5 lutego gościliśmy w studio nadawanego przez TVP Regionalną programu „Zapraszamy na kawę”. Tematem rozmowy były – jakże by inaczej – tramwaje. Choć pytania dotyczyły tramwajów generalnie, to i tak chwaliliśmy Olsztyn, kiedy się dało.

TVP nie zezwala na udostępnianie swoich materiałów wideo na innych stronach, więc aby obejrzeć program, w którym wzięły udział Olsztyńskie Tramwaje, należy kliknąć na powyższą ilustrację – w nowym oknie otworzy się wówczas podstrona TVP z plikiem wideo.
Oczywiście, w 8-minutowej rozmowie trudno opowiedzieć, czym jest tramwaj i dlaczego jest to taki rewelacyjny środek transportu w mieście. Rozmowa była też nastawiona bardziej na ciekawostki związane z tramwajami – mamy jednak nadzieję, że kilku laików przekonaliśmy lub zainteresowaliśmy.
Wideo do obejrzenia po kliknięciu w ten link albo na ilustrację.
ul Kościuszki za wąska !
Dworcowa bardziej się nadaje.
Podobnie dojazd do St. Miasta -moim zdaniem niekonieczny.
PolubieniePolubienie
Ulica Kościuszki nie jest za wąska – proszę zwrócić uwagę, jak szerokie są tam obecnie pasy dla samochodów. Nawet gdyby zaistniała potrzeba ograniczenia ruchu samochodowego, zawsze warto wprowadzić komunikację miejską do śródmieścia. Tramwaj przewiezie 200 pasażerów – żeby przewieźć taką samą liczbę pasażerów samochodami, trzeba by 154 aut (przy założeniu, że samochodem podróżuje przeciętnie 1,3 pasażera, co powszechnie przyjmuje się do porównań).
Dworcową tramwaje też z pewnością pojadą – są takie plany w kolejnym etapie rozbudowy.
Dojazd do Starego Miasta jest potrzebny – to jeden z większych, jak to się w żargonie mówi, generatorów ruchu. Choć otwarcie ówczesnej Alfy mocno dotknęło starówkę, to nadal pozostaje ona miejscem, gdzie olsztyniacy chcą dotrzeć. Tramwaj – czytaj: wygodny, szybki dojazd – powinien też trochę Staremu Miastu pomóc, co jest ważne, jeśli nie chcemy, żeby były tam tylko banki i martwota po godzinie 18.
PolubieniePolubienie
Jeżeli jakaś ulica jest „za wąska”, to z pewnością w pierwszej kolejności za wąska jest dla motoryzacji indywidualnej. Komunikacja zbiorowa co do zasady zajmuje mniej miejsca, więc argument braku miejsca to raczej argument przeciwko prywatnym autom, nie przeciwko transportowi zbiorowemu…
PolubieniePolubienie
Brawo Panie Marcinie. Przeogromna wiedza na temat tramwajów, profesjonalizm przed kamerą. Jestem pod ogromnym wrażeniem.
Gratuluje i pozdrawiam.
PolubieniePolubienie
Nareszcie wiem, kto prowadzi ten serwis! 😉 Takie wielkie dzieło, a przez tyle lat było niemalże całkowicie anonimowe…
PolubieniePolubienie
A jakie ustalenia zapadły odnośnie numeracji linii w Olsztynie? mam nadzieję, że wycofano się z pierwotnych planów. Linie autobusowe powinny być trzycyfrowe, z podziałem na miejskie dzienne oraz nocne, ewentualne ekspresowe, dojazdowe, podmiejskie i specjalne (np. objazd na czas remontu/ budowy drogi, cmentarne). A linie tramwajowe winny być dwucyfrowe.
PolubieniePolubienie
Panie Marcinie brawo!Jezeli tylko moglbym cos zasugerowac to ,to ze nie ma zadnej rywalizacji miedzy Olsztynem a Elblagiem (oni by chcieli bo dla nich to nobilitacja)bo Elblagowi (120tys.)wielkosciowo blizej jest do Grudziadza czy Gorzowa jak Olsztyna.Jezeli chodzi o tramwaje to mysle ze podobnym do naszego miastem ,nieznacznie wiekszym jak Olsztyn jest Torun. My mamy duza dzielnice jak Jaroty oni Rubinkowo a w Elblagu takowych nie ma i tramwaj pelni tam troche inna funkcje.Pozdrawiam
PolubieniePolubienie
Nie mam poczucia wyższości wobec Elbląga, bardzo lubię to miasto, a jeśli chodzi o tradycje tramwajowe, to moglibyśmy im buty wiązać, bo mają tramwaje elektryczne nieprzerwanie od 1895 roku (druga sieć w dzisiejszej Polsce, po Wrocławiu). Wiadomo, że Elbląg zaczął się porównywać do Olsztyna tak naprawdę dopiero po reformie administracyjnej z 1999 roku, kiedy trafił do województwa warmińsko-mazurskiego, a nie do Pomorza, do którego mu bliżej historycznie i geograficznie. Ja traktuję tę „rywalizację” w kategoriach żartu, bo tak naprawdę, jakie ma ona znaczenie?
A dużą dzielnicę mieszkaniową Elbląg ma – Zawadę na północy – zresztą obsługiwaną nieźle przez tramwaje.
PolubieniePolubienie
Olsztyn i Torun sa zblizone bardziej wielkosciowo jak Olsztyn i Elblag tak samo jak Zawada wielkosciowo zblizona jest bardziej do grudziadzkiego Tarpna jak Jarot .Jaroty i Rubinkowo to jednak inna skala i jezeli porownywalbym planowana linie w Olsztynie to wlasnie z Toruniem
PolubieniePolubienie