowań. Miasto stara się, żeby np. ulicę Wyszyńskiego wyremontować na całej szerokości, ale musi na to znaleźć pieniądze z innych źródeł niż projekt tramwajowy (i słusznie).
PolubieniePolubienie
Sorry jestem teraz poza Olsztynem więc sie zapytam?Jak aktualne są te zdjecia bo na jednym z nich widać że Urania jest jeszcze przed rozbiórka
PolubieniePolubienie
Z 2 października – zawsze daję datę w podpisie. Niestety, z powodu szaleństwa w pracy nie byłem w stanie obrobić ich i wrzucić wcześniej.
PolubieniePolubienie
Kiedy następne wpisy. Prosimy o więcej. Pan najlepiej dokumentuje tą inwestycję a poza tym ma pan największa wiedzę o tym rodzaju komunikacji w Olsztynie.
PolubieniePolubienie
Na razie szykuję szczegółowy wpis o rozbudowie zajezdni, a w weekend wybieram się na kolejną dokumentację fotograficzną budowy, więc pewnie w przyszłym tygodniu.
PolubieniePolubienie
Otwarto właśnie oferty na rozbudowę zajezdni:
https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/dwie-oferty-na-rozbudowe-zajezdni-tramwajowej-w-olsztynie-71482.html
Kiedy można będzie liczyć na jakiś wpis? 🙂
PolubieniePolubienie
O zajezdni będzie na pewno w ten weekend – przepraszam za obsuwę, ale w pracy mam od dłuższego czasu szaleństwo, co niestety odbija się na blogu. Zdjęcia z budowy też postaram się wrzucić jak najszybciej, bo znów się zdążyły już trochę zestarzeć.
PolubieniePolubienie